Rør og tæring
Fra : Stefan

Dato : 05-07-04 08:49

Jeg har fået at vide, at man ikke skal sætte galvaniserede rør, fitting o.l.
efter en messingsamling, da dette skulle betyde øget tæring af de
galvaniserede dele.

Men hvor meget skal der til? Hvis nu jeg ønsker at sætte en almindelig
galvaniseret vandhane til i vaskerummet (hvor alle samlingerne er i messing
og rørene i PEX), blot til at tappe koldt vand af, betyder det så at den
tærrer væk i løbet af kort tid, eller skal der mere til end det?

Stefan

Fra : mcloud

Dato : 05-07-04 11:32

Hej stefan
Du kan da skære ind på pex-røret og sætte et tee af til din Vandhane som
sikkert er af messing,du skal bare huske at bruge støttebøsninger.Du kan
købe det hele i byggemarkederne eller hos din lokale VVS mand.
mvh
mcloud blikkenslager

Fra : Peter Mejer

Dato : 18-07-04 12:06

> [...]
> og rørene i PEX), blot til at tappe koldt vand af, betyder det så at den
> tærrer væk i løbet af kort tid, eller skal der mere til end det?

Hej Stefan,

Først: - Der er ingen problemer med galvaniseret installation efter PEX /
messing.

Der, hvor problemet opstår er ved galvanisteret efter *kobber*. - Det laver
virkelig ulykker. - Selv ved et enkelt lille stykke galvaniseret (f.eks. et
nippelstykke) - er der omgående problemer. - Dette gælder *kun* ved
brugsvand. - Taler vi der i mod om varmtvandsanlæg er der sjældent - hvis
nogen - problemer.

Men... - Sæt du trygt en vandhane på din installation (bort set fra at du
ikke må gøre det selv). - Der sker ingen skader, hvis det forholder sig som
du har beskrevet.

Peter