Nye jordbærplanter
Fra : E. Jensen

Dato : 17-07-04 17:16

Nu er jordbærsæsonen ved at være ovre - og den var ikke særlig stor....

Vi har besluttet, at vi skal have nogle nye planter men jeg er meget i tvivl
om hvilke sorter man skal købe.

De må gerne have rigtig sødlig smag og skal helst ikke være for modtagelige
for skimmel, da jeg ikke har planer om at sprøjte dem.

Jeg er regner med at skulle have ca. 50 planter - enten af 1slags men 2 x
25 - eller måske 3x15 er også en mulighed.

Gode råd og erfaringer efterlyses.

Fra : MGA

Dato : 18-07-04 09:08

"E. Jensen" <ecj@of-ir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er regner med at skulle have ca. 50 planter - enten af 1slags men 2 x
> 25 - eller måske 3x15 er også en mulighed.

Ikke at jeg kan foreslå dig noget, men jeg har haft Polka i år - der kom 5
bær på 10 planter. (Min egen skyld - dårlig bed-planlægning) Grunden til at
jeg købte dem var at jeg hørte de ikke havde så meget syre - min mand er
allergisk overfor frugtsyre og bliver decideret beruset af jordbær. Stor var
min forhåbning da jeg præsenterede ham for sæsonens første - og han blev
påvirket =/ Æv! Så at de ingen syre har er ikke sandt, til gengæld kan jeg
love dig for at smagen den er tip top i orden - jeg nød i hvert fald de
sidste 4 søde bær.

Næste år anlægger jeg et større bed med 20-30 planter og med bedre chance
for bær - og så vil jeg prøve den der hedder Jutlandia - den har jeg også
hørt skulle være særdeles velegnet til os der kan lide søde jordbær

Held og lykke

Mette

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-07-04 10:23

E. Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg er regner med at skulle have ca. 50 planter - enten af 1slags men 2 x
> 25 - eller måske 3x15 er også en mulighed.

Vi har senga sengana, de er fantastisk søde og lækre, men desværre meget
udsatte for mug.
Corona er knap så sød, men giver fine bær over en lang periode og det er
ikke mit indtryk at de er specielt modtagelige for sygdom.

Marianne Feddersen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-07-04 17:57

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev > Vi har senga sengana,
de er fantastisk søde og lækre, men desværre meget
> udsatte for mug.
> Corona er knap så sød, men giver fine bær over en lang periode og det er
> ikke mit indtryk at de er specielt modtagelige for sygdom.

Jeg har lige sløjfet Sengaerne, det er nok slut fremover med den sort. Jeg
kan ikke smage nogen større forskel på den og Korona, og jeg får meget
større udbytte af Korona, på en meget lettere måde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-07-04 18:50

Preben Riis Sørensen wrote:
> Jeg har lige sløjfet Sengaerne, det er nok slut fremover med den sort. Jeg
> kan ikke smage nogen større forskel på den og Korona, og jeg får meget
> større udbytte af Korona, på en meget lettere måde.

Jeg synes at coronaen er lidt mere vandet, men ellers et godt bær.

Marianne Feddersen