Tophængt vindue... skal lige løftes for at~
Fra : PM

Dato : 28-07-04 20:47

Heldigvis er vinduet i et kolonihavehus, og kan derfor nåes. Men er det
sådan, at der måske mangler en foring i hængselet ?? Vinduet skal løftes 0,5
cm.. sårn ca.
Nogen der ved noget om tophængte vinduer ???

For mig ser det ud som om der måske tidligere har været en slags foring,
godt nok en tynd en af slagsen.

Med venlige hilsener

PM

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-07-04 22:10

PM wrote:
> [...]
> Nogen der ved noget om tophængte vinduer ???
>
> For mig ser det ud som om der måske tidligere har været en slags foring,

Kan man ikke bruge en hængsel-vrider som dem man bruger til at justere
døre med?

--
Steen Suder

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-07-04 20:22

PM skrev:

> Heldigvis er vinduet i et kolonihavehus, og kan derfor nåes. Men er det
> sådan, at der måske mangler en foring i hængselet ?? Vinduet skal løftes 0,5
> cm.. sårn ca.

Du mener der mangler en foring i hængslet. Nej, der har aldrig
været nogen.

Når vinduesrammen skal løftes lidt, for at kunne lukkes, skyldes
det, at der aldrig har været nok luft mellem ramme og fals. Med
tiden kan det ikke undgås, at rammen synker lidt. Og med for lidt
luft opstår dit problem så.

Hvis du vil have løst problemet, skal du have rammen af. Løft den
op i vandret stilling, så skulle den kunne tages af.

På den udvendige side høvler du af med en almindelig høvl. Og på
den indvendige side er det bedst med en såkaldt simshøvl. Kan du
låne sådan et par stykker værktøjer, skulle du nok kunne få viduet
til at fungere godt igen.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : PM

Dato : 31-07-04 00:51

Tak til Svend Erik
Ser ud som om det er den eneste måde, håber så bare jeg kan høvle lige
....prøver sgu. Det er jo irriterende med et vindue, som ikke kan åbnes

PM

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-07-04 01:03

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Tak til Svend Erik
> Ser ud som om det er den eneste måde, håber så bare jeg kan høvle lige
> ...prøver sgu. Det er jo irriterende med et vindue, som ikke kan åbnes
>
> PM

Kig først på øverste rammekant, så bøjer du hængslerne med en svensknøgle og
nogle metalstykker til det flugter foroven(eller lægger slangestumper eller
anden plast i klemme). Er det ikke nok, høvler du af forneden, helst i
karmen. Måske rammen gaber i samlinger, limes/skrues.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 31-07-04 07:39

Preben Riis Sørensen skrev:

> Kig først på øverste rammekant, så bøjer du hængslerne med en svensknøgle og
> nogle metalstykker til det flugter foroven(eller lægger slangestumper eller
> anden plast i klemme).

Hvis det er tophængsler, går din metode ikke! Og skal der rettes
(alm) hænglser gøres det bedst med en såkaldt hængselbukker.

> Er det ikke nok, høvler du af forneden, helst i
> karmen.

Preben, når man skal have en dør- eller vinduesramme til at gå
ordentlig, tager man altid af på den gående del. Ikke i karmfalsen!
Med mindre karmen da er blevet skæv, så kan det være nødvendig af
tage af i falsen.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-07-04 12:01

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@webspeed.dk> skrev

> Hvis det er tophængsler, går din metode ikke!

Hvis du ulejligede dig med at læse det oprindelige spørgsmål, så er det
faktisk netop det det drejer sig om. Og selvfølgelig går det jeg skriver,
det er gennemprøvet.

Og skal der rettes
> (alm) hænglser gøres det bedst med en såkaldt hængselbukker.

Det skal der så ikke....

> [...]
> ordentlig, tager man altid af på den gående del. Ikke i karmfalsen!
> Med mindre karmen da er blevet skæv, så kan det være nødvendig af

Hvis man tager af rammen(en tynd og gammel) bliver den blot ved at blive
skævere og skævere. Han kan helt forlade sig på det jeg skrev, det holder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 31-07-04 17:07

Preben Riis Sørensen skrev:

> Hvis du ulejligede dig med at læse det oprindelige spørgsmål,

Jamen, det gjorde jeg så.

Og så vil jeg gerne, du vil forklare mig, hvordan et tophængt vindue
ser ud. Og du må gerne henvise mig til det beslag, du mener, der er
monteret i et tophængt vindue. Jeg vil så gerne lære noget nyt

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Emil

Dato : 31-07-04 13:18

PM skrev:

> [...]
>cm.. sårn ca.
>Nogen der ved noget om tophængte vinduer ???

Jeg løste et lignende problem ved at lægge tagpapsøm i holderen,
og derefter montere vinduet igen.

Sømmene skal have slebet knap halvdelen af hovedet, så der er
plads til hængslet (akslen). Sømhovederne skal vende mod
hinanden, da de derved bliver holdt på plads af hængslerne.

m.v.h. Emil