røgalarm, montering af
Fra : Peter Holm

Dato : 17-06-04 14:02

Hejsa
SKAL en røgalarm monteres på hovedet (med senser nedad) i loftet, eller
virker den også fint hvs den blot lægges oven på et skab eller hylde?

Mvh
Peter

Fra : H.S.

Dato : 17-06-04 14:16

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> SKAL en røgalarm monteres på hovedet (med senser nedad) i loftet, eller
> virker den også fint hvs den blot lægges oven på et skab eller hylde?

Røg søger opad, og røgen vil være mest intens helt oppe ved loftet. Derfor
vil en røgalarm som er monteret i loftet, give udslag før en røg alarm som
ligger på en reol. - og det er tiden der tæller.

Om vi snakker sekunder eller minutter skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke
det kan afprøves med en cigaret ?

Fra : Gipsyman

Dato : 17-06-04 14:27

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in

> [...]
>
> Om vi snakker sekunder eller minutter skal jeg ikke kunne sige, men
> mon ikke det kan afprøves med en cigaret ?

I brandtermer snakker man om : sekunder for loft, minutter for vægge og
timer for gulve.

Mvh
Gipsyman

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-06-04 14:30

H.S. wrote:

> [...]
> ligger på en reol. - og det er tiden der tæller.
>
> Om vi snakker sekunder eller minutter skal jeg ikke kunne sige,

Sekunder tæller, især hvis der er tale om situationer der kan lede til
"overtænding".

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
United States Patent 6,368,227:

Fra : Peter Holm

Dato : 17-06-04 14:43

H.S. wrote:
> [...]
> Derfor vil en røgalarm som er monteret i loftet, give udslag før en
> røg alarm som ligger på en reol. - og det er tiden der tæller.

Men det er altså ikke sådan, at sensoren virkere dårligere hvis den vender
opad?
Hvis en rågalarm placered lige over et TV, så når røgen fra det evt.
brændende TV vil hurtigere til alarmen, end hvis alarmen sidder i loftet?

Mvh
Peter

Fra : Martin

Dato : 18-06-04 09:50

> [...]
> Hvis en rågalarm placered lige over et TV, så når røgen fra det evt.
> brændende TV vil hurtigere til alarmen, end hvis alarmen sidder i loftet?

Nu er TV'et jo ikke den eneste kilde til brand.....

En røgalarm SKAL sidde på loftet med sensoren nedad - du kan ikke regne med
at du effektivt kan fange røgen på anden måde.

/Martin

Fra : Peter Holm

Dato : 18-06-04 10:04

> En røgalarm SKAL sidde på loftet med sensoren nedad - du kan ikke
> regne med at du effektivt kan fange røgen på anden måde.
>
> /Martin

OK
Peter