Chiliplante taber blomsterne?
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-06-04 11:11

Jeg har efterhånden belemret jer med mine spæde forsøg ud i
chilidyrkningens ædle kunst flere gange så hvorfor ikke fortsætte

Mine planter er efterhånden vokset en del specielt min Habanero, der nu
er ca. 0,5m høj og har sat en del blomsterknopper og nogle af disse har
også blomstret, men den har indtil videre bare tabt disse blomster. Er
det normalt? Kan problemet være manglende bestøvning eller manglende
næring? Eller evt. andet?

Noget tilsvarende sker i øvrigt med et par tomatplanter jeg har stående
i en vindueskarm (ikke meget udsyn ud af vinduet ) her dannes, der
dog tomater det ser dog ud til at tomaterne dannes væsentligt
langsommere end der hvor blomsterne bliver siddende i bunden af
tomaten. Er dette normalt?

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning http://miljokemi.dk/chili

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 25-06-04 11:30

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> dog tomater det ser dog ud til at tomaterne dannes væsentligt
> langsommere end der hvor blomsterne bliver siddende i bunden af

Det må da vist være miljøet, det er galt med!
For det kan da for pokker vel ikke bare være kronbladene, der - helt
normalt - falder af først, og så efterlader en lille knop - den
fremtidige chili?
Gi´r du overhovedet dine planter gødning? Chili er efter min erfaring
selvbestøvende.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-06-04 11:51

Aksel Pedersen <aksel.pe@hotmail.com> skrev:

> Det må da vist være miljøet, det er galt med!
> For det kan da for pokker vel ikke bare være kronbladene, der -
> helt normalt - falder af først, og så efterlader en lille knop -
> den fremtidige chili?

Det er også det, der undrer mig. Jeg kan se, at der hvor blomsten er
faldet af sidder, der en lille knop bagved på "stænglen", hvor
blomsten sad. På tomaterne bliver der fint dannet tomater, det ser bare
ud til at gå lidt langsommere end der, hvor blomsterne bliver siddende
i bunden af tomaten mens den dannes.

> Gi´r du overhovedet dine planter gødning?

Ja.

> Chili er efter min
> erfaring selvbestøvende.

Det er også hvad jeg har kunnet læse mig til og har fået at vide.