Solfanger gør-det-selv erfaringer søges
Fra : Michael Reiche

Dato : 17-06-04 22:36

Jeg overvejer at prøve at bygge en solfanger. Både fordi det kunne være
et spændende projekt, men også fordi at de priser på færdige
løsninger lader til at være for dyre. Det skal ikke være et super
optimeret system, men bare et system hvor pris/ydelsesforholdet er godt.
Jeg formoder at det betyder at det skal være gør-det-selv og bygget af
almindeligt tilgængelige billige materialer.

Min tanke er at det skal være et system med sit eget flow der via en
varmeveksler overfører varme til den almindelige fjernvarme baserede
opvarmning. Det skal hænge på en ydermur, og får i bedste fald 4x2m at
brede sig på.

Her er det så jeg søger nogle erfaringer fra andre der har prøvet noget
lignende. Jeg er både interesseret i at høre om teknikken og økonomien
i andre projekter. Er det besværet værd?

/Reiche

Fra : Niels

Dato : 17-06-04 22:58

Michael Reiche wrote:
> [...]
> lignende. Jeg er både interesseret i at høre om teknikken og økonomien
> i andre projekter. Er det besværet værd?

Jeg har også ovevejet at bygge selv, da jeg har fået en stak termoruder.
Så jeg tænkte at de måtte da kunne laves billigt. Men nej, for at lave
en solfanger der yder bare nogenlunde, skal man bruge de lidt specielle
rør med en varmeflade på. Så jeg undersøgte prisen på rørene, og fandt
ud af, at prisen på de løse rør er næsten den samme som prisen på et
færdigt solfangerpanel.

Så jeg tror ikke at det kan betale sig at lave fangeren selv.

Men på Fredericia bibliotek har de en bog fra 1986 om konstruktion af
solfangere.

Mvh. Niels

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-06-04 08:04

Niels wrote:

> [...]
>
> Så jeg tror ikke at det kan betale sig at lave fangeren selv.
>
> Men på Fredericia bibliotek har de en bog fra 1986 om konstruktion af

Hej

Prøv at kigge på: www.nive.dk

De arrangerer selvbyggerkurser for folk der vil gøre det selv.

Gennem de seneste år har de på kurser bygget 2.000 kvm solfangere, og
det er til priser langt under halvdelen af købte anlæg.
F.eks. et anlæg på 9 kvm kan laves for 18.000, hvor et færdigt anlæg
koster 49.000. Det tager en weekend at lave et sådant anlæg. Dertil
kommer så tilslutning og montering.

Deres kurser laves i Thy, men jeg ved der er andre steder i landet hvor
der laves kurser, for jeg har selv en ide om at lave et anlæg, og har
derfor søgt efter kurser. Jeg har dog ikke nogle link lige nu.

Prøv at gå på bibliotekt og lån det nyeste nummer af "Vedvarende energi
og miljø" fra juni 2004 (jeg ved ikke om biblioteket har det).

mvh
Ole-J

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-06-04 08:08

Prøv også at se på:

www.varmtvandfrasolen.dk

Fra : Michael Reiche

Dato : 19-06-04 00:03

Fri, 18 Jun 2004 09:07:42 +0200, Ole Jensen skrev:

> Prøv også at se på:
>

> www.varmtvandfrasolen.dk

Tak. Det er et udmærket sted at hente inspiration.

/Reiche

Fra : Michael Reiche

Dato : 19-06-04 00:02

Thu, 17 Jun 2004 23:58:10 +0200, Niels skrev:

> [...]
> rør med en varmeflade på. Så jeg undersøgte prisen på rørene, og fandt
> ud af, at prisen på de løse rør er næsten den samme som prisen på et

Det tror jeg gerne, jeg har selv kigget lidt på diverse komponenter som
netop er beregnet til en solfanger. Jeg tror på at det kan lade sig gøre
at bygge en givtig solfanger af (billige) materialer som ellers anvendes i
andre sammenhænge.

> Men på Fredericia bibliotek har de en bog fra 1986 om konstruktion af
> solfangere.

Hmmm der burde vel være sket lidt siden da....

/Reiche

Fra : Capt'n Oizo

Dato : 18-06-04 10:28

DR friland byggede en solfanger af kobberrør og bruge øldåser som de
pressede flade rund om rørene. Køb rør på nettet, der er de meget billigere.
Øllene har du jo så også fornøjelsen af at drikke inden du bygger

Hvis du kan finde gengrugsglas og en billig (brugt) pumpe og selv lave
elektronikken kan det nok gøres en ret billigt.

Jeg skal selv prøve denne på et tidspunkt, men har ikke haft tid.

/Oizo

Fra : Michael Reiche

Dato : 18-06-04 23:18

Fri, 18 Jun 2004 11:27:58 +0200, Capt'n Oizo skrev:

> [...]
> elektronikken kan det nok gøres en ret billigt.
>
> Jeg skal selv prøve denne på et tidspunkt, men har ikke haft tid.

Jeg er igang med at hente klippet fra DR....

Jeg kan godt se den umiddelbare fordel af at bruge øldåserne.... "jamen
skat, vi skal altså have drukket nogle flere dåser til solfangeren......
<jegskalgidigsolfanger.wav>". Men hvorfor fylde kassen op med øldåser
istedetfor at folde noget mere rør, fordi det er billigere?

/Reiche

Fra : anders majland

Dato : 19-06-04 00:21

> [...]
> solfangeren...... <jegskalgidigsolfanger.wav>". Men hvorfor fylde
> kassen op med øldåser istedetfor at folde noget mere rør, fordi det

Måske for at få en højere temperatur ?

Jeg har ikke set udsendelserne - men har plads til godt 50m2 på en
sydvendt tagflade der endda er tæt på 45grader. Da det er på et udhus
har jeg ikke mulighed for at varme brugsvand direkte, men det skal gå i
centralvarmen. Enten direkte eller med varmeveksler. Jeg har i forvejen
et træpillefyr (der dog ikke kører på denne årstid - det klarer en
elpatron og brændeovnen) og der er en åben ekspansionsbeholder.

Så jeg er også interesseret i at høre om succesfulde gør-det-selv'ere

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Michael Reiche

Dato : 19-06-04 10:25

Sat, 19 Jun 2004 01:21:28 +0200, anders majland skrev:

> Måske for at få en højere temperatur ?

Det er selvfølgelig ikke utænkeligt, på en overskyet dag må det være
en fordel. Og dem har vi ligegodt nogen i af i Danmark.

> [...]
> elpatron og brændeovnen) og der er en åben ekspansionsbeholder.
>
> Så jeg er også interesseret i at høre om succesfulde

Du kan finde udsendelserne her:

http://www.dr.dk/friland/undersider/tv_radio_oversigt/programoversigt_tv.htm

(det nederste).

/Reiche

Fra : anders majland

Dato : 19-06-04 11:10

> Du kan finde udsendelserne her:

http://www.dr.dk/friland/undersider/tv_radio_oversigt/programoversigt_tv.htm

> (det nederste).

TDC opgav at levere bredbånd herude pga liniens kvalitet (De havde
ellers sagt god for muligheden inden vi købte huset), og ISDN er lidt
langsomt til det, men den er ved at putte i bufferen nu.

Fra : Michael Reiche

Dato : 19-06-04 11:59

Sat, 19 Jun 2004 12:10:22 +0200, anders majland skrev:

> TDC opgav at levere bredbånd herude pga liniens kvalitet (De havde
> ellers sagt god for muligheden inden vi købte huset), og ISDN er lidt
> langsomt til det, men den er ved at putte i bufferen nu.

Surt. Men hele klippet fylder næsten 100Mbyte så det bliver vel hen ad 5
timer det tager at hente det hele.

Der tages 2 emner op i klippet. Solceller og solfanger.

Solcelle-anlægget
kan levere 800W men koster 47000 kr. Forhåbentligt kan den holde i
rigtig lang tid. Alle gode ting kommer dog til dem der venter, udviklingen
viser at prisen halveres hvert 7 år.

