Sneglebekæmpelses ( rød skovsnegl)
Fra : Nils

Dato : 09-07-04 10:12

Så er tiden til kommet hvor vi bliver overrendt af den røde skovsnegl.

Jeg er nok ikke den eneste der er træt af, at se mine jordbær bl.a. blive
ædt at 20 snegle.

Personligt går jeg rundt og samler dem op og enten hugger dem over eller
ligger dem ned i en spand med kogende vand.

Er der andre gode metoder ??

mvh

Nils

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-07-04 10:42

Nils wrote:

> [...]
>
> Personligt går jeg rundt og samler dem op og enten hugger dem over eller
> ligger dem ned i en spand med kogende vand.

Mvh Nils

Jeg bruger "Schneckenkorn" - købes i Tyskland - lagt i små dynger rundt
i de angrebne områder. Det tager alle de snegle, man ikke kan se om
dagen: alle sorte, røde, brune og de mindre agersnegle dør, når de har
ædt af giften. Eksempelvis ligger de døde snegle nærmest i dynger bagved
vores kartofler. Også andre steder, hvor deres eksistens røbes af huller
og afgnav i planter kan man have nytte af at udstrø kornene.
Mvh. Aksel

Fra : Nils

Dato : 09-07-04 16:34

"Aksel Pedersen" <aksel.pe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vores kartofler. Også andre steder, hvor deres eksistens røbes af huller
> og afgnav i planter kan man have nytte af at udstrø kornene.

--------

Det lyder OK, er det et øko produkt eller ?

Nils

Fra : Omnolog HMH

Dato : 09-07-04 16:37

> Det lyder OK, er det et øko produkt eller ?

Nej. Det er sådan nogen metoder der gør dig sikker på ikke at have pindsvin
i haven............

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-07-04 21:40

On Fri, 9 Jul 2004 17:37:12 +0200, "Omnolog HMH"
<hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote:

>Nej. Det er sådan nogen metoder der gør dig sikker på ikke at have pindsvin
>i haven............

Det er nok sat lidt på spidsen. Er den tyske udgave af sneglegift
direkte giftigt for pindsvin, så er det da rigtigt.
Men f.eks ferramol er ikke giftigt for pindsvin - selvfølgelig vil de så
bare ikke være i haven hvis der ikke er noget de kan æde. Men de æder
andet end snegle.

Min erfaring er f.eks at et par gravhunde er værre for
pindsvinebestanden end Ferramol.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 10-07-04 09:53

Nils wrote:

> --------
>
> Det lyder OK, er det et øko produkt eller ?
>
> Nils

Det virksomme stof i "Schneckenkorn" er såmænd bare den gammelkendte
sneglegift: Metaldehyd, som vist også stadig kan købes i DK.
Det er ikke ugiftigt og omgærdet med sikkerhedsbestemmelser, som står
bag på pakken.
LD50 for rotter angives: 630 mg/kg legemsvægt.
Hvor mange forgiftede snegle et pindsvin skal spise for at få ondt i
maven ved jeg ikke. Men man er jo i sin gode ret til at rive/skovle de
døde snegle sammen til brænding eller komme dem i affaldssækken.
Midlet er særdeles effektivt, idet sneglene selv opsøger midlet.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-07-04 11:44

On Sat, 10 Jul 2004 10:53:18 +0200, Aksel Pedersen
<aksel.pe@hotmail.com> wrote:

>Det virksomme stof i "Schneckenkorn" er såmænd bare den gammelkendte
>sneglegift: Metaldehyd, som vist også stadig kan købes i DK.

Metaldehyd kan ikke længere købes her i landet - medmindre det da igen
er blevet tilladt. Det blev forbudt for ca. 4 år siden.

Ferramol syntes jeg dog er lige så effektivt som metaldehyd var.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 10-07-04 14:07

> Det virksomme stof i "Schneckenkorn" er såmænd bare den gammelkendte
> sneglegift: Metaldehyd, som vist også stadig kan købes i DK.

Det kan ikke længere købes, da det er for giftigt, og pindsvinene dør af
det; først bliver de meget syge og får byller og sår og dør så til sidst.
Det er dog tilladt at sælge det, til lagrene er tømt.

Min tidligere nabo købte det, og sneglene udtørrede simpelthen; det var ret
ulækkert at se på. De havde masser af snegle, men vi havde kun ca. 5 i løbet
af en sommer (og jeg _checker_, hvis der er nogen, der gør )) , sikkert
fordi vi havde pindsvin og tudser. Og det er dræbersnegle, jeg mener.

Snip

Mvh. Marlene.

Fra : Bent E.

Dato : 09-07-04 19:43

> [...]
eller
> ligger dem ned i en spand med kogende vand.

Har lige hørt i TV, at pindsvin æder 20-30 af disse snegle om dagen.
Så få du hellere fat i et par pindsvin, de er i øvrigt også vældig søde.

Mvh
Bent E.
--
ved mail, fjern XYZ