Hegnsloven - nedklipning af hæk?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 27-07-04 08:04

Min nabo har klippet hækken ned (den var i ca. 1,80 meter og er nu ca. 1 -
1,20 meter høj). Dette er sket uden at spørge os som er naboer og som har
have på den anden side af hækken. Efter at have læst i Hegnsloven §18 stk. 7
mener jeg ikke min nabo må handle, som han har gjort. Hvad er mulighederne
for os nu? Vi kan selvfølgelig sætte et plankeværk op på vores side, men vi
har heller ikke meget lyst til at bekoste et ca. 20 meter langt plankeværk -
ej heller at se på det. Vi har endnu ikke talt med naboen - da vi gerne
ville vide lidt mere om hvor vi står rent juridisk hvis det skulle komme så
langt (forhåbentlig ikke).

Gode råd og erfaringer modtages gerne.

På forhånd tak.

X-postet til dk.fritid.hus-og-have og dk.videnskab.jura
Opfølgning til dk.videnskab.jura

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-07-04 08:27

In news:4105fe58$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
..°o.O Thomas O.o°. <flash4 it.invalid> wrote:
> [...]
> se på det. Vi har endnu ikke talt med naboen - da vi gerne ville vide
> lidt mere om hvor vi står rent juridisk hvis det skulle komme så

Jeg ville gå efter §9 stk. 6

hægter lige de 2 øverste linier af stk. 6 på her:
[ Stk. 6. Fælleshegnenes dimensioner fastsættes om fornødent af
hegnsynet. Ved boligbebyggelse bør højden af [ hegn mod naboejendommen,
hvor ikke ganske særlige forhold taler derimod, fastsættes til 1,80 m

Er der særlige forhold?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : ...

Dato : 27-07-04 09:05

Det står også i hegnsloven hvordan en tvist behandles.
Der skal evt. laves hegnssyn, osv.....
Det virker dog lidt voldsomt, at begynde en stor sag, hvis det drejer sig om
at hegnet er klippet ned til 1,2 meter fremfor 1,8 meter.
Inden sagen overhovedet er kommet igang, så er hegnet vokset op i 1,8 meter
igen.
Snak dog med naboen. Fortæl ham at i gerne vil beholde hegnet i 1,8 meter.
Det vil han senere sikkert respektere, og så er det problem vel løst.

Fra : Thomas

Dato : 27-07-04 09:57

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote in message
> [...]

> Gode råd og erfaringer modtages gerne.
>
> På forhånd tak.
>
> X-postet til dk.fritid.hus-og-have og dk.videnskab.jura

Hej

Uden at kan henvise direkte, er jeg ret sikker på at din nabo kan kræves at
opsætte et midlertidigt hegn, indtil hækken er vokset op til de 1,80 cm
igen. Er ret sikker på at have læst dette i en ugeavis, hvor nogle jurister
svarede på et lignende spørgsmål

Mvh

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 27-07-04 10:00

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> opsætte et midlertidigt hegn, indtil hækken er vokset op til de 1,80 cm
> igen. Er ret sikker på at have læst dette i en ugeavis, hvor nogle

Hej

Troede at jeg svarede i dk.fritid.hus-og-have , så undskyld at mit svar
sikkert ikke lever op til kravene herinde

Mvh

Thomas

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 27-07-04 10:09

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Troede at jeg svarede i dk.fritid.hus-og-have , så undskyld at mit svar
> sikkert ikke lever op til kravene herinde

Det er fint nok til mig

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 15:41

> [...]
> ej heller at se på det. Vi har endnu ikke talt med naboen - da vi gerne
> ville vide lidt mere om hvor vi står rent juridisk hvis det skulle komme

Er det en fælles hæk i skel eller er det en naboen (´s forgænger ?) har
plantet på sin side af skellet ?

Mvh. Per.

PS. Det er en god ide at bevare/skabe et godt forhold til sine naboer, det
gør alting meget nemmere.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 27-07-04 16:54

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er det en fælles hæk i skel eller er det en naboen (´s forgænger ?) har
> plantet på sin side af skellet ?

Se det var jo et rigtig godt spørgsmål - umiddelbart vil jeg sige en fælles
hæk i skel, men jeg er ikke 100% sikker på hvor grænsen til vores grund går.

> PS. Det er en god ide at bevare/skabe et godt forhold til sine naboer, det
> gør alting meget nemmere.

Jeg har samme holdning, og håber på det bedste

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-07-04 19:33

In news:41067a95$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
..°o.O Thomas O.o°. <flash4 it.invalid> wrote:

> Se det var jo et rigtig godt spørgsmål - umiddelbart vil jeg sige en
> fælles hæk i skel, men jeg er ikke 100% sikker på hvor grænsen til
> vores grund går.

Så må du ud og finde skel mærket, nogle gange er det en stump vandrør
der er banket i jorden, andre gange er der et fint messingskilt, med
krone på..

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-07-04 07:30

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41069fdf$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så må du ud og finde skel mærket, nogle gange er det en stump vandrør
> der er banket i jorden, andre gange er der et fint messingskilt, med
> krone på..

Kan man regne med at der alle steder er opsat skillemærker?

Fra : MFO

Dato : 28-07-04 07:59

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> "Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
> skrev i en meddelelse
>
> Kan man regne med at der alle steder er opsat skillemærker?

Nej desværre ikke.

--
Michael

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-07-04 08:57

"MFO" <mfro61@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nej desværre ikke.

Ok, må ud og lede - tak for hjælpen

Fra : BB

Dato : 28-07-04 09:24

Medmindre du eller andre har fjernet dem, kan du altid finde skelmærket -
det er sommetider svært, fordi de er forsvundet under 10 cm muld, men de
skal være der.
Ellers kan en landmåler finde dem ved hjælp af sine matrikelkort og sine
faste målepunkter.

BB

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-07-04 22:29

> [...]
> ej heller at se på det. Vi har endnu ikke talt med naboen - da vi gerne
> ville vide lidt mere om hvor vi står rent juridisk hvis det skulle komme

I skel må han ikke gå under 180 cm uden din tilladelse. Står den på hans
jord, kan han gøre hvad han vil.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen