Plæneklipperbenzin
Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 24-07-04 15:45

Hvilken type benzin kører en plænklipper egentlig optimalt på?

Mvh

H.O

Fra : Mads Breddam

Dato : 24-07-04 15:51

> Hvilken type benzin kører en plænklipper egentlig optimalt på?

Ikke at jeg ved noget som helst om emnet, men mon ikke der er forskel på
hvilken motor der sider på maskinen? Vores B&S 3,5 kører glimrende på
almindelig oktan 95, men om det er optimalt har jeg ingen anelse om.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-04 16:15

Mads Breddam skrev:

> Ikke at jeg ved noget som helst om emnet, men mon ikke der er forskel på
> hvilken motor der sider på maskinen? Vores B&S 3,5 kører glimrende på
> almindelig oktan 95, men om det er optimalt har jeg ingen anelse om.

Det kører min B&S 3,5 også på.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 24-07-04 16:36

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 24-07-04 16:51

"Poul F. Andersen" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ok tak for svarene. Jeg har en 5-6 år gammel relativ stor industrimaskine,
en af dem som anlægsgartnerne plejer at bruge, men det gør nok ingen forskel

Fra : Poul

Dato : 26-07-04 21:36

Jeg køber det samme som bilen bruger.

Så har jeg lidt reservedunk til bilen, og om efteråret hælder jeg slanten i
bilen, så plæneklipperen kan starte på frisk benzin næste sæson.

Min bil brugere 95 oktan og det gør min plæneklipper således også

Hilsen
Poul

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-07-04 22:10

Hans Ole Kjeldsen wrote:
> Hvilken type benzin kører en plænklipper egentlig optimalt på?

Kan du få fat på 'blå benzin', så brug det. Blå benzin er uden afgift, men
må så til gengæld ikke anvendes til motorkøretøjer. Det er specielt lavet
til maskiner af den slags som din plæneklipper.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 24-07-04 22:15

> Kan du få fat på 'blå benzin', så brug det. Blå benzin er uden afgift, men
> må så til gengæld ikke anvendes til motorkøretøjer. Det er specielt lavet
> til maskiner af den slags som din plæneklipper.

Ok fedt, men kan du ikke give bare et lille clue om hvor det evt kan
skaffes? - tak.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-07-04 22:31

Hans Ole Kjeldsen wrote:

> Ok fedt, men kan du ikke give bare et lille clue om hvor det evt kan
> skaffes? - tak.

Prøv at spørge på nærmeste benzintank, om de kan skaffe det eller finde
oplysning om, hvor det kan skaffes.

Ellers - hvis du bor på landet, så spørg en af landmændene. De bruger det
måske på en traktor.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-07-04 23:16

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Kan du få fat på 'blå benzin', så brug det. Blå benzin er uden afgift, men
> må så til gengæld ikke anvendes til motorkøretøjer. Det er specielt lavet
> til maskiner af den slags som din plæneklipper.

Jeg troede ikke det fandtes mere. Kører landbrugsmaskiner ikke mest på
diesel i dag? Selvfølgelig er der jo en del mindre maskner indenfor
skovbrug og gartneri, så måske.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-07-04 23:30

Ole Jensen wrote:

> Jeg troede ikke det fandtes mere. Kører landbrugsmaskiner ikke mest på
> diesel i dag? Selvfølgelig er der jo en del mindre maskner indenfor
> skovbrug og gartneri, så måske.

Det er da ikke mere end et års tid siden, jeg selv brugte blå benzin til
nogle maskiner på en kirkegård. Men hvor det blev købt, aner jeg ikke.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-04 23:51

> Det er da ikke mere end et års tid siden, jeg selv brugte blå benzin til
> nogle maskiner på en kirkegård. Men hvor det blev købt, aner jeg ikke.

Næh, men som privat får han heller ikke bevilling til Blå benzin.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-07-04 00:12

Preben Riis Sørensen wrote:

> Næh, men som privat får han heller ikke bevilling til Blå benzin.

Se, det vidste jeg så heller ikke, at man skal have, for at kunne købe det.
Pokkers også. Jeg havde da ellers tænkt mig at undersøge muligheden for selv
at købe noget til min egen nyindkøbte klipper i min nyindkøbte have.

Så må jeg vel bare betale for den dyre afgiftsbelagte røde benzin. ;(

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mads Madsen

Dato : 25-07-04 00:16

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> min nyindkøbte have.
>
> Så må jeg vel bare betale for den dyre afgiftsbelagte røde benzin. ;(

Nu har jeg slået min nyindkøbte græsplæne ved mit nyindkøbte hus med min
nyindkøbte græslåmaskine i hele denne sæson.
Græsplanen er vel 6-700 m2. Benzinforbrug - 4,5 l

Hvis jeg havde haft adgang til blå benzin havde jeg måske sparet nok til en
billig flaske rødvin

/Mads

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-04 21:30

> Græsplanen er vel 6-700 m2. Benzinforbrug - 4,5 l
>
> Hvis jeg havde haft adgang til blå benzin havde jeg måske sparet nok til
en
> billig flaske rødvin

Så skal det vist også være en meget billig flaske rødvin.

Per.

Fra : Henning Lund

Dato : 25-07-04 13:28

Ole Jensen skrev:

> Jeg troede ikke det fandtes mere. Kører landbrugsmaskiner ikke mest på
> diesel i dag? Selvfølgelig er der jo en del mindre maskner indenfor
> skovbrug og gartneri, så måske.

Jeg mener at det er afskaffet for en del år siden, jeg fik brev fra Told
& Skat hvor jeg mener at det blev afskaffet, men om nogle ligger inde
med lagre endnu, er jeg ikke klar over, på mit arbejde har vi det heller
ikke mere.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-07-04 12:19

Hans Ole Kjeldsen wrote:
> Hvilken type benzin kører en plænklipper egentlig optimalt på?

Optimalt og optimalt... den benzin moteren er bygget til.

Idag er de fleste forsynet med firetaktsmotorer fra Briggs & Stratton
etc. Disse bruger alm. oktan ca. 95.

Ældre plæneklippere brugte i nogle tilfælde knallertbenzin, altså
olie-blandet benzin, fordi de, som knallerterne, var udstyret med
to-taktsmotorer.

--
Steen Suder

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-07-04 08:09

Steen Suder, privat skrev:

> Idag er de fleste forsynet med firetaktsmotorer fra Briggs & Stratton
> etc. Disse bruger alm. oktan ca. 95.

92
Hans