svigermors skarpe tunge
Fra : Helle Knudsen

Dato : 29-06-04 18:49

Hej

Jeg har en "svigermors skarpe tunge" som jeg har haft i rigtig mange år, den
er blevet til mange planter i løbet af årene... men sidste år flyttede jeg
den eller rettere 2 af potterne til et sydvest vendt vindue.. og i år
blomstrer de begge... Det har jeg aldrig set før... og smukke er de...

Men så var der et klogt hovede der sagde at de blomstrer fordi de er ved at
dø... og det undrer mig en del.. da de vokser og breder sig med lynets
hast... og absolut ikke ligner noget der er ved at dø...

Er der nogen herinde der ved noget om planten, som kan oplyse mig hvorfor
den første blomstrer nu efter alle de år ? eller om den rent faktisk er ved
at dø ?

eller bare nogle generelle oplysninger som jeg kan have glæde af at vide.?

Hilsen Helle

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-06-04 19:07

"Helle Knudsen" <helleNOSPAM@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg aldrig set før... og smukke er de...

Ja, for ikke at tale om duften!

> Men så var der et klogt hovede der sagde at de blomstrer fordi de er ved
at
> dø...

Hm.

> og det undrer mig en del.. da de vokser og breder sig med lynets
> hast... og absolut ikke ligner noget der er ved at dø...

Jeg fik for 10 - 15 år siden to stumper svigermors skarpe tunge forærende,
en grøn og en brogetbladet.

Allerede efter to år blomstrede den brogetbladede, mens den grønne ikke
gjorde før efter et par år mere.
De trivedes begge efter alle kunstens regler - og gør det endnu.

> [...]
> at dø ?
>
> eller bare nogle generelle oplysninger som jeg kan have glæde af at vide.?

Jeg tror, det handler om varme.
Den plante, jeg har stående over radiatoren i et
vest-og-en-smule-mod-nord-vindue, blomstrer troligt hvert år, mens den, jeg
har stående i entreen mod øst, kun har blomstret sidste år. Og den
blomstrede i juli, hvor det var varmt, mens "radiatorplanten" blomstrer i
maj.

Så nyd blomsterne og glæd dig til næste år.

Hilsen Inger

Fra : Helle Knudsen

Dato : 29-06-04 19:57

Hej

Tak for svaret... det var dejligt at høre at mine planter ikke er på vej mod
de evige potteplanter´s mark...

Det er nogle vidunderlige planter og nemme at passe.... og jeg må sige
igen... blomsterne er bare smukke... og måtte da skraks ind og dufte til
dem og du har helt ret.. de dufter dejligt..

Hilsen Helle

Fra : Nette

Dato : 30-06-04 08:20

"Helle Knudsen" skrev

> og jeg må sige
> igen... blomsterne er bare smukke...

Det lyder spændende, har du et billede af det? Jeg har selv en af slagsen
som har formeret sig igennem mange år, men jeg har da aldrig set blomster på
nogen af dem?

Men til gengæld har jeg set blomster, bitte små gummiklokker på min "Pletter
i luften". *G*

Nette

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 30-06-04 15:26

> Men til gengæld har jeg set blomster, bitte små gummiklokker på min
"Pletter
> i luften". *G*
>
> Nette

Jeg har også for nyligt fået min 'pletter i luften' til at blomstre, og jeg
tror det sker fordi man udsætter dem for kraftig udtørring (relativt i
forhold til hvor meget vand blomsten normalt får) - da er de jo 'nødt' til
at blomstre og sætte frø for at kunne formere sig - ved mangel på vand ville
de jo dø - derfor blomster > frø > ny plante.

Det samme er muligvis sket med 'svigermors skarpe tunge' - jeg har hørt
samme historie i forbindelse med et paradistræ.

Hilsen Janni

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-06-04 15:48

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse

> Det samme er muligvis sket med 'svigermors skarpe tunge' - jeg har hørt
> samme historie i forbindelse med et paradistræ.

Jeg tror ikke på, det er udtørring, der gør det (i hvert fald ikke her).
Jeg har en tendens til at overvande mine potteplanter - og "svigermor" står
rent faktisk og sopper en gang imellem, selv om hun vist ikke burde.

Hilsen Inger

Fra : Helle Knudsen

Dato : 03-07-04 10:47

Hej

Jeg tror egentlig heller ikke på udtørring, da alle blomster har en lille
bitte vanddråbe hængende under hver blomst, en lidt klistret substans, og så
ved jeg også at jeg ikke har udtørret mine planter, de har fået nøjagtig
samme mængde vand hver uge de sidste mange år,

Så tror jeg mere på at lys forholdet har ændret sig, jeg flyttede dem som
sagt sidste sommer...

Fra : Nette

Dato : 30-06-04 23:20

"Janni Nørmølle" skrev

> [...]
ville
> de jo dø - derfor blomster > frø > ny plante.

Hmm, det lyder som en plausibel forklaring, men her i huset kan de godt, når
jeg har for meget at se til, få lov til at tørre meget ud, men det med
gummiklokkerne er kun sket een gang.

En af mine venner som har en blomsterforretning, havde aldrig set det før,
han så mine. Så jeg tror ikke det er så almindeligt igen, men ok, måske er
det heller ikke almindeligt at være en sådan klods som jeg til at huske mine
potteplanters vandingsbehov.*G*

> Det samme er muligvis sket med 'svigermors skarpe tunge' - jeg har hørt
> samme historie i forbindelse med et paradistræ.

Nu vi er ved det, så så jeg forleden, og det er måske normalt, jeg har bare
aldrig hørt om det før, en fuchia med små sorte bær på???

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-06-04 15:45

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder spændende, har du et billede af det?

Søg på sanseviera via google - vælg billeder - klik på billeder, hvor du
foruden de grønne blade kan se noget hvidt - og klip derefter på vis i fuld
størrelse.

De dufter næsten som liljekonvaller - om aftenen ret så stærkt.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 30-06-04 23:16

"Inger Pedersen" skrev

> [...]
fuld
> størrelse.
>
> De dufter næsten som liljekonvaller - om aftenen ret så stærkt.

Ej, hvor syret!
Det skal mine også kunne!!!!*G*

Lige for tiden nyder jeg duften af mine liljer, som jeg HÅBER på, jeg kan få
til at komme frem igen til næste år.

Nette

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 01-07-04 10:21

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40e2d1ea$0$23869$14726298@news.sunsite.dk
> Søg på sanseviera via google

bedre med sansevieria

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Nette

Dato : 01-07-04 20:59

"Poul Erik Jørgensen" skrev

> bedre med sansevieria

Jeg ved ikke om det er bedre, men begge navne fører ind til svigermors
skarpe tunge.

Nette

Fra : Helle Knudsen

Dato : 03-07-04 10:29

Hej

Nej desværre har jeg ikke noget billede, jeg har desværre ikke noget digital
kamera for tiden så jeg hurtig kunne tage et billede... og de er også ved at
afblomstre...

Men jeg fandt et par billeder på nettet..
http://www.thegardener.btinternet.co.uk/images/sansevieria.jpg

Dette her nedenunder ligner ret godt mine for tiden.. ved at være blomstret
færdig..
http://home.att.net/~Tillandsias/Sansevieria.jpg

Hilsen Helle

Fra : Helle Knudsen

Dato : 03-07-04 10:41

Hej

Og HOV.. det var det forkerte link til hvordan mine blomster ser ud lige
nu...

her er det rigtige link..
http://www.botany.hawaii.edu/faculty/carr/images/san_sp_fl.jpg

HIlsen Helle