Flytning af fyrretræ
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-07-04 20:32

Hej

Som en anden del af vores terasseprojekt, har vi en fyr på 2,5-3
meter, som skal enten fældes eller graves op. Men er det overhovedet
realistisk at grave sådan en fyr op og flytte den så den overlever?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : kvaerulant

Dato : 24-07-04 21:28

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
>meter, som skal enten fældes eller graves op. Men er det overhovedet
>realistisk at grave sådan en fyr op og flytte den så den overlever?

Det er nemmer at købe en ny. Er det en park,
siden at du har plads til en fyr?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-07-04 21:55

kvaerulant <dsl90720@vip.cybercity.dk> writes:

> Det er nemmer at købe en ny. Er det en park, siden at du har plads
> til en fyr?

Nej, det er en forhave på 16 m^2. Derfor fylder fyrren ret meget i
forhold til at lave en lille terasse.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-04 11:27

On Sat, 24 Jul 2004 22:28:14 +0200, kvaerulant
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Det er nemmer at købe en ny. Er det en park,
> siden at du har plads til en fyr?

Nemmere? En fyr i den størrelse kan, hvis man er heldig, tålmådig og
sørger for at passe den godt bagefter, flyttes på en times tid. Skal man
derimod købe en ny fyr i samme størrelse, så slipper man ikke med at
give under 1000 kr for den - sikkert endda meget meget mere. Jeg skla
f.eks arbejde i et godt stykke over 10 timer for at have 1000 kr at gøre
godt med - så hvad er nemmest? En times arbejde eller 10 timers arbejde?
(Den efterfølgende pasning er ca. ens for den fyr man selv flytter og
for en man køber hjem.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Simon - [8230]

Dato : 24-07-04 21:46

> Som en anden del af vores terasseprojekt, har vi en fyr på 2,5-3
> meter, som skal enten fældes eller graves op. Men er det overhovedet
> realistisk at grave sådan en fyr op og flytte den så den overlever?

Som min gamle onkel altid sagde...
"plant en pind og få et træ, plant et træ og få en pind"

Men han har nu ikke ret i alting, og jeg har da også set illustrationer i
litteraturen af, hvorledes det kan gøres.

Man graver, i rimelig afstand, ned omkring træet, og skærer de store rødder
over. Derefter dækker man renden til igen, og lader træet stå i et år.
Herfter graver man det op igen, og flytter det med så meget jord omkring
rødderne som muligt. Træet plantes det ønskede sted, kronen skæres ind for
at minimere fordampningen og træet sikres mod vind og vejr med baduner.
(forkortet udfra fra Politikens "Havebog" s. 431")

Simon

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-07-04 21:55

"Simon - [8230]" <ehandel@FJERNDETMEDSTORTtele2adsl.dk> writes:

> [...]
> kronen skæres ind for at minimere fordampningen og træet sikres mod
> vind og vejr med baduner. (forkortet udfra fra Politikens "Havebog"

Det ville være lidt trist, for så kan vi ikke bruge terassen før næste
efterår. Så spørgsmålet er om det kan betale sig at prøve at flytte
det med det samme?

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-07-04 23:16

> Det ville være lidt trist, for så kan vi ikke bruge terassen før næste
> efterår. Så spørgsmålet er om det kan betale sig at prøve at flytte
> det med det samme?
>
> Mvh Trine

Hvorfor ikke bare prøve, I finder hurtigt ud af om det lykkedes.
Hvis ikke, så fjern det og plant et nyt.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-04 11:30

On Sat, 24 Jul 2004 22:54:41 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Det ville være lidt trist, for så kan vi ikke bruge terassen før næste
>efterår. Så spørgsmålet er om det kan betale sig at prøve at flytte
>det med det samme?

Hvis alternativet er at den bliver kasseret, så er det jo bare at
forsøge....

Fyrretræer kan dog være noget forb.... skidt at grave op. De har ret få
rødder og har svært ved at holde klump. Men grav så stor en jordklump op
som du mener at kunne tumle med, sørg for at jorden er rigeligt
gennemvandet en uges tid i forvejen så træet ikke allerede inden
flytningen mangler vand.

Men lige nu er det en dum tid at flytte træer på - den varme vi har fået
er ikke godt for nyligt flyttede planter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens Egon Nyborg

Dato : 24-07-04 23:35

Simon - [8230] wrote:

> Som min gamle onkel altid sagde...
> "plant en pind og få et træ, plant et træ og få en pind"
>
> Men han har nu ikke ret i alting, og jeg har da også set illustrationer i
> litteraturen af, hvorledes det kan gøres.

Han har nu nok ret denne gang, men Trine nævner i en senere post i denne
tråd at haven er 16 m2. Det gør nok ikke noget at nøjes med en pind så.

På den anden side købte jeg i 1999 nogle helt små fyrre og de er da på
2-2,5 m nu. Jeg kan ikke huske hvad jeg gav for fyrrene, men de dyreste
træer jeg købte dengang kostede 5 kr stykket.