Skorsten fra brændeovn gennem etageadskill~
Fra : Per P.

Dato : 18-07-04 20:53

Hej

Er der en der har et godt link til reglerne om hvordan man fører en skorsten
fra en brændeovn gennem en etageadskillelse? Der er tale om en stål
skortsten og en etageadskillelse i træ og hvad man nu brugte i 1926 hvor
huset blev bygget.

Jeg kunne også godt tænke mig at udnytte varmen fra skorsten på 1. salen. Er
der nogen der har erfaringer i den retning så er jeg lutter øren.

Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse

Fra : Anders Majland

Dato : 19-07-04 14:40

> [...]
> skorsten fra en brændeovn gennem en etageadskillelse? Der er tale om
> en stål skortsten og en etageadskillelse i træ og hvad man nu brugte

Bygningsreglementet - Se retsinfo.dk eller rockwool.dk. Ellers så tag en
snak med den lokale skorstensfejer (Få evt hans nummer fra kommunens
tekniske forvaltning). En ny skorsten/brændeovn skal synes af
skorstensfejeren så det kan være en særdeles god ide at tale med ham
inden man går igang hvis man er usikker på om projektet lever op til
kravene.

De stålskårstene jeg har set ført igennem tag og/eller etageadskillelser
har alle været isoleretde i gennemføringen.

Vi har selv en muret skorsten, som vi har fået en isodor foring i - det
kostede ca. det samme som en ny stålskorsten.

> Jeg kunne også godt tænke mig at udnytte varmen fra skorsten på 1.
> salen. Er der nogen der har erfaringer i den retning så er jeg lutter
> øren.

Hvis skorstene kun er isoleret i etageadskillelsen vil den afgive lidt
varme deroppe. Og så kommer storm-p op i mig med ideer til at vilke
kobberør omkring og så flytte varmen med en lille pumpe

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid