Lægning af lamelgulv.
Fra : Olsen

Dato : 15-07-04 11:46

Jeg skal til at lægge 20 m2 lamelgulv af 14 mm fyrplank på betongulv
(svømmende).

Jeg har en udmærket beskrivelse, men er der andre der har gjort nogle
specielle erfaringer som jeg kan drage nytte af?

\Olsen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-07-04 15:01

Olsen skrev:

> Jeg skal til at lægge 20 m2 lamelgulv af 14 mm fyrplank på betongulv
> (svømmende).

Nå Olsen, så er vi rykket ind i kontoret

> Jeg har en udmærket beskrivelse, men er der andre der har gjort nogle
> specielle erfaringer som jeg kan drage nytte af?

Der er én ting, du skal tage alvorligt, og det er, at fyrplankerne
skal akklimatiseres.

Brædderne er sikkert pakket ind i plastik, og har et fugtighedsindhold,
som er anderledes end rummet. Så du bliver nødt til at pakke dem ud
og lade stå dem og tilpasse sig. Læs hvad de skriver på pakningen.

Når du lægger gulvet, skal du lave plads til, at det kan udvide sig.
Gør du ikke det, kan du få en forskrækkelse senere, når gulvet begynder
at bule op. Det er noget, der virkelig er noget energi i, kan jeg love
dig!

Jeg har et rum, hvor jeg har lagt flydende trægulv. Der får gulvet
mulighed for at udvide eller trække sig sammen over 50 mm.

God arbejdslyst

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Olsen

Dato : 15-07-04 21:26

Svend Erik Bertelsen wrote:
> Der får gulvet mulighed for at udvide eller trække sig
> sammen over 50 mm.

Det var meget. Der anbefales 10 mm.
Er det fordi arealet er noget større end mine 18 m2 ?

\Olsen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-07-04 08:36

Olsen skrev:

> Det var meget. Der anbefales 10 mm.
> Er det fordi arealet er noget større end mine 18 m2 ?

10 mm ialt synes jeg er for lidt. Et gulvbrædt kan udvide eller
trække sig sammen med 1-2 mm.

Når jeg har 50 mm, til at gulvet kan "arbejde" i, er det for at være
helt sikker. Det gulv jeg omtalte, er i bøg, og det udvider sig her
om sommeren med over 1 mm pr. brædt. Gulvet er ca. 5m bredt, så du
kan gøre dit regnstykke.

Jeg har været med til at lægge gulve om nogle gange, fordi der var
for lidt plads til, at det kunne udvide sig nok. Derfor har jeg
lagt mit eget gulv sådan, at det kan arbejde sig ind under fodliste
og sandliste i den ene side og ind under et ekstra fodspark og sandliste
i den anden side. Så jeg kommer faktisk over de 50 mm. Og jeg har
ikke haft problemer med det gulv

--
Venlig hilsen
Svend Erik