Gulvbehandling
Fra : Puk

Dato : 20-07-04 20:13

Hej alle sammen

På trods af velmente råd om at tilkalde en professionel har min kæreste og
jeg besluttet os for at slibe og behandle vores gulve selv. Vi har ganske
enkelt ikke råd til at få gulvene slebet af en profesionel og vil nu forsøge
os med et lille værelse på ca. 3x3 meter.

Jeg er imidlertid en smule i tvivl om behandlingen.

Vi vil meget gerne opnå et lidt hvidpigmenteret gulv. I flere vejledninger
har jeg set at man anbefaler at ludbehandle gulvet for herefter at
oliebehandle det.

Mit spørgsmål går så på, om vi kan nøjes med at oliebehandle gulvet, hvis vi
bruger en hvidpigmenteret olie eller om det er nødvendigt først at
ludbehandle det for at få det lyse look?

Jeg vil også mægtig gerne vide, om det er nødvendigt at leje en polermaskine
eller om det kan klares manuelt? I vejledningerne står der hele tiden, at
man skal bruge en polermaskine, hvis gulvet er over en hvis størrelse, men
aldrig hvilken størrelse.

Hvis nogen ligger inde med en trinvis vejledning i såvel afslibning som
oliebehandling af gulvet, så modtager jeg med kyshånd.

Hvis det har nogen betydning kan jeg oplyse at der er tale om et
husmandsplankegulv i fyrretræ på 1" i tykkelsen. Gulvet har så vidt vides
kun været lakeret 1 gang, da det i sin tid blev bygget og der er da heller
ikke meget lak at spore på nuværende tidspunkt.

Mange hilsner
Puk

Fra : marlene

Dato : 20-07-04 20:55

hej puk.
har du modtaget priser fra et par gulvservicefirmaer?
eller har I blot besluttet at de bare er for dyre?
mere fordi I kan ødelægge et rimeligt gulv temmeligt godt...og er du bare
lidt kræsen så ...
det er et kæmpe arbejde og de fleste "gør det selv" folk, vil så gerne, men
kan det ikke ret godt.
-ikke for at se ned på nogen, der er jo nogen med de rigtige hænder.

hvis I ikke har fået et par tilbud, synes jeg I skal begynde der.
spørg ikke på timepris osv. men på en samlet fast pris.
kig så på hvad du selv skal handle for i matriale, jeg ved at blot et stk.
sandpapir til gulvsliberen koster 70 kr. + moms.
mvh. en håndværker.

Fra : khs

Dato : 20-07-04 21:49

Den støtter jeg. Der er ikke megen prisforskel på at gøre det selv og at få
det gjort. Man kan hurtigt komme til at lave trappetrin og ridser på gulvet
og det er ikke så kønt. En der bruger slibemaskinen dagligt gør det altså
pænere, hurtigere og til næsten samme pris. Jeg overvejede at gøre det selv,
men det kunne ikke betale sig (jeg sætter ellers en ære i at lave ALT selv).

--
Karsten Hartmann Sørensen
Glad amatør.

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige med et snabela og indsæt punktum før de Danske
initialer).

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-07-04 21:12

"marlene" <rod@nya.dk> skrev i en meddelelse

> kig så på hvad du selv skal handle for i matriale, jeg ved at blot et stk.
> sandpapir til gulvsliberen koster 70 kr. + moms.

Og er man ikke vant til det, ødelægger man nemt en del slibepapir før
rutinen er der.
Det er slet ikke sikkert, at det kan betale sig at gøre det selv.

Mvh. Lisbeth

Fra : Puk

Dato : 21-07-04 06:38

"marlene" <rod@nya.dk> skrev i en meddelelse

Hej Marlene

> har du modtaget priser fra et par gulvservicefirmaer?
> eller har I blot besluttet at de bare er for dyre?

Jeg har ikke modtaget specifikke tilbud men derimod tjekket priser på
diverse sider på nettet.
Hver gang er jeg endt lige et sted omkring 1500-2000kr. Det synes jeg er
mange penge for et værelse på max 10 kvm. Især da når vi nu står med et
hus, hvor der skal laves rigtig meget og pengene er små.

> [...]
men
> kan det ikke ret godt.
> -ikke for at se ned på nogen, der er jo nogen med de rigtige hænder.

Det er helt iorden. Om jeg har de rigtige hænder ved jeg ikke, for jeg har
ikke prøvet at slibe et gulv før. Men efter min egen mening er jeg da ikke
helt ueffen med hænderne.
Gulvet i stuen er før blevet slebet af en der har boet her, som vi kender.
Det er efter min mening gjort pænt (det er nu mange år siden, så gulvet skal
have en tur, når vi når så langt). Hun havde heller aldrig prøvet det før.

Maskinerne kan jeg leje for 150 kr. Dertil kommer naturligvis sandpapir.

Jeg har fundet en vejledning i, hvordan man gør og må indrømme, at jeg jo
ikke synes, det lyder helt vildt svært. Derfor kan det jo sagtens være det
alligevel, det er jeg klar over.

> [...]
> kig så på hvad du selv skal handle for i matriale, jeg ved at blot et stk.
> sandpapir til gulvsliberen koster 70 kr. + moms.

Vi har faktisk tænkt os at gå igang idag, så nu må vi se hvordan det går.
Bliver det helt håbløst så må vi jo have fat i en håndværker, når vi skal
igang med de andre rum og så må han jo tage det lille værelse med og rette
op på vores fadæser.

Jeg krydser fingre for, at vi kan finde ud af det og skal nok melde tilbage
om, hvordan det gik.

Mange hilsner
Puk

Fra : marlene

Dato : 21-07-04 12:56

held og lykke.
husk blot at hvor vi håndværkere er dyrest, er der hvor vi af og til skal
rette op
på gør det selv forsøgene.
håber at det flot hos jer, nylavede gulve er ofte det der gør det hele pænt.
vil lige sige at sidst jeg lavede gulv i en opgave, der var 66 m2 mat slebet
+ 22 m2 slebet til rent træ.
det var støvsuget og næsten støvfrit og det var 110 % flot over det hele,
uden hak og lunker.
det kostede 4600,- kr. inc. moms og div. matriale.
jeg synes det er en ok pris.

Fra : Puk

Dato : 21-07-04 14:20

> held og lykke.

Mange tak

Vi har nu slebet gulvet og det ser rigtig pænt ud efter vores mening. Der
er ingen mærker.
Nu skal det så ludbehandles og til sidst have en omgang olie. Men vi maler
lige væggene først og ordner loftet inden vi laver slutbehandlingen.
Imellem tiden dækker vi til med pap.

> husk blot at hvor vi håndværkere er dyrest, er der hvor vi af og til skal
> rette op
> på gør det selv forsøgene.

Det forstår jeg også godt. Vores gulv var imidlertid så grimt, at det nok
havde været svært at gøre det meget værre.

> håber at det flot hos jer, nylavede gulve er ofte det der gør det hele
pænt.

Indtil videre ser det godt ud *S*.

> [...]
> uden hak og lunker.
> det kostede 4600,- kr. inc. moms og div. matriale.

Det synes jeg såmænd også. Men når man nu ikke har 4600 kr, så er man jo
lige vidt.
For det er jo ikke kun de 4600 kr vel? Det er også opsætning af vægge og
isolering og glasvæv og grunder og klæber og maling og behandling af loftet.
Og så er der lister til loft og gulv og en dør og en ramme og indfatning.
Og det var så bare det ene værelse. Der er 70 m2 derudover og så en
uudnyttet tagetage på 50 m2, som også skal ordnes. Dertil kommer udvendig
isolering og beklædning af træ, samt udskiftning af den ene gavl og isætning
af nye vinduer på 1. salen og sikkert også et par ekstra vinduer. En ny
hoveddør kommer oven i og så har vi ikke bevæget os ud i haven endnu. Et
køkken bliver der også brug for.

Vi er ganske enkelt i den situation, at vi er nødt til at spare, hvor vi kan
og så forsøger vi naturligvis at vælge de steder hvor vi har en ærlig chance
for selv at lave et fornuftigt stykke arbejde.

Jeg betalte gladeligt en håndværker for en del af tingene, hvis jeg bare
havde pengene at gøre det med.

Mange hilsner
Puk
- fattigrøv og gør-det-selv'er in spe.