er der nogen der har gode råd til sprøjtem~
Fra : Kent Bonde

Dato : 26-07-04 11:59

Jeg skal have malet mine døre . jeg har valgt at ville sprøjte dem.
kan jeg:
-1)bruge en vandmaling der tyndes op (eller skal jeg bruge en lak eller
andet)
-2)grunde 1 eller 2 gange og med hvad
er der nogen der har en ide om hvor meget malig /lak / grunder der skal
bruges pr. dør ( skal dækkes fra mørk til hvid)
hvis jeg bruger en vandbaseret malig - vil den så ikke være særlig slidstærk
eller hvad

Evt andre gode fif hertil modtages med kyshånd
hilsen Kent bonde

Fra : Marco

Dato : 26-07-04 20:27

"Kent Bonde" <kentbonde@hotmail.com> skrev
> Jeg skal have malet mine døre . jeg har valgt at ville sprøjte dem.
> kan jeg:
> -1)bruge en vandmaling der tyndes op (eller skal jeg bruge en lak eller
> andet)
Det kan du sagtens (bruge en vandmaling). Brug evt. et viskositetsbæger for
rette konsistens kontra dyse.

> -2)grunde 1 eller 2 gange og med hvad
Hvis dørene er malet i forvejen;
Grundrens>vand>slibning>afstøvning>Grund én gang med en mellemmaling som
giver en bedre vedhæftning og bedre slutresultat.
Ellers må du præcisere, hvilket materiale det drejer sig om.

> er der nogen der har en ide om hvor meget malig /lak / grunder der skal
> bruges pr. dør ( skal dækkes fra mørk til hvid)
Joo, indendørs vandig emalie og mellemmaling rækker omkring 8-10 m2, og
normalt siger man 1 gang mellemmaling og 2 gange slutmaling.

> hvis jeg bruger en vandbaseret malig - vil den så ikke være særlig
slidstærk
> eller hvad
Hvis du beder om en maling til netop dit projekt, er vandbaseret maling et
rigtig godt valg. Det gulner ikke og er mere fleksibelt mod stød og slag.

> Evt andre gode fif hertil modtages med kyshånd
Med rette viskositet, afstand og lag vil du få et godt resultat - Ellers må
du igang med rullen istedet :)

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 28-07-04 07:01

"Kent Bonde" <kentbonde@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kan jeg:
> -1)bruge en vandmaling der tyndes op (eller skal jeg bruge en lak eller

Jeg har lige prøvet det samme, men med et dårligt resultat. Har aldrig
prøvet at sprøjtemale før, så det er sikkert mig der gør noget forkert eller
også skyldes det at maleriet blev foretaget udendørs (i brændeskur).
Jeg grundede 3 gange og sprøjtede derefter et utal af gange, men måtte hver
gang slibe og starte forfra. Enten blev resultatet en ru overflade, eller
også blev der områder der var matte og andre områder der var skinnende.
Jeg brugte en vandbaseret maling (flygger eller dyrup træ&metal). Samme
maling blev forøvrigt også brugt til at male anden dør med rulle og jeg er
ikke imponeret.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel