Vinca bunddække - hvor ren skal jorden vær~
Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 28-06-04 12:37

Jeg vil gerne erstatte et par hundrede kvadratmeter kvikgræs,
skvalderkål, tidsler og diverse fejlslåede såninger af plænegræs under
nogle høje graner på min fritidshusgrund med et stedsegrønt bunddække
- og har fået Vinca anbefalet.
Den ser også godt ud, men ifølge Politikens Havebog skal jorden være
100 procent ryddet for blandt andet kvikgræs og skvalderkål for at
Vinca kan vokse der. Er det korrekt?

Jeg ville egentlig helst slippe for hestearbejdet med at skulle rydde
det hele først og havde egentlig bare tænkt mig at plante Vinca oveni
det andet. Men kan jeg godt opgive den plan på forhånd? Og i så fald,
er der nogen, som kan anbefale et relativt arbejdsfrit alternativt
bunddække?

mvh

KS

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-06-04 14:08

kelds99@yahoo.dk wrote:
> [...]
> Den ser også godt ud, men ifølge Politikens Havebog skal jorden være
> 100 procent ryddet for blandt andet kvikgræs og skvalderkål for at

Der er ikke noget i vejen for, at Vinca kan gro i den urensede jord. Men når
først Vinca får fat, er det umuligt at komme til at fjerne kvikgræs og
skvalderkål. Derfor er det et rigtig godt råd at få bugt med den slags
først.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Aksel

Dato : 28-06-04 21:22

<kelds99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det andet. Men kan jeg godt opgive den plan på forhånd? Og i så fald,
> er der nogen, som kan anbefale et relativt arbejdsfrit alternativt

Den politisk ukorrekte løsning er Round-Up nogle gange resten af sommeren,
derefter plantes vinca til efteråret.

Senegræs og skvalderkål skal væk før du planter nogen form for bunddække,
alternativ er beton eller asfalt.

Hilsen Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-06-04 22:22

Aksel wrote:

> Senegræs og skvalderkål skal væk før du planter nogen form for
> bunddække, alternativ er beton eller asfalt.

Hverken beton eller asfalt kan stoppe senegræs (kvikgræs) og skvalderkål.
Det kommer op gennem den mindste mikroskopiske sprække.

Det kan kun bekæmpes på en af to måder:

1 Den fy metode med roundup
2 Den biodynamiske, der er monteret ca. 70 cm. fra skulderen

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : kvaerulant

Dato : 29-06-04 02:22

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
>Det kan kun bekæmpes på en af to måder:
>
>1 Den fy metode med roundup
>2 Den biodynamiske, der er monteret ca. 70 cm. fra skulderen

Min morfar lage sort plastik ud,
og det tog Senegræs og skvalderkål så længe plastiken holdt

Fra : Marlene

Dato : 29-06-04 07:51

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Min morfar lage sort plastik ud,
> og det tog Senegræs og skvalderkål så længe plastiken holdt

Ja, det brugte jeg også der, hvor vi boede før; og så et lag flis over.

Mvh. Marlene.