Brun sæbe og afhøvlede gulve
Fra : Nick

Dato : 03-07-04 21:18

Jeg er flyttet ind i en lejlighed hvor de gamle plankegulve er blevet
ahøvlet og har fået 3 gange hvid lud (i sidste uge).

Nu skal de jo ha en 4-5 gange brun sæbe for at mætte træet. Men hvordan gør
jeg det bedst? Skal jeg bare vaske med en moppe som normalt eller skal jeg
søbe det godt ind og lade det tørre selv eller hvad?

/Nick

Fra : Karen Seiersen

Dato : 03-07-04 21:47

Nick <newsSLETMIG@skudenSLETMIG.dk> wrote:

> [...]
> jeg det bedst? Skal jeg bare vaske med en moppe som normalt eller skal jeg
> søbe det godt ind og lade det tørre selv eller hvad?

Du skal endelig ikke bruge brun sæbe som gør gulvet mørkere, hvis du
stadig vil have det lyse look skal du bruge sæbespåner,masser af
sæbespåner i vandet, du skal virkelig pjaske sæbevand på og gnide det
lidt ind med en gulvklud og gulvskrubbe og aftørre......
derefter en ny behandling når det er tørt, det kan gøres flere gange,
det er et temperamentspørgsmål.

Karen

Fra : Bo Br

Dato : 03-07-04 22:11

"Karen Seiersen" <vk@besked.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt ind med en gulvklud og gulvskrubbe og aftørre......
> derefter en ny behandling når det er tørt, det kan gøres flere gange,

Brug så varmt vand som muligt, så trænger sæben bedst ned i træet, hvor det
jo skal være for at beskytte ordenligt.

Bo Br

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-07-04 07:46

> [...]

> sæbespåner i vandet, du skal virkelig pjaske sæbevand på og gnide det
> lidt ind med en gulvklud og gulvskrubbe og aftørre......

Og så kan man få en sæbe (Probat), der er til hvide gulve. Og den er faktisk
ret god, forekommer det mig. Har kun brugt den et par gange. Den er ikke
helt billigt og man kunne jo evt. kombinere den med at bruge sæbespåner hver
anden eller 3. gang man vasker gulvet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nick

Dato : 04-07-04 09:28

Tak for svarene.

Jeg lader den brune sæbe stå i skabet...

Hvis nu jeg bruger en hel pose sæbespåner til en alm. gulvspand med varmt
vand, mon det så ikke passer? Det drejer sig jo først og fremmest om at
mætte gulvet til at starte med...

/Nick

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-07-04 15:28

Nick wrote:

> Hvis nu jeg bruger en hel pose sæbespåner til en alm. gulvspand med
> varmt vand, mon det så ikke passer? Det drejer sig jo først og
> fremmest om at mætte gulvet til at starte med...

Vi har brugt en kogende opløsning af sæbespåner i vand da vi havde
sæbebehandlede fyrretræsgulve. Så vidt jeg husker brugte vi 1-2 dl
sæbespåner til 1/2 l vand.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Karen Seiersen

Dato : 11-07-04 17:41

> [...]

> Hvis nu jeg bruger en hel pose sæbespåner til en alm. gulvspand med varmt
> vand, mon det så ikke passer? Det drejer sig jo først og fremmest om at

1 hel pose til en alm spand, er for meget det bliver til en grød, jeg
ville sige du skal bruge ca. 2 - 3 håndfulde til en spand. Jeg tager det
altid på slum.
Men bortset fra det så er det også en god idé med "grøden" og en
skuresvamp, ned på knæ og så knofedtet frem, efter tørring afvaskes det
af igen med lunkent vand, og efter tørring så gentages behandlingen 2 -
4 gange... så er det fedtet ind.

Håber ikke du får dette for sent idet jeg har været bortrejst

Hilsen Karen