hønsegødning???
Fra : Jette

Dato : 19-06-04 14:02

Jeg har fin øko-hønsegødning, men bør den henligge inden man bruger den? Det
virker lidt ulækkert at lægge en klat i potten med krydderurter og så sætte
den ind i køkkenvinduet. Bør man tilsætte noget? Jeg mener at have hørt at
kalk ville være godt. Erfaringer udbedes venligst. Hilsen Jette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-06-04 14:19

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Det
> virker lidt ulækkert at lægge en klat i potten med krydderurter og så

Ja, ærlig talt.
Det vil også lugte og tiltrække fluer i frisk tilstand.

Men krydderurter har vel heller ikke brug for så stærk gødning?

Jeg ville stakke møget sommeren over sammen med halm og andet planteaffald -
eller strø den ud oven på jorden ved de planter, der har brug for det.

Hilsen Inger

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-04 20:42

Jette <sussex25@hotmail.com> skrev:

> Jeg har fin øko-hønsegødning, men bør den henligge inden man
> bruger den?

Bland det godt med dit øvrige haveaffald i en kompostbeholder - det
kan være hækafklip, staudetoppe, græsafklip og dit grønne affald fra
køkkenet, og vand det godt - så er det hurtigt omsat til den fineste
gødning.

> Det virker lidt ulækkert at lægge en klat i potten med krydderurter

De fleste krydderurter har slet ikke godt af så meget gødning. Det
gror og gror, men får slet ingen smag.

> Bør man tilsætte noget?

Gødning fra høns kan være meget stærkt. Bland det med almindelig
havejord, eller læg det i et tyndt lag rundt om buske, træer og stauder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : v

Dato : 19-06-04 22:36

> [...]
sætte
> den ind i køkkenvinduet. Bør man tilsætte noget? Jeg mener at have hørt at

Ren hønsemøj indeholder ca 4% ren gødning, i forholdet 1,5N - 1,5P - 1K

du kan opbløde det i vand og vande med det.

For ikke at svide planterne skal du bruge 1 kg til 30 l vand.
Jeg har tit lavet en 1 - 1 opløsning i en tønde og så blandet opefterhånden
som jeg skulle bruge det .

Der skal endelig ikke kalk i , hønsemøj indeholder rigelig kalk.

mvh
Vibeke