Q: Gule persille og purløg
Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 12:16

Jeg har problemer med at mine bred-bladede persille og purløg bliver gule i
år. Hvad skyldes det. Er det den meget regn vi har fået ?

--
Mvh.
Martin Larsen

mjl snabela mjl dot dk

Fra : Thïngmand

Dato : 14-07-04 08:41

Se svar på samme spørgsmål 9 tråde længere nede...

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Nette

Dato : 14-07-04 08:59

Hej Martin!

Jeg ved ikke om det er regnen - i så fald har det nok noget at gøre
med, hvor veldrænet jorden er. Er det fast lerjord, der ikke kan
aftage vandet ?

Min bredbladede persille - og purløg - står utroligt flot, og jeg har
netop tænkt at det nok var alt det vand

Men det står også i temmelig veldrænet jord - nærmest sandjord. Jeg
har dog tilsat en del kompost i år, da mange næringsstoffer nok løber
lige igennem planternes rodnet, når der kommer de store mængder vand.

Gule blade kan også være for meget gødning - eller for lidt. Der kan
også være små dyr der angriber planternes rødder.

Hvor dan er væksten i øvrigt af planterne ?

M.v.h.
Nette

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 09:06

Planterne står i nogle ophøjede bede, som jeg har lavet i år. De er fyldt op
med spagnum så de burde jo have den bedste jord at trives i.

Væksten i selve planterne er også rigtig god, men bladene (på især
persillen) bliver ikke nær så flotte, de bliver ligesom en anelse
sammenkrøllede og som sagt gule. Måske det er utøj der er kommet i dem ?

Mvh.
Martin

Fra : Nette

Dato : 14-07-04 16:00

Hej Martin!

Det kan selvfølgelig være utøj - men det jeg umiddelbart tænker er :
Hvad er surhedsgraden på den spahgnum du har fyldt i højbedene ?

Hvis du er kommet til at købe sur spaghnum - til brug for
surbundsbede, kan du netop få den beskrevne reaktion. God vækst, men
gule og "svedne" blade.

Hvad har du ellers i bedene ?

m.v.h.
Nette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-07-04 18:56

On 14 Jul 2004 08:00:01 -0700, stormlund@hotmail.com (Nette) wrote:

> [...]
>
>Hvis du er kommet til at købe sur spaghnum - til brug for
>surbundsbede, kan du netop få den beskrevne reaktion. God vækst, men

Spagnum er jo et "dødt" materiale - og det indeholder ikke ret meget
næring - selv beriget spagnum er der ikke meget næring i. Fuldgødet
spagnum er der næppe blevet brugt da det er det dyreste spagnumprodukt
man kan købe, og selv en fuldgødet spagnum indeholder kun næring til 3-4
ugers vækst.

Så det kan meget vel være næringsmangel der er tale om.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-07-04 19:46

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev>
> Så det kan meget vel være næringsmangel der er tale om.

Persille, og sikkert også Purløgen, vil desuden være glade for lidt kalk.
Men det er mere nærliggende, at der er tale om gulerods- og løgfluer der er
på spil.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen