Ukrudt på terrassen
Fra : Tine Kristiansen

Dato : 25-07-04 20:19

Hej,

Jeg tænkte på om der var nogen, som havde et godt råd til effektiv fjerning
af ukrudt mellem fliser. Jeg stod idag og kiggede på ukrudsmiddel som
kostede en halv bondegård, men tænkte så, at der nok var nogen, som kendte
et godt "naturligt" produkt ???
Lidt i stil med at sprede kaffegrums i sin hæk/fortorv hvis ikke man vil
have at hunde besørger der... ;0)
Man kan jo købe sig fattig i at købe diverse Round up midler (som jorden
ikke har godt af). De er fan... dyre !!

Det er lidt kedeligt at bruge hver weekend på at fjerne ukrudt ;0) (selvom
det følger nok med at have hus.....).

Håber at nogen har et godt råd.

Hilsen
Tine

Fra : Lars

Dato : 25-07-04 20:24

Hej Tine,

"Tine Kristiansen" <Nukleuz@mail.dk> wrote in message

> Man kan jo købe sig fattig i at købe diverse Round up midler (som jorden
> ikke har godt af). De er fan... dyre !!

Man kan købe Round Up i den lokale grovvare handel - som er meget billigere
end det de sælger i byggemarkedet, selv om det er samme produkt. Sidst gav
jeg 140 kr for 1 liter der er 3 gange så koncenteret som byggemarkedets.

Husk det skal sprøjtes - og ikke vandes ud. Samt det skal bruges i tørvejr
(dette er et problem denne sommer....) og i korrekt koncentration. Det tager
et par uger før det virker og kan med fordel tages i anvendelse allerede
først på sæsonen så er det meget nemmere resten af sommeren...

** Lars

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-08-04 18:00

On Sun, 25 Jul 2004 21:24:23 +0200, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

> [...]
>jeg 140 kr for 1 liter der er 3 gange så koncenteret som byggemarkedets.

Hvor finder man sådan en grovvare handel i nærheden af midtfyn?

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : tnf

Dato : 25-07-04 20:31

Hej Tine..

Min mor har med stor effektivitet brugt eddike og vand (kender ik
blandingsforholdene)

Det har tager ukrudtet i løbet af en uge, hvor fx roundup skal ha ca 14
dage...

Og det kan da ik koste en bondegård :)

Mvh Martin

Fra : Jens

Dato : 25-07-04 20:55

Jeg har forsøgt mig med fortyndet eddikesyre (1:3) og dette havde en meget
begrænset effekt - så at fortyndet eddike skulle kunne gøre det tror jeg
ikke på!

Jeg er vendt tilbage til RoundUp uanset at det er dyrt (og ikke så sundt for
miljøet)

Mvh

Jens

Fra : Lars

Dato : 26-07-04 08:06

Hejsa,

"Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk> wrote in message

> Jeg har forsøgt mig med fortyndet eddikesyre (1:3) og dette havde en meget
> begrænset effekt - så at fortyndet eddike skulle kunne gøre det tror jeg
> ikke på!

Er problemet ikke også, at de kun er bladene der svitses? Røddene på
kvikgræs, for eksempel, kan muligvis sagtens overleve.

> Jeg er vendt tilbage til RoundUp uanset at det er dyrt (og ikke så sundt
for
> miljøet)

Eddikesyre er vel heller ikke sundt i store mængder?

** Lars

Fra : Mads

Dato : 26-07-04 11:33

On Mon, 26 Jul 2004 09:05:31 +0200, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

>Er problemet ikke også, at de kun er bladene der svitses? Røddene på
>kvikgræs, for eksempel, kan muligvis sagtens overleve.

Jo da, men fremfor bare at rykke ukrudtet op med håndkraft,
så virker ild, damp eller kogende vand bedre da planten så
skal bruge meget mere energi på at skyde igen da skaden
går en hel del dybere end når den bare bliver rykket over
i jordhøjde.

mvh Mads

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-07-04 21:18

> Min mor har med stor effektivitet brugt eddike og vand (kender ik
> blandingsforholdene)

Ødelægger fliserne, hvis de ikke er af granit.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-07-04 21:22

> Jeg tænkte på om der var nogen, som havde et godt råd til effektiv
fjerning
> af ukrudt mellem fliser.

En Steamer (vanddamp) er ret effektiv, men mænd er ikke så vilde med den -
det er stille og roligt arbejde, der ikke støjer Kogende vand er en
anden løsning. Begge dele skal gøre hver 2. uge for at være rigtigt
effektivt.

En gasbrænder kan også anvendes. Du kan købe en i Harald Nyborg for en hund,
og 20 kr for en dåse gas. Ukrudtet skal brændes så meget at det vælter, men
ikke så meget at det blliver sort. Skal også gøres hver anden uge.

