Sammenligning mellem IPE og HEB bjælke
Fra : Ukendt

Dato : 25-06-04 19:47

Hej

Jeg skal bruge en jernbjælke i mit værksted til at understøtte to træbjælker
/ spær.
Nu er det sådan at jeg har to jernbjælker at vælge imellem, en IPE 140 og en
HEB 100. Så er spørgsmålet hvilken en af jernbjælkerne er stærkest ?
(jernbjælken er simpelt understøttet)

Er der nogen som kender et link hvor man kan se "bøjningsmoment" for
forskellige jernbjælker og lign.

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-06-04 23:10

Bjarne Petersen" <bep "krøll alfa wrote:

> [...]
> stærkest ? (jernbjælken er simpelt understøttet)
>
> Er der nogen som kender et link hvor man kan se "bøjningsmoment" for

Ved beregning af bøjningsstyrke skal du benytte bjælkernes
bøjningsmoment Wx (profilerne står med lodret krop og lasten er lodret):

IPE 140: Wx = 77300 mm2
HEB 100: Wx =89900 mm2

Ved beregning af bøjningsstivhed skal du benytte bjælkernes
bøjningsintertimoment Ix (do.):

IPE 140: Ix = 5410000 mm4
HEB 100: Ix = 4500000 mm4

Ved større spændvidder er stivheden dimensionerende.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-04 19:13

> [...]
>
> IPE 140: Ix = 5410000 mm4
> HEB 100: Ix = 4500000 mm4
>
> Ved større spændvidder er stivheden dimensionerende.

Hej igen og tak for svaret.

Så er det lige at finde ud af ved hvilken længde "skæringspunktet" er mellem
de to bjælker.

Hvor har du iøvrigt "bjælkedata" fra ?

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-06-04 19:51

> Hej igen og tak for svaret.
>
> Så er det lige at finde ud af ved hvilken længde "skæringspunktet" er
> mellem de to bjælker.

Ikke forstået?

Du må kende lasterne på bjælken og regne såvel bøjningsspændinger som
nedbøjning.

> Hvor har du iøvrigt "bjælkedata" fra ?

En ældre udgave af Maskinståbi (1986)