Affugter fra harald nyborg
Fra : Onkel Willy

Dato : 14-07-04 11:07

Hejsa jeg har investeret i en "discount" affugter.
i al sin enkelhed er det bare en plastik kasse med en pose
med et eller andet hvidt(og højest sandsyneligt giftigt) inden i, samt en
beholder til at opsamle vandet.

Da den var godt og vel fyldt med "vand" blev den væltet
Efter jeg har tørret det af gulvet og væggen har det efterladt en fedtet
hinde som jeg ikke kan slippe
af med igen.
Nogen ide til hvad der kan fjerne denne hinde ?
Og er det giftigt ?

Fra : Neo

Dato : 15-07-04 08:36

Hej Onkel Willy

> Hejsa jeg har investeret i en "discount" affugter.
> i al sin enkelhed er det bare en plastik kasse med en pose
> med et eller andet hvidt(og højest sandsyneligt giftigt)

Indholdet af din discount affugter er en eller form for salt, - nøjagtig
hvilken salt ved jeg ikke.
Salten er højst sansynlig ikke giftig.

Hvis salten var giftig burde "affugteren" være påklistret advarselssymboler
af en eller anden art.

> [...]
> hinde som jeg ikke kan slippe af med igen.
> Nogen ide til hvad der kan fjerne denne hinde ?

Jeg ville mene at den hinde du omtaler er "affugterens" salt i flydende
form, det bør du kunne vaske væk med rigeligt vand.

> Og er det giftigt ?

det tror jeg bestemt ikke.

Andre affugtere efter adsorptionsprincippet benytter også salt (silicagel)
du kan bl.a. finde information hos http://www.hbcotes.com,
som godt nok hovedsageligt henvender sig med affugtere til industrien, men
der er da osse små affugtere som ville være passende til private hjem.

Mvh Neo

Fra : Peter Mortensen

Dato : 16-07-04 01:17

On Thu, 15 Jul 2004 09:35:42 +0200, "Neo"
<neo___dk@hotmail.removethis.com> wrote:

>Indholdet af din discount affugter er en eller form for salt, - nøjagtig
>hvilken salt ved jeg ikke.

Det er calcium-klorid, CaCl2. Det er aldeles ugiftigt (i
mindre mængder)- måske med undtagelse af hvis der findes
urenheder af andre salte/metaller. Jeg vil dog ikke tilråde
at man drikker det!

Hvis man har mulighed for at opvarme det kan den flydende
opløsning genbruges. Brug f.eks. en gammel gryde og en
ukrudtsbrænder. Gør det udendørs da det sprutter noget under
afdampningen.

>Salten er højst sansynlig ikke giftig.

Nej.

"In the beginning the universe was created. This
has made a lot of people very angry." --D. Adams
--

Regards,
Peter Mortensen

Peter Mortensen, E-mail: NukeSPAMMERSpmortensen@forskning.dk
Software Engineer, M.Sc.E.E. 65 97 39 39 / 23 34 29 88.
Bioinformatics Application developer
University of Southern Denmark
CEBI/BMB
Campusvej 55
DK-5230 Odense M
<http://mortensenforskn.homepage.dk/> and maybe
<http://radio.weblogs.com/0106961/>
DKK 26600 (US$ 3800) charge to accept unsolicited commercial messages.
Echelon illegal secret conspiracy corruption bribe return commission.