Højtryksrenser
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-04 21:28

Hej

Vores havemøbler af hårdttræ er midt i at blive vasket. Men end ikke en
uges ferie midt i processen lader til at få det til at gå nemt ...

Bordet er blevet vasket og skrubbet med en opvaskebørste og noget
rengøringsmiddel - jeg aner ikke hvad, det er ikke mig som står for
denne entreprise.

Men jeg savner at kunne sidde ude på terassen og spise...

Og så må det jo være den oplagte lejlighed til at anskaffe sig en
havemaskine mere

En højtryksrenser må da kunne bruges eller hvad? Så hvis nu jeg skal
have mig en højtryksrenser som kan bruges når havemøblerne skal gøres
rene, hvad skal jeg så have fat i? Den må ikke være (for) dyr, men på
den anden side er jeg også helst fri for at få noget skrammel inden for
dørene. Ud over havemøblerne kunne jeg forestille mig at den også kunne
bruges til at spule Pickup'en med og lign. opgaver.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads

Dato : 02-08-04 23:22

On Mon, 02 Aug 2004 22:28:27 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>havemaskine mere
>
>En højtryksrenser må da kunne bruges eller hvad?

Nej, lad endelig være med at bruge en højtryksrenser på træmøbler.
Godtnok er det hårdtræ, men så hårdt er det altså heller ikke.
Den hårde vandstråle vil flå træfibrene op og så skal du bare til
at slibe møblerne bagefter, hvis de da ikke skal blive endnu mere
beskidte, endnu hurtigere.

Brug de rigtige rensemidler. Det tager faktisk ikke ret meget
længere og du vil ikke fortryde det når du ser resultatet.

her er opskriften :
http://www.dr.dk/gds/raad_enkelt.asp?id=1882

mvh Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-04 20:38

On Tue, 03 Aug 2004 00:22:15 +0200, Mads <Madsen@nospam.nothanks.com>
wrote:

> [...]
>Den hårde vandstråle vil flå træfibrene op og så skal du bare til
>at slibe møblerne bagefter, hvis de da ikke skal blive endnu mere

Det lyder jo som samme grund jeg giver når andre i husstanden vil have
en højtryksrenser for at rense vores terasser .... det er ikke godt.

Men kan man så ikke få nogle børster som kan monteres på en
højtryksrenser, så det ikke så meget er vandstrålen men i stedet børsten
som gør arbejdet?

>Brug de rigtige rensemidler. Det tager faktisk ikke ret meget
>længere og du vil ikke fortryde det når du ser resultatet.
>
>her er opskriften :
>http://www.dr.dk/gds/raad_enkelt.asp?id=1882

Det ser jo nemt nok ud og det er mere eller mindre også sådan det
foregår nu. Det er bare lige præcis sådan noget arbejde jeg ikke syntes
er spor sjovt at lave ....

http://www.gartneriet.dk

Fra : BoBr

Dato : 02-08-04 23:32

> [...]
>
> Men jeg savner at kunne sidde ude på terassen og spise...
>
> Og så må det jo være den oplagte lejlighed til at anskaffe sig en

Hej Mads

Du skal ikke bruge en højttryksrenser til træmøbler. Det giver splinter i
røv.. (Det ved jeg af bitter erfaring)
Køb Sadolins trærens eller deres murrens, det er noget der virker.
Jeg vil dog lige advare dig. Brug det ikke på græsplænen, græsset går ud.

mvh. Bo Br

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-04 20:35

On Tue, 3 Aug 2004 00:32:24 +0200, "BoBr" <bobrtagesvaek@os.dk> wrote:

>Du skal ikke bruge en højttryksrenser til træmøbler. Det giver splinter i
>røv.. (Det ved jeg af bitter erfaring)

Nåja, vi har da fine bløde hynder at smide på møblerne

>Køb Sadolins trærens eller deres murrens, det er noget der virker.

Men der skal vel stadig skrubbes selv med sådanne midler?

>Jeg vil dog lige advare dig. Brug det ikke på græsplænen, græsset går ud.

Det ville så ikke gøre mig noget - jeg hader at slå græs

http://www.gartneriet.dk

Fra : Martin

Dato : 04-08-04 09:42

> Nåja, vi har da fine bløde hynder at smide på møblerne

> Men der skal vel stadig skrubbes selv med sådanne midler?

Jo - men ikke så meget. Trærensen opløser det der skal af - lidt som
forskellen mellem at vaske op med og uden vand

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 12:16

> Og så må det jo være den oplagte lejlighed til at anskaffe sig en
> havemaskine mere

Hvis du skal ud og anskaffe noget nyt til projektet - så undlad for alt i
verden at få dig en højtryksrenser. Jeg gjorde det forrige år - og det blev
aldrig kønt igen. Der skulle så meget tryk på for at få "den pæne træfarve"
frem, så træet blev splintet og farven utroligt ujævnt - trods mange forsøg
på at "glatte ud".
Jeg forsøgte herefter at rense med et af de renseprodukter, som kan købes.
Det tog heller ikke fat - godt nok blev møblerne rene (efter alt det
vand...) men farven var stadig lige beskidt.

Resultatet blev, at jeg i år tog rystepudseren i brug. Først noget groft
papir - herefter noget fint. Skil borde og stole ad, og så er det bare
igang. Det tager faktisk mindre tid end man forventer. De små hjørner og
sider man ikke kan komme til får du alligevel aldrig rene uanset metode, så
dem lader du bare forblive mørke.

Stefan

Fra : Ole Jensen

Dato : 03-08-04 12:31

Hej

Nu har du jo fået en masse gode råd, og jeg kan kun tilslutte mig dem,
men jeg synes alligevel at du skal købe en højtryksrenser.
Jeg er meget glad for min som bliver brugt til meget: Rengøring af bil,
drivhus, fliser, cykler, mine regnvandsbeholdere, fuglebade og meget mere.
Og inden der er nogen der begynder med at man kan ødelægge sine
fliser/cykler, så er jeg klar over hvad den kan udrette, men den kan
altså også rense med lavere tryk og mere spredning på strålen..

Du skal finde en anden undskyldning til at købe en

God fornøjelse.

mvh
Ole-J

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-04 20:33

On Tue, 03 Aug 2004 13:31:23 +0200, Ole Jensen
<o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

>Nu har du jo fået en masse gode råd, og jeg kan kun tilslutte mig dem,
>men jeg synes alligevel at du skal købe en højtryksrenser.

Det kan jeg li' at høre

> [...]
>altså også rense med lavere tryk og mere spredning på strålen..
>
>Du skal finde en anden undskyldning til at købe en

Min bil kan ikke gå i vaskehallen, så det må være en fin nok
undskyldning - så er det bare om hvilken model højtryksrenser der kan
anbefales?

>God fornøjelse.

Tak

http://www.gartneriet.dk