Jordbær.
Fra : Tomas Jensen

Dato : 01-07-04 19:13

Både i år og sidste år er mine jordbær angrebet af et eller andet, der
giver mange af de grønne bær brune, rådne pletter, samt får de røde
eller begyndende røde bær til at blive smattede eller direkte rådne.
Ikke alle bær er angrebet, men tilsyneladende de fleste af planterne. De
første af planterne blev taget som stiklinger hos mine svigerforældre og
plantet for 3 år siden, de øvrige er "børn" herfra. (Svigerforældrene
har mig bekendt ikke problemer med deres jordbær)
Hvad sker der med mine jordbær, og hvad kan der gøres, hvis der kan
gøres noger uden brug af sprøjtemidler?

Fra : Gunilla Cortzen

Dato : 01-07-04 23:59

"Tomas Jensen" skrev i en meddelelse
> [...]
> har mig bekendt ikke problemer med deres jordbær)
> Hvad sker der med mine jordbær, og hvad kan der gøres, hvis der kan

Tjah, kan den slags måske komme, hvis der somme tider kravler snegle
på bærrene?

Gunilla

Fra : klaus

Dato : 02-07-04 01:07

Tomas Jensen wrote:
> [...]
> har mig bekendt ikke problemer med deres jordbær)
> Hvad sker der med mine jordbær, og hvad kan der gøres, hvis der kan

Der kan være flere årsager :
- Hvis dine planter står meget tæt.
- Hvis de ikke får nok sollys.
- De åfr for lidt vand (er vidst ikke aktuelt denne sommer).
- Eller hvis det er en sort der modtagelig for sygdom, fx. er den meget
eftertragtede Senga Sengana modtagelig for sygdomme.
- Måske kan det også være jordbundsforholdene der er problemet, selvom
jeg synes at jordbær er temmelig hårdføre og kan gro i både ler og sandjord.

Håber det var nogle hint til at du kan komme videre og forhåbentlig få
rigtig mange gode jordbær.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-07-04 10:51

"klaus" skrev
> - Hvis dine planter står meget tæt.
> - Hvis de ikke får nok sollys.
> - De får for lidt vand (er vidst ikke aktuelt denne sommer).

Jordbær vandes bedst i dagtimerne så bær og blade
kan nå at tørre inden mørkets frembrud. Måske de
har fået for meget vand?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply