Beskæring af Citrus Limon
Fra : Mark Schiller

Dato : 21-06-04 21:20

Hej alle,

har søgt på nettet uden, at være særlig heldig

Jeg har købt en Citrus Limon til fruen og nu er den begyndt, at skyde
som var den blevet betalt for det *juhuuuu* Der kommer sørme også en
masse citroner *Juhuuuu igen*

Men hvornår må dyret beskæres?

/Mark

Fra : Anette

Dato : 21-06-04 22:18

Mark Schiller <ms@definitivt.invalid> wrote:
> Jeg har købt en Citrus Limon til fruen og nu er den begyndt, at skyde
> som var den blevet betalt for det *juhuuuu* Der kommer sørme også en
> masse citroner *Juhuuuu igen*
>
> Men hvornår må dyret beskæres?

Der står kun en smule her
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/beskaering/567.html

Jeg har et 4 år gammelt citrontræ, som jeg beskærer som i februar/marts
måned, lige inden det begynder at vise sig nye små skud igen. Det har træet
klaret fint. Citrontræer laver nogle laaange tynde grene som ikke er særligt
kønne. Kun ganske få gange har jeg klippet i løbet af sommeren, kun et
enkelt nyt skud eller to - men det tog træet nu også ganske pænt
Træet står køligt om vinteren - lyst, men kun ca 10-12 grader. Når det er
skåret ned som jeg synes det skal, følger jeg et råd jeg fik af en gartner
om at opløse ca ½ spiseskefuld Urea ( gødningsprodukt) i en smule vand og
"strinte" blanding på bladene, altså dyppe en pensel, køre fingeren over
penslens hår så blandingen fordeles i små bitte dråber på bladene ( kors,-
det er da noget nemmere at vise end at skrive om - ha ha!) Husk dit
citrontræ sætter ikke pris på vand med kalk i - foretrækker regnvand, elsker
at få magnesium tilskud et par gange om året, tåler ikke temperaturer under
5 + og bemærk også at der går næsten et helt år før frugterne er
færdigudviklet. De går i stå om vinteren, og netop som man tror at nu falder
de vist bare af - så vokser de igen, bliver store, fint gule og smager
selvfølgelig fantastisk

Held og lykke med jeres træ

/ Anette

Fra : Mark Schiller

Dato : 23-06-04 21:32

Mon, 21 Jun 2004 23:18:24 +0200, berigede "Anette"
<anette@readonlymail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

Tak for alle jeres svar!

> [...]
>de vist bare af - så vokser de igen, bliver store, fint gule og smager

Så kan jeg bedre forstå, at der ikke sker ret meget med alle de små
grønne citroner der allerede nu er på

>Held og lykke med jeres træ

Tusinde tak - det står og har det dejligt i vores havestue sammen med
et oliventræ og et par chiliplanter (well, ampeltomaterne snakker vi
ikke om, men de er der

/Mark

Fra : Hanne

Dato : 22-06-04 07:49

> Jeg har købt en Citrus Limon til fruen og nu er den begyndt, at skyde
> som var den blevet betalt for det *juhuuuu* Der kommer sørme også en
> [...]

Jeg har et 4-5 år gammelt citrontræ (samt et oliventræ), som bliver sat i et
udhus sidst i oktober (ca. 10°C) og som regel på det tidspunkt fylder alt
for meget til, at jeg har plads til dem.. Så begge dele bliver klippet en
hel del, muligvis er det et helt forkert tidspunkt, men de klarer det fint.
Jeg har dog også skåret enkelte grene af om sommeren, hvis de groede lidt
for voldsomt.

mvh
Hanne

Fra : Omnolog HMH

Dato : 22-06-04 13:11

"Hanne" <hb@duer.ikke> wrote in message

> [...]
fint.
> Jeg har dog også skåret enkelte grene af om sommeren, hvis de groede lidt

Står træerne ude om sommeren?

Fra : Anette

Dato : 22-06-04 15:51

Omnolog HMH <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote:
> Står træerne ude om sommeren?

Mine gør - både citron og oliven. De bliver sat ud lige så snart
nattemperaturen er over 5+

/ Anette

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 01-07-04 14:51

Mark Schiller wrote:
> [...]
>
> Jeg har købt en Citrus Limon til fruen og nu er den begyndt, at skyde
> som var den blevet betalt for det *juhuuuu* Der kommer sørme også en

Min erfaring med citrontræ er, at man kan sagtens - når som helst -
skære et par grene, der er blevet for store. Det er ellers et robust
træ, der kan tåle lidt af hvert - i form af tørke/overvanding, men den
stride blæst, vi ofte har, er den ikke så glad ved. Det skal - som nævnt
af andre - ikke stå for koldt om vinteren. Vores kommer udenfor ca. 15.
april - i et beskyttet hjørne. Det er en herlig plante, og som noget ret
karakteristisk står den med blomster samtidig med, at der er forskellige
stadier af frugtudvikling. Står den for varmt om sommeren, kan den blive
generet af spindemider.
Aksel