De bygger en mindre solfanger på 2-3 m2 som dog kun skal levere varmt
vand til et udendørs brusebad.

/Reiche

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-06-04 18:39

> et træpillefyr (der dog ikke kører på denne årstid - det klarer en
> elpatron og brændeovnen) og der er en åben ekspansionsbeholder.

Vores træpillefyr kører, og vi bruger ca 40-60 kr om ugen på varmt vand. Det
kan en el-partron ikke hamle op med.

Mvh Maria

Fra : anders majland

Dato : 20-06-04 12:38

> Vores træpillefyr kører, og vi bruger ca 40-60 kr om ugen på varmt
> vand. Det kan en el-partron ikke hamle op med.

20-30kg piller om ugen - har fyret startautomatik ?

Vores elforbrug er det samme sommer som vinter... Om vinteren kører
fyret og om sommeren elpatronen i varmtvandbeholderen. Dertil kommer at
fyret ikke kan køre langsomt nok til ikke at stoppe på for høj
temperatur når vejret er godt, så med mindre vi gider tænde op en gang
om dagen for vamt vand kan. Vores elforbrug i 2003 var 4131 kWh og vi
har den forgange fyringssæson brugt 6720kg træpiller og ~500kg briketter
og et par rummeter brænde i brændeovnen.

Vi har varmtvandsbeholderen i huset, men ønsker en solfanger på samme,
så det ikke nemt at lave en effektiv løsning til vamt brugdsvand. På
udhuset har vi masser af plads. Hvis vi "bare" vil have lidt varme i
ydersæsonerne behøver panelerne ikke levere mere end 30 grader varmt
vand. Det er rigeligt til at køre direkte i gulvarmen - så glycol og en
varmeveksler kan i princippet undværes. Men det skal være billigt for
at det kan blive rentabelt ... Brændeovnen kan sagtens holde
temperaturen oppe på kolde dage, men hele vinteren har vi jo været vant
til de varme gulve og så er de kolde nu fyret er slukket. Så det er mest
for komfortens skyld.

Fra : Capt'n Oizo

Dato : 19-06-04 10:09

Ideen med solfangeren er at opsamle lysenergien og overføre det til en
transportvæske (fx glykol og vand). Ved at mase dåserne flade rundt om røret
øger du overfladen og dermed det areal der "suger" varmen; bemærk at de
malede dåserne sort for at optimere dette. De skal mases så tæt at der er
god varmeovergang mellem rør og dåse.

Så grunden er at dåserne er en billig måde at øge arealet på (rør er trods
alt dyrere, ca 170 kr for 5 m Ø15 kobberrør + fittings).

Fra : Ann & Johnny Joensen

Dato : 18-06-04 14:34

Hej
Jeg har bygget en solfanger af gamle radiatorer der er malet mat sorte og
bygget ind i en trækasse med klart acryl plade som overdækning.Dette kan
gøres for rimelige penge og fungerer, spørgsmålet er bare hvor længe der
går inden radiatorerne ruster igennem.
mvh Johnny

Fra : Michael Reiche

Dato : 18-06-04 22:31

Fri, 18 Jun 2004 15:34:29 +0200, Ann & Johnny Joensen skrev:

> [...]
> bygget ind i en trækasse med klart acryl plade som overdækning.Dette kan
> gøres for rimelige penge og fungerer, spørgsmålet er bare hvor længe der

Det er noget lignende jeg forestiller mig, dog kunne jeg godt finde på at
bruge tynde kobberrør, eller måske plastikslanger som ellers bruges til
varme i gulve. Gade vide hvad sådan nogen kan holde til af temperaturer?

Hvor stor er solfangerarealet? Og har du nogen idé om, hvor stor en
besparelse du får ud af det på varmeregningen på årsbasis?

Hvis bare holdbarheden er "nogle" år, er det vel godt nok, hvis du fik
dem til "smid-væk-pris".

/Reiche