Hortensia mister farve
Fra : Have

Dato : 11-07-04 14:01

Hvad kan det skyldes, når en hortensia mister farve? Vi har to: en rød og
en blå. Begge var oprindeligt meget flotte, mens de nu begge har mistet
ret meget farve - den ene er næsten helt grålig.

Er det mangel på gødning, vand (eller det modsatte) ... eller noget helt
tredje?

--
Have

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-04 14:24

Have wrote:
> [...]
> har mistet ret meget farve - den ene er næsten helt grålig.
>
> Er det mangel på gødning, vand (eller det modsatte) ... eller noget

Det plejer at være fordi jorden ikke er sur nok. Hortensia er en
surbundsplante. Giv dine planter noget svovlsur kalk eller bland en masse
sphagnum i jorden omkring dem.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mads

Dato : 11-07-04 15:38

On Sun, 11 Jul 2004 15:23:37 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>eller bland en masse
>sphagnum i jorden omkring dem.

Især Rhododendron Spaghnum er god,
da den er ekstra sur.
Jeg har plantet Rhododendron og Hortensia
i samme bed i næsten ren Rhododendron
spaghnum og mine Hortensiaer har en flot
pink farve hvert år.

mvh Mads

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 11-07-04 15:45

I kan også give dem en eller to gange god, stærk te (garvesyre).

VH BA

Fra : Have

Dato : 11-07-04 18:39

On Sun, 11 Jul 2004 16:38:10 +0200, Mads <mads@nospam.nothanks.com> wrote:

> [...]
> Jeg har plantet Rhododendron og Hortensia
> i samme bed i næsten ren Rhododendron
> spaghnum og mine Hortensiaer har en flot

Ok, interessant. De står plantet i store krukker, og der er faktisk brugt
spaghnum. Ifølge posen har det PH mellem 5,6 - 6,4 ... men dette er så
ikke surt nok? Eller bliver sådan noget neutraliseret efterhånden?

Vil nok prøve med noget svovlsur kalk. Tak for tip.

--
Have

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-04 21:45

>Det plejer at være fordi jorden ikke er sur nok. Hortensia er en
>surbundsplante. Giv dine planter noget svovlsur kalk eller bland en masse
>sphagnum i jorden omkring dem.

Hortensia er nu ikke så krævende mht. surheden i jorden - slet ikke som
en rhodo er. Men de bryder sig ikke om tør jord.

Nu skrev "Have" ikke noget om hvor gamle de hortensia var. Jeg har en
mistanke (endnu en om at de er købt i år, for måske et par måneder
siden, mens de stod i fuld flor. De vil altså nu være næsten
afblomstrede - når en hortensiablomst har sidder længe, så bliver den
først meget bleg - nogle hortensia-sorter mere end andre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Steen Christensen

Dato : 12-07-04 09:25

Den Sun, 11 Jul 2004 15:01:26 +0200, skrev Have:

> [...]
> mistet ret meget farve - den ene er næsten helt grålig.
>
> Er det mangel på gødning, vand (eller det modsatte) ... eller noget

Jeg har ingen videnskabelige belæg for nedenstående, men jeg har gode
erfaringer med noget zink i nærheden af Hortensia.

En gammel tante havde engang en Hortensia der stod neden under en utæt
zink tagrende. Det var kvarterets flotteste røde hortensia.

Derfor: Sidste år plantede jeg min egen afblegede hortensia i en
zinkspand. Den er flot rød nu. Den i lerkrukken er stadig fesenblå. Jeg
prøver at smide nogle store galvaniserede søm i krukken nu. Så bliver
det spændende at se til næste år.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Steen Christensen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-07-04 10:55

Have wrote:
> [...]
> mistet ret meget farve - den ene er næsten helt grålig.
>
> Er det mangel på gødning, vand (eller det modsatte) ... eller noget

Du har fået en del gode råd fra flere. Men jeg savner et af de
allerbedste: Tilskud af aluminium sulfat gør sammen den sure jordbund,
at den blå hortensia bliver flot blå. Ja, du kan endog med dette stof
gøre den røde hortensia til en blå!!!
Strø et par spiseskefulde ud pr plante - eller opløs det i vand og vand
det ud. Giv den denne kur hver 14. dag fra juli - september.

Venlig hilsen
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-07-04 19:15

"Aksel Pedersen" <aksel.pe@hotmail.com> skrev >
> [...]
> Strø et par spiseskefulde ud pr plante - eller opløs det i vand og vand
> det ud. Giv den denne kur hver 14. dag fra juli - september.

Stoffet sælges til horrible priser. Køb lidt alun ved materialisten
(kalium-aluminium-sulfat) og hvis jorden er sur, skulle en meget mindre
dosering kunne gøre det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 13-07-04 16:00

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
>
> Stoffet sælges til horrible priser. Køb lidt alun ved materialisten
> (kalium-aluminium-sulfat) og hvis jorden er sur, skulle en meget mindre
Nå, det ved jeg nu ikke. Hos min blomsterhandler/havecenter ta´r de 30
kr for 100 gram aluminiumsulfat, hvilket skulle være rigeligt til 1 plante.
Forleden købte jeg flere poser samme sted og fik dem for 20 kr. pr stk.
For det beløb får man vist ikke megen alun hos de fine damer i Matas!!!

Noget andet er den nødvendige dosering. Denne står i forhold til jordens
pH. I hvor mange danske hortensiabede er der passende surt? Sikkert ikke
i så mange. Derfor er det tilrådeligt ikke at fedte med dette salt, hvis
man vil være sikker på at få en fin blå farve i sine hortensiablomster.
Jeg kender problemet fra min egen have.
Mvh. Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-07-04 21:21

On Mon, 12 Jul 2004 11:54:53 +0200, Aksel Pedersen
<aksel.pe@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Strø et par spiseskefulde ud pr plante - eller opløs det i vand og vand
>det ud. Giv den denne kur hver 14. dag fra juli - september.

2 - 3 gange på en sæson er nu nok. Der skal ikke så meget til.

http://www.gartneriet.dk