Af gift er der to muligheder. Den ene er Round Up, hvor du skal i gang flere
gange i løbet af sommeren, og den anden er Zeppelin. Zeppelin skal kun
bruges i april, og så er den klaret. Købes i foderstofforretninger og må
ikke anvendes efter 1. august (hvilket heller ikke giver mening, da det
virker i 4-5-6 måneder).

Mvh Maria

Fra : Henning Lund

Dato : 27-07-04 08:13

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> en hund, og 20 kr for en dåse gas. Ukrudtet skal brændes så meget at
> det vælter, men ikke så meget at det blliver sort. Skal også gøres

Jeg hørte gartnerne i Kommunen hvor jeg arbejder i, snakke om hvad de
lærte på kursus vedr. termisk ukrudtbekæmpelse, bladene på ukrudtet skal
kun brændes så meget at de begynder at krølle, ikke så de vælter som du
skriver.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Jørn Vind

Dato : 26-07-04 08:43

Hej - jeg hra to råd - det ene har jeg selv brugt - det andet hørte jeg i
aftes, og kender ikke effekten af.

Nr. 1:
Køb noget salt - det du bruger til at strø ud om vinteren. Bland det op med
vand ( måske 2 kg pr 10 liter vand), vand fliserne med saltopløsningen, og i
løbet af en uges tid er ukrudtet brunt, og skulle ikke komme igen med det
første.

Nr. 2:
Køb noget eddikesyre, bland det op med vand 1:1 - sprøjt det direkte på
ukrudtet (med en sprøjte som forstøver væsken), og i løbet af 1 -2 timer er
ukrudtet gået ud.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-07-04 11:33

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Køb noget eddikesyre, bland det op med vand 1:1 - sprøjt det direkte på
> ukrudtet (med en sprøjte som forstøver væsken), og i løbet af 1 -2 timer

Desværre er begge de midler, du anbefaler ulovlige at bruge, da de ikke er
godkendte til formålet - sådan for en ordens skyld!
Desværre er roundup ret dyrt, det er til gengæld lovligt og ugiftigt, men
de gule planter pynter ikke mellem fliserne.
Dieselolie kan anvendes, men er heller ikke tilladt.

Per A. Hansen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 26-07-04 16:34

Per A. Hansen wrote:

> [...]
> de gule planter pynter ikke mellem fliserne.
> Dieselolie kan anvendes, men er heller ikke tilladt.

Lovligt eller ikke lovligt!!!
Hvis du vil bekæmpe ukrudt på din terrasse med letmælk, begår du nok
ogsaa noget ulovligt, for det er jo ikke godkendt til formålet!
Enhver kan da høre, at der er noget helt skingrende skørt.
Godtroende folk kunne få den tanke, at der nok alligevel er noget med
den letmælk, som ikke er godt, siden det måske har forbudte
anvendelseområder.
Jeg vil opfordre folk, der forstår at tænke selv, til at begå civil
ulydighed i sådanne "nonsenssituationer".

Når jeg nu er i blækhuset og det handler om terrasser, så tænk på, om
der i kanten af terrassen står lidt større planter - op ad en mur f.eks.
vin, roser eller espalierede frugttræer. Flere af sådanne planter nyder
at udbrede sit rodnet ud under en varm terrassebelægning og tage for sig
af den regn, der kommer. Der kan man ikke komme med hvad som helst af
plantegifte. Pludselig kan sådanne planter komme til at se "skæve" ud,
og det kan komme til at vare årevis, inden den uheldige virkning
fortager sig.

Venlig hilsen
Aksel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-07-04 20:24

> [...]
> ogsaa noget ulovligt, for det er jo ikke godkendt til formålet!
> Enhver kan da høre, at der er noget helt skingrende skørt.

Problemet med salt og edike er, at det ødelægger fliserne. DET er sund
fornuft.
Når det i kommunens regler for ukrudsbekæmpelse specifikt er nævnt at salt
og edike er forbudt, så er det nok fordi det er forbudt. Begge dele
ødelægger i øvrigt omkransene planters rødder mindst lige så meget som
Zeppelin, mens det ikke betyder en fløjtene fis om du bruger Round Up. Det
virker nemlig kun på bladene.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-04 15:30

On Mon, 26 Jul 2004 17:33:55 +0200, Aksel Pedersen
<aksel.pe@hotmail.com> wrote:

> [...]
>anvendelseområder.
>Jeg vil opfordre folk, der forstår at tænke selv, til at begå civil
>ulydighed i sådanne "nonsenssituationer".

Så i stedet for at stole på folk som dagligt arbejder med at teste
forskellige stoffers virkning på diverse ting, samt deres giftighed,
skal vi alle lave vores egne små forsøg med diverse kemikalier og andre
spændende ting?

Jeg kunne somend slå det meste bevoksning i haven ihjem med et par store
sække gødning hvis det var det der skulle til. Det vil bare være en
dårlig ide.

> [...]
>plantegifte. Pludselig kan sådanne planter komme til at se "skæve" ud,
>og det kan komme til at vare årevis, inden den uheldige virkning

Forskellen er jo bare at du med de godkendte midler kan finde præcise
vejledninger på hvor meget der skal bruges og hvordan det påvirker
planterne. Nogle ting må man f.eks ikke bruge flere år i træk fordi det
så vil skade mere end det vil gavne. Hvor meget eddike skal jeg f.eks
anvende for at det virker effektivt? Og hvor lidt kan jeg nøjes med for
at det virker effektivt?

Jeg bruger yderst sjældent kemikalier i min have, højst lidt Glyphosat
til flerårigt rodukrudt ind i mellem. Men det er en glidebane hvis man
bare begynder at bruge noget tilfældigt kemi bare fordi man tror det
virker. Så var det måske bedre enten at finde sig i ukrudtet eller at
omlægge haven så det ikke kommer i nævneværdigt omfang. (Jo, det er
muligt)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-08-04 00:32

> [...]
> forskellige stoffers virkning på diverse ting, samt deres giftighed,
> skal vi alle lave vores egne små forsøg med diverse kemikalier og andre
Nej, de egentlige giftstoffer bør anvendes efter forskrifterne.

> Jeg kunne somend slå det meste bevoksning i haven ihjem med et par store
> sække gødning hvis det var det der skulle til. Det vil bare være en
> dårlig ide.
Ville det være ulovligt? Sandheden er jo nok, at stoffers giftighed er
et kompliceret felt. I dag er det de færreste, der i skolen har lært ret
meget om kemi. Endvidere spiller holdningsmæssige indstillinger ind.

Det jeg ville med dette var blot at gøre opmærksom på, at i et område
hvor man ønsker en kemisk bekæmpelse af ukrudt, - f.eks. en
fliseterrasse - kan der være rødder af planter, man gerne vil bevare,
selv om selve planten befinder sig en mange meter derfra - uanset om man
bruger godkendte eller ikke godkendte midler.

Enig!

Aksel

Fra : Jan Achmann

Dato : 04-08-04 21:23

Hold da op! Når lægmænd råwer, råwer de dælandytme højt!

Eddikesyre
Der er flere undersøgelser igang. Mest fordi der er virksomt...OG fordi
det er umiddelbart biologisk. nedbrydeligt i jordens øverste lag. Der
foreligger ikke nogen resultater endnu, men en opløsning på 1% BURDE være
RIGELIGT!
Og det er biologisk neutralt!
Samme gælder f.x. oxalsyre, vinsyre of citronsyre, hvis man har adgang
hertil.

Salt (køkkensalt):
Er ulovligt at anvende, og kræver en vis mængde for at virke.
Det er dog forunderligt at danske kommuner udstrør tunsinder af tons af
salt hver vinter på danke veje...UDEN at der sker nævneværdiog skade på
vegetationen....
Den egentlige årsag til ulovliggørelsen skyldes forsigtighedsprinceip
omkring grundvandet. Igen forunderligt med vinter-udstrøningen........

Klorin:
Dette er mit foretrukne middel. Især til algebekæmpelse på terrassen...men
det tager alt andet grønt med også. Skur som hvis man vaske gulv indendørs.
Omdannes omgående ved kontakt med jord. Uskadeligt i de aktuelle mængder.
Blandes med vand 1:10. Ram IKKE blade fra ønsket vækst!

I andre EU-lande er Klorater tilladte..de er uhyre effektive, men ikke
tilladte i DK. Klorin virker på samme nåde, men virkningen er begrænset, men
stadig god.

Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-04 15:32

On Sun, 25 Jul 2004 21:18:40 +0200, "Tine Kristiansen" <Nukleuz@mail.dk>
wrote:

> [...]
>af ukrudt mellem fliser. Jeg stod idag og kiggede på ukrudsmiddel som
>kostede en halv bondegård, men tænkte så, at der nok var nogen, som kendte

Der er kommet et middel som hedder Topgun - det er en fedtsyre som slår
planter ihjel, men ellers siges at være uskadeligt. Men det er nu nok
også ret dyrt.

> [...]
>have at hunde besørger der... ;0)
>
>Det er lidt kedeligt at bruge hver weekend på at fjerne ukrudt ;0) (selvom

Hvis du fejer fliserne med en stiv kost en gang om ugen ca. så kan du
holde ukrudtet rimeligt fra døren. Det gælder dog ikke det ukrudt som
allerede har godt fat i fugerne mellem fliserne. Dvs. store græstottet
eller flerårigt ukrudt som senegræs ol.

http://www.gartneriet.dk