Mahogni-plantens bær.
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 30-07-04 17:32

Mine mahognibuske står lige nu med masser af mørkeblå bær.
Hvordan forholder det sig med de bær. Er de en smule giftige,
eller er de MEGET giftige - kan det tænkes at de bare er sure
og fyldte med C-vitaminer?

Når der er så mange bær på, som der er nu, synes jeg man bør vide
lidt om dem.

Hilsen Ruth

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-07-04 17:56

Ruth Nielsen <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> og fyldte med C-vitaminer?
>
> Når der er så mange bær på, som der er nu, synes jeg man bør vide

Hej

Jeg har fundet ét sted hvor der står den er giftig:

Skrevet af: Heine Refsing – 8. september 2003 kl. 20:58

fortæller bogen ikke hvori det giftige består – bogen er nok til den
overforsigtige side; men alligevel ville det måske være klogt at finde
ud af hvor giftig den er inden man laver marmelade med Mahoniebær som
hovedindgrediens.

Heine Refsing, Center for Bio-diversitet

www.alco.dk/biodiverse

Men samme sted fandt jeg også dette:

Skrevet af: Henrik Ahlmann – 4. august 2003 kl. 17:58

Mahonie anvendes som andre bær. Uden tilsætning af konserveringsmiddel
bør bær – frugtforholdet være mindst 1:1, så sukkerkoncentrationen
hæmmer mikrober. Med brug af kemi i form af atamon kan du nøjes med
mindre, ca. 300g sukker pr. 500g bær. Kogetiden er 5 minutter inden
sukkeret tilsættes og 5 minutter efter. Husk at man altid kan fortykke
marmelade ved at tilsætte revet umodent æble, der indeholder pektin.
Bjesk kender jeg ikke opskrifter på.

Dog har jeg fundet mange steder, og i et par bøger, hvor der står at den
ikke er giftig, så det er op til dig selv om du tør prøve opskriften,
skriv her i gruppe hvis du prøver, og det går godt.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 31-07-04 10:19

"Ole Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Skrevet af: Heine Refsing - 8. september 2003 kl. 20:58

> fortæller bogen ikke hvori det giftige består - bogen er nok til den

Tjah - hvad mon den gift så består i .......

> [...]
> hæmmer mikrober. Med brug af kemi i form af atamon kan du nøjes med
> mindre, ca. 300g sukker pr. 500g bær. .......

Altså en helt normal opskrift på syltede mahognibær, det er jo lidt
pudsigt at der er så forskellige meninger om det.

> Dog har jeg fundet mange steder, og i et par bøger, hvor der står at den
> ikke er giftig, så det er op til dig selv om du tør prøve opskriften,
> skriv her i gruppe hvis du prøver, og det går godt.

Tak for oplysningerne - du har da gjort hvad du kunne for at besvare
mit spørgsmål. Jeg tror nu ikke jeg prøver at sylte dem.

Hilsen Ruth

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 31-07-04 10:29

Ruth Nielsen wrote:

> Tak for oplysningerne - du har da gjort hvad du kunne for at besvare
> mit spørgsmål. Jeg tror nu ikke jeg prøver at sylte dem.
>
> Hilsen Ruth

Jeg tror ikke, at den tilrådede sukkermængde holder.
De ser lækre og indbydende ud - men de er sure ad Pommeren til!
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 13:49

Den Sat, 31 Jul 2004 11:28:45 +0200, Aksel Pedersen
<aksel.pe@hotmail.com> skrev:

>Jeg tror ikke, at den tilrådede sukkermængde holder.
>De ser lækre og indbydende ud - men de er sure ad Pommeren til!

Men fuglene er glade for dem.
--
Jens OZ2JP callto://jensep

The power of accurate observation is called cynicism by people
who don't have it.