Kirsebær ??
Fra : Kispus

Dato : 14-07-04 23:13

Hej alle.
For et par år siden købte jeg, på "planteskolen" et lille træ
som værende et Kirsebærtræ.
Nu siger min kone og min nabo at det er Morell.
Er der nogen der kan fortælle mig forskellen på
kirsebær og moreller ?
Hilsen John
Se billed:

Fra : kvaerulant

Dato : 14-07-04 23:24

Kispus wrote:

> [...]
>som værende et Kirsebærtræ.
>Nu siger min kone og min nabo at det er Morell.
>Er der nogen der kan fortælle mig forskellen på

Fuglekirsebær er ukrut, som ikke høre hjemme i en have, og morellen er
en haveplante og frugttræ.

http://garten.euro-oldies.de/images/Obstbaeume/morellen.htm

Fra : Anette

Dato : 15-07-04 00:07

kvaerulant <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

> Fuglekirsebær er ukrut, som ikke høre hjemme i en have, og morellen er
> en haveplante og frugttræ.

He he - fuglene i vores have er da glade for de ca 5-6 fuglekirsebærtræer vi
har

Og...øøh....har vi misforstået noget eller er sødkirsebær og morel to
betegnelser for samme træ/frugt?

I hvertfald har vi nogle år fået lov til at beholde nogle af vores moreller
for os selv, mens fuglene hyggede sig med de sure fuglekirsebær

/ Anette

Fra : kvaerulant

Dato : 15-07-04 01:27

Anette wrote:

> [...]
>har
>
>Og...øøh....har vi misforstået noget eller er sødkirsebær og morel to

Alle moreller er kirsebær men kun nogen kirsebær er moreller.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-07-04 11:07

On Thu, 15 Jul 2004 01:07:16 +0200, "Anette" <anette@readonlymail.com>
wrote:

> [...]

Sikke da en gang sludder - fuglekirsebær er et flot træ, selv om det nok
bliver lidt vel stort til en almindelig have.

> [...]
>har
>
>Og...øøh....har vi misforstået noget eller er sødkirsebær og morel to

Morel og sødkirsebær er samme slags træ - når det kommer til stykket.

Påståelige kunder påstår tit oppe på arbejdet at det ikke er det samme -
og at det de havde i deres barndoms have var moreller som var kææææmpe
store og at man nu kun kan få middelmådige sødkirsebær. Hukommelsen er
en sjov en - jeg kan jo også huske hvor kæmpestore snedriverne var
dengang jeg var bette - de var jo nærmest dobbelt så høje som mig - nu
når de mig højest til midt på maven.

Jeg har et tykt leksikon over Danske plantenavne - det nærmeste jeg kna
komme deri om moreller er, at det er surkirsebær! Det passer da også med
at en af de mest brugte sorter af surkirsebær hedder Skyggemorel.

>I hvertfald har vi nogle år fået lov til at beholde nogle af vores moreller
>for os selv, mens fuglene hyggede sig med de sure fuglekirsebær

I har været heldige så. Her æder fuglene kirsebærrene så snart de er
røde - kun min Merton Glory for lov at blive siddende længe nok til jeg
kan nå at smage dem. Merton Glory er en sort hvor bærrene kun er gullige
med en rød kind når de er modne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-07-04 20:01

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> en af de mest brugte sorter af surkirsebær hedder Skyggemorel.

Hvor ligger stevnsbær i den sammenhæng? Mit giver en hel masse
små mørkerøde bær med en dejlig smag - jeg tror den vil være
god til vin.

Fuglene er ikke interesseret i dem - de har også så meget andet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-04 10:36

On Sat, 24 Jul 2004 21:01:04 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Hvor ligger stevnsbær i den sammenhæng? Mit giver en hel masse
>små mørkerøde bær med en dejlig smag - jeg tror den vil være
>god til vin.

Stevnsbær er mig bekendt også bare et sortsnavn på en surkirsebær.
Smagen kender jeg ikke noget til ....

>Fuglene er ikke interesseret i dem - de har også så meget andet.

De surkirsebær vi havde for år tilbage kunne vi også have nogenlunde i
fred. Først når de var _helt_ modne tog fuglene dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-08-04 23:43

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> De surkirsebær vi havde for år tilbage kunne vi også have
> nogenlunde i fred. Først når de var _helt_ modne tog fuglene
> dem.

Fuglene har stadig masser af insekter. I dag var bærrene næsten
overmodne og sprækkede, så jeg plukkede dem og lavede
kirsebærsauce til jul. En prøvesmagning sagde "mmmmhm!"

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk