Høst på sultegrænse
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-07-04 14:22

Jeg dyrker grøntsager i bede på 1x10 meter, og en sti på 40 cm imellem
bedene, det har fungeret fint i mange år, men i år og sidste år, har
det været en katastrofe. Og netop da såede jeg græs på disse stier,
kan det være det, det er ellers behageligt, man kan ligge på knæ, og
undgå at træde i bedene. Kanterne skal blot stikkes af forår og
efterår, så det er ikke det vilde.
Men hvad mener de kloge, græs har da ikke store rødder der breder sig.
Mine ærter svigter helt, det er aldrig sket før
mvh Ebbe

NB: Det er fra det kolde nord (Aalborg)

Fra : Ole Jensen

Dato : 08-07-04 20:12

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> Men hvad mener de kloge, græs har da ikke store rødder der breder sig.
> Mine ærter svigter helt, det er aldrig sket før

Hej

Når man planter nye små træer, anbefales det altid at holde jorden fri
for græs i en ret stor diameter udenom stammen. Det er nok ikke uden
grund at man gør det.
På den anden side, så vil jeg da tro, at hvis grøntsagerne ellers får
tilstrækkelig med gødning eller kompost i bedet, at det ikke skulle være
det store problem.
Jeg har dog ingen erfaring.

mvh
Ole-J

Fra : Ole Jensen

Dato : 08-07-04 20:18

Ole Jensen <newsplus@oleswebsite.dk> wrote:

> [...]
> På den anden side, så vil jeg da tro, at hvis grøntsagerne ellers får
> tilstrækkelig med gødning eller kompost i bedet, at det ikke skulle være

PS Det kan måske også skyldes at græsset bruger en del vand, der således
ikke når ud i dine bede?

mvh
Ole-J

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-07-04 21:40

"Ole Jensen" <newsplus@oleswebsite.dk> skrev

> PS Det kan måske også skyldes at græsset bruger en del vand, der således
> ikke når ud i dine bede?

Det er i hvert fald ikke nitratmangel ved ærterne, de skaffer sig selv
kvælstof fra luften. Måske græs lokker Smældere til. Jeg døjer med larver
fra tidligere græs på vistnok 3. år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-07-04 09:55

On Thu, 8 Jul 2004 22:40:03 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
klip

>Det er i hvert fald ikke nitratmangel ved ærterne, de skaffer sig selv
>kvælstof fra luften. Måske græs lokker Smældere til. Jeg døjer med larver
>fra tidligere græs på vistnok 3. år.

Tak for svar, jeg er hverken dygtig eller fanatisk havemand, men jeg
har ikke observeret smælderlarver, derfor kan der da godt være nogle,
men når stort set hele høsten svigter, tror jeg mere på vandmangel,
som Ole Jensen skrev, det synes jeg passer perfekt.
Dette her er jo også nyt græs, ikke en gammel græsplæne
Jeg siger tak for interessen
hilsen Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-07-04 09:50

On Thu, 8 Jul 2004 21:17:53 +0200, newsplus@oleswebsite.dk (Ole
Jensen) wrote:

> [...]
klip

>PS Det kan måske også skyldes at græsset bruger en del vand, der således

Tak for svar, min første tanke er som altid,-dit store fjols, kunne du
ikke selv have tænkt på det.
For det har været meget tørt i år, og selv om vi godt kan vande, synes
jeg at det er på et ubelejliget tidspunkt, så det har jeg forsømt.
Sidste år var vist også dårligt, der var i hvertfald frost heroppe i
maj måned
Så OK, det får en chance mere
tak for hjælpen og
hilsen Ebbe

Fra : Carsten Keller

Dato : 09-07-04 10:26

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in message
> For det har været meget tørt i år, og selv om vi godt kan vande, synes
> jeg at det er på et ubelejliget tidspunkt, så det har jeg forsømt.

Øhh, så må vejret da godt nok have været anderledes i Nordjylland, for i
Århus har bedene nærmest været mudder i en måned...

Keller

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-07-04 19:05

On Fri, 9 Jul 2004 11:26:18 +0200, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.adm.iha.dk> wrote:
klip
>Øhh, så må vejret da godt nok have været anderledes i Nordjylland, for i
>Århus har bedene nærmest været mudder i en måned...
>
>Keller

Ja, når du ser vejrkortet, er det meget ofte, at vi lige stikker
snuden op over skyerne
Det var nu mere foråret jeg tænkte på, men vi har da
stadig ikke fået ret meget, så kom bare med Roskilde festivalen
mvh Ebbe