Riste i gulvet
Fra : chr

Dato : 01-08-04 20:34

Hejsa

jeg har lige overtaget et hus fra 1968, og taget gulvtæppet af, da der var
parket under...til min store overraskelse var der i hvert af de 'bebolige'
rum (stue og værelser) huller langs vægen, dvs i stuen to stk, hullerne er
ca 10 X 30 cm, et af den havde en rist, de andre var dækket til med en
jernplade, nu da vi skal have parket ser det jo grimt ud med de huller, kan
man få sådanne nye riste, og hvad bruges dette rist system til??

Fra : Aksel

Dato : 01-08-04 21:20

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> man få sådanne nye riste, og hvad bruges dette rist system til??

Ristene er sandsynligvis resterne af et kalorifere varmeanlæg,
udgangshullerne ved luftet er blændet af, der er måske også luftkanaler i
krybekælderen og på loftet .
Det originale fyr har nok været et pottefyr, der var billige men meget
ustabile.

Hilsen Aksel

Fra : chr

Dato : 01-08-04 22:05

"Aksel" <akselj@ny-post.dk> wrote in message

> [...]
> krybekælderen og på loftet .
> Det originale fyr har nok været et pottefyr, der var billige men meget

ja der er en afblændet olietank på grunden, idag er der elvarme?!?!...jeg
har kigget på loftet der er ingenting mere,-jeg håber at man kan få nogle
pæne riste og smide i hullerne!!!

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 21:36

Den 01/08-2004 klokken 21:33, skrev
"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk>
i <cejges$f7a$1@news.net.uni-c.dk>:

> [...]

> dækket til med en jernplade, nu da vi skal have parket ser det jo grimt
> ud med de huller, kan man få sådanne nye riste, og hvad bruges dette

Kan det tænkes, at huset tidligere har været opvarmet med luftvarme
(kalorifere)?
Størrelsen på hullerne minder meget om indblæsnings/udsugningsristene i
mit hus.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : chr

Dato : 01-08-04 22:04

<Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> wrote in message
> [...]
> (kalorifere)?
> Størrelsen på hullerne minder meget om indblæsnings/udsugningsristene i

OK...kan man købe et par 'fake' riste til at smide i gulvet???, jeg hælder
mest til at lade det 'ligge' og få et par 'pæne' riste i mit parket gulv,
det er sikkert også billigere!!

Fra : Brian S Jensen

Dato : 02-08-04 05:31

> OK...kan man købe et par 'fake' riste til at smide i gulvet???, jeg hælder
> mest til at lade det 'ligge' og få et par 'pæne' riste i mit parket gulv,
> det er sikkert også billigere!!

Hej

Hvis du kender nogen på en maskinfabrik er det nok det billigste. Vi har
kalofaire varme
i vores hus, og i forbindelse med lidt ombygning skulle jeg bruge 2
nye/andre riste og heldigvis
arbejder min svoger som maskinarbejder - og på deres laserskærer lavede han
de fineste riste

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : H.S.

Dato : 02-08-04 15:27

> [...]
> mest til at lade det 'ligge' og få et par 'pæne' riste i mit parket gulv,

Hvis du alligevel skal lægge nyt trægulv, hvorfor så ikke bare 'blænde'
hullerne af med noget isolering, og så lægge trægulv ovenpå ?

Fra : chr

Dato : 02-08-04 20:38

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message
> "chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Hvis du alligevel skal lægge nyt trægulv, hvorfor så ikke bare 'blænde'
> hullerne af med noget isolering, og så lægge trægulv ovenpå ?

der skal afslibes gulv, men man kunne jo nemt købe et par nye stave og smide