varmt vand i tilbygning
Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 13-07-04 18:54

Jeg skal bygge en tilbygning hvor der bl.a. bliver et lille toilet.
Toilettet bliver kun brugt ganske få gange om ugen.

Tilbygningen er placeret ca. 12 meter fra mit hus.

Jeg skal have varmt vand i vandhanen.

Hvordan gør jeg det på den nemmeste/smarteste/billigste/bedste måde ?

Jeg har selv et par forslag:

Jeg graver ned i 110 cm og:

- Jeg trækker pex-rør med koldt vand de 12 meter over og installere en
varmtvandsbeholder, eller

- jeg trækker både koldt og varmt vand over i 2 pex-rør og sparer indkøb af
varmtvandsbeholder

Jeg er i tvivl om, hvor meget varme der evt. vil gå tabt ved at lade vandet
løbe de 12 meter i pex-røret.
Varmtvandbeholderen kunne være en fin løsning. Problemet er bare, at det vil
være meget spild-varme, da toilettet som sagt kun sjællent bliver brugt.

Med venlig hilsen

Vilhelm

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-07-04 19:04

Vilhelm Johansen <evj@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> være meget spild-varme, da toilettet som sagt kun sjællent bliver brugt.

Hej

Du kan evt. købe en gennemstrømsvandvarmer, tror jeg den hedder, som er
en elektrisk vandvarmer som kun opvarmer det vand der løber igennem, og
altså kun det vand der bliver brugt.
Det skulle være det du har brug for.

Du må selv lede på nettet efter flere oplysninger.

mvh
Ole-J

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-07-04 19:17

Ole Jensen <newsplus@oleswebsite.dk> wrote:

> [...]
> altså kun det vand der bliver brugt.
> Det skulle være det du har brug for.
>
> Du må selv lede på nettet efter flere oplysninger.

Det hedder en gennemstrømningsvandvarmer, prøv at lave en søgning på
det.

mvh
Ole-J

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-07-04 19:06

On Tue, 13 Jul 2004 19:53:45 +0200, "Vilhelm Johansen" <evj@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>være meget spild-varme, da toilettet som sagt kun sjællent bliver brugt.

jeg mener man kan få en lille varmvandbeholder som varmer vandet så
snart det skal bruges. altså det står ikke og holder vandet varmt, men
kører igennem systemet ala en kaffemaskine. Det er vel fint, hvis det
kun er til at vaske hænder i..

Hvis du trækker det vame vand inde fra huset, skal du jo også lukket
alt det holde vandt igennem røret før det varme kommer.. Ellers skal
du lave en "ring" hvor det varme vand kører rundt.. Nu er jeg ikke VSS
ekperkt eller noget.. Men hvis man har en cirkulationspumpe i
systemet, så burde det vel kunne lade sig gøre ikke at spilde vand.

Varmevandsbeholderen er nok tæmmelig dyr at have kørende. man skal da
ivertfald regne med et par Kw/h pr dag bare i tomgang.

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 13-07-04 19:19

> [...]
>
> Varmevandsbeholderen er nok tæmmelig dyr at have kørende. man skal da
> ivertfald regne med et par Kw/h pr dag bare i tomgang.

Tak for de hurtige svar.

Jeg har selv tænkt på den lille varmtvandsbeholder der varmer efterhånden
som vandet bliver brugt. Det kræver bare et specielt blandingsbatteri - som
fordyrer installationen lidt.

Hvad er jeres mening om at trække varmt vand over - der går ganske vist lidt
til spilde med det vand der står i røret, men det er jo et forholdsvis tyndt
rør. Hvor meget varme vil det miste ved at løbe de 12 meter i jorden ?

Fra : Leonard

Dato : 13-07-04 19:42

"Vilhelm Johansen" <evj@yahoo.dk> wrote:

>Hvor meget varme vil det miste ved at løbe de 12 meter i jorden ?

Ikke meget, jeg har rør der er noget længere end 12m, godt nok inde i
huset, men det er ikke noget problem at brænde fingrene når først det
varme vand er nået frem.
Det irriterende er at vente på det varme vand, og det er mere
irriterende at skylle fingrene i koldt vand fra den varme hane, og når
jeg så har tørret hænderne kan jeg høre fyret gå i gang med at varme
det vand op som jeg ikke har brugt
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : m:-\)

Dato : 14-07-04 00:16

jeg har prøvet begge dele.. hvis du isolere vandrøret i jorden fornuftigt..
er det ok.. men en cirkulationspume er værd og fortrække.. den koster i
strøm men sæt en kontakt på så du kan tænde og slukke for dyret..

i et sommerhus var jeg med til at sætte en vandvarmer op, den varmede fint
vandet op og kostede på årsbasis ca 250 kr mere om året.. ..!!

selv om det er koldt vand du lægger i jorden vil jeg isolere det under alle
omstændigheder, og hvis du har mulighed for det.. så lad være med at dække
røret til før efter 3 mdr. og læs vandmåleren grundigt af i den periode..
hvis du selv laver rørarbejdet er det en god retningslinje så du kan se på
måleren hvis der kommer utætheder.. de 3 mdr. skal du kunne se om der kommer
utætheder..!!

Fra : Leonard

Dato : 14-07-04 07:51

"m:-\)" <g@k.dk> wrote:

> [...]
>måleren hvis der kommer utætheder.. de 3 mdr. skal du kunne se om der kommer

Men det giver ingen garanti for at en sten gnaver sig gennem røret når
røret er dækket til ... det lyder som en god ide at holde øje med
vandforbruget, men det reelle billede opnås da først når jorden er
stampet og evt. blevet kørt på.

Må man lave sådan en installation selv?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : anders majland

Dato : 14-07-04 09:02

> Må man lave sådan en installation selv?

Normalt ikke hvis man er tilsluttet offenlig vand.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid