Radiator tilslutning
Fra : Jesper

Dato : 17-07-04 00:44

Jeg vil udskifte mine gamle centralvarme rør i kælderen med pex, da de
nuværende rør er "kastet ind" og forhindrer at kælderrummene udbyttes
fornuftigt.

Jeg har et par nyere radiatorer der hver har 4 anboringer: top og bund i
hhv. højre og venstre side (med andre ord: en "tilslutningsmulighed" i hvert
hjørne). Jeg kan ikke se fabrikat eller model på radiatorerne, men de ligner
RioPanel Compact eller Thor Compact serie 4 - men sådan ser de fleste jo ud
idag.

Spørgsmål: I dag er de forbundet med fremløb til top/højre, og retur
bund/venstre. Kan retur i stedet tilsluttes bund/højre, således at begge rør
er i samme side af radiatoren, eller kræver det at radiatoren er af en
speciel type, forberedt på det? De vandrette "fordelerrør" i radiatoren er
væsentligt større end de lodrette, så man skulle umiddelbart tro, at vandet
fordelte sig pænt i hele radiatoren, selv om begge tilslutninger er lavet i
samme side?

Fra : tb [8550]

Dato : 17-07-04 07:48

> [...]
vandet
> fordelte sig pænt i hele radiatoren, selv om begge tilslutninger er lavet

jep. Der er netop fire huller for at du kan gøre som du vil. Dog er bedste
udnyttelse som de er, dvs. at hvis du har ind og ud i samme side, går der
længere tid inden den anden side bliver varm, da vandet ikke "behøver" at
skulle løbe derover....

Fra : Jesper

Dato : 17-07-04 09:17

"tb [8550]" <[FJERN]dsl142004@vip.cybercity.dk> wrote in message
> jep. Der er netop fire huller for at du kan gøre som du vil.

Det lyder godt! Tak for svaret.
Af nysgerrighed, det er /ikke/ aktuelt: Giver det ikke problemer at forbinde
en radiator vha. de to indgange i toppen, eller de to indgange i bunden;
vandet kan vel så løbe lige igennem de store vandrette kanaler uden at
fordele sig synderligt... Eller tvinger trykket på anlægget vandet ud i hele
radiatoren?
Mvh. Jesper.

Fra : Aksel

Dato : 17-07-04 21:43

"Jesper" <SvarTilGruppen@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandet kan vel så løbe lige igennem de store vandrette kanaler uden at
> fordele sig synderligt... Eller tvinger trykket på anlægget vandet ud i

Du får næsten ingen varme fra en radiator der har både til- og afgang i top
eller bund, vandet løber lige igennem.
Det bedste er diagonal tilslutning, men begge i samme ende kan også bruges.

Hilsen Aksel