Renovation af læderstole
Fra : Puk

Dato : 19-07-04 08:33

Hej alle sammen

Min kæreste har i sit skur 4 stole stående, som ikke har det særlig godt.
Stolene ligner spisestue stole og er lavet i træ og læder. Træet har nogen
i sin tid malet med hvid maling (som så skaller af) og læderet ser ud som om
det har fået henholdsvis vand og varme (der er lidt skjolder og nogle små
sprækker).

Sagen er så den at vi har fundet ud af at stolene er designet af en Kåre
Klint og produceret i 1932. De er fra Rud. Rasmussens Snedkerier og
nummereret. Der er noget der tyder på, at disse stole kunne være helt op
til 10.000 kr værd stykket !!! - Jeg tvivler men kæresten føler sig meget
overbevist og det kunne da også være helt fint, hvis de var.

Det er jo immervæk en slat penge og derfor overvejer vi jo kraftigt at
renovere dem fremfor at køre dem på lossepladsen hvilket ellers var tanken.

Men hvordan i alverden bærer man sig ad? Træet kan jeg forestille mig at
man sliber med fint sandpapir indtil man kommer ind under den gamle maling
og kan finde ud af, hvilken behandling træet så bør have (går ud fra at det
kommer an på typen af træ). Men hvad med læderet?

Mange hilsner
Puk

Fra : Poul Andersen

Dato : 19-07-04 09:56

"Puk" <nospam@thankyou.dk> wrote in message
> [...]
det
> kommer an på typen af træ). Men hvad med læderet?

I risikerer at gøre det forkert, hvorfor sætter i dem ikke på auktion som de
er.
Prøv Lauritz eller Gauguin de er begge på nettet. I kan maile eller ringe
til dem og høre
hvad de forventer de kan sælges for.

Poul

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 19-07-04 13:36

On Mon, 19 Jul 2004 09:33:16 +0200, "Puk" <nospam@thankyou.dk> wrote:

> [...]
>til 10.000 kr værd stykket !!! - Jeg tvivler men kæresten føler sig meget
>overbevist og det kunne da også være helt fint, hvis de var.

10.000 kroner er for en stol i perfekt stand. Kaare Klint lavede en
række spisebordstole med skind, som sælges til priser fra 5.000-10.000
kroner. To-tre af dem produceres oven i købet stadig af Rud.
Rasmussens Snedkerier.
Til den pris ville det måske være en god ide at lade en ekspert
bedømme stolene - der findes flere forretninger, som kun sælger brugte
danske designmøbler. De kan sikker hjælpe med at vurdere, om det kan
betale sig at få en professionel til at restaurere dem. I risikerer
nemlig at gøre dem mindre værd ved selv at begynde på det.

>Det er jo immervæk en slat penge og derfor overvejer vi jo kraftigt at
>renovere dem fremfor at køre dem på lossepladsen hvilket ellers var tanken.

Hvis I vil spare turen til loseepladsen, skal jeg nok komme forbi og
køre dem for jer

KS