ukrudts bekæmpelse
Fra : lars

Dato : 13-06-04 21:41

har hør at man kan lave en suppe på brændenælle, til bekæmpning af ukrudt
,men kan ikke huske hvordan ´man gør er der evt nøgle der ved hvordan man
gør så vil jeg blive glad da roundop ikke er min livret
mvh. lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-06-04 21:52

lars wrote:
> har hør at man kan lave en suppe på brændenælle, til bekæmpning af
> ukrudt ,

Jeg har godt nok hørt om brændenældesuppe - men det var til indvortes brug.
Det skulle være sprængfyldt med c-vitaminer.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Omnolog HMH

Dato : 13-06-04 23:08

ukrudtsbrænder

Fra : Jasper Norman

Dato : 13-06-04 23:18

Round-up.

Jo mere jo bedre

Har lige prøvet kræfter i dag... mig og en gammeldags le >< senegræs +
tidsler + brændenælder. Gider ikke mere... nu går jeg over til biologisk
krigsførsel!!!!!

/Jasper

Fra : Omnolog HMH

Dato : 13-06-04 23:31

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har lige prøvet kræfter i dag... mig og en gammeldags le >< senegræs +
> tidsler + brændenælder. Gider ikke mere... nu går jeg over til biologisk

Hemmeligheden ved brug af le (eller "hjølle", udtalt på Blåvandnesisk) er
slibning slibning slibning - og skære, ikke hugge!

I øvrigt, hvis det er tidsler, du vil af med, skal du jo bruge en lyngle -
ikke en høle.

Biologisk krigsførelse? Er det en ged?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-06-04 23:39

"Omnolog" == Omnolog HMH <hhestbechrouladea@oohay.dk> writes:

> "Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in message

> Hemmeligheden ved brug af le (eller "hjølle", udtalt på
> Blåvandnesisk) er slibning slibning slibning - og skære, ikke hugge!

Sådan siger man også på Djursland, så det må vel næsten betragtes som
den korrekte udtale af høle.

> I øvrigt, hvis det er tidsler, du vil af med, skal du jo bruge en
> lyngle - ikke en høle.

Hvordan ser en lyngle lige ud. Eller rettere: hvad er forskellen i
forhold til en høle?

> Biologisk krigsførelse? Er det en ged?

Spiser geder tidsler?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-04 00:38

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev> Spiser geder
tidsler?

Ja, men ikke før de har ryddet op i plasticposer og konservesdåser, m.m.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Omnolog HMH

Dato : 14-06-04 00:47

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in message

> Sådan siger man også på Djursland, så det må vel næsten betragtes som
> den korrekte udtale af høle.

Der kan man sgi da bare se. her gik jeg og troede , at det var ren
sydvestjysk dialekt. Nårm, en skal jo lære så længe en lever.

> Hvordan ser en lyngle lige ud. Eller rettere: hvad er forskellen i
> forhold til en høle?

Lyngleen er kortere både i skaft og hoved. desuden er hovedet bredere. Tror
egentlig også der er noget med knækket på skaftet..... bombombom, jeg har
aldrig brugt een, så jeg må spørge min fatter ved lejlighed, hvordan man
håndterer sådan en svend. Der er jo sikkert også et par trick med sådan en
fætter. Det skulle ikke undre mig, om man rent faktisk skal hugge med den...

I øvrigt tror jeg nok, de leer, man køber idag er kortere i hovedet end en
"rigtig" høle..?

> Spiser geder tidsler?

Også i den grad. Hybenroser er de også ret vilde med.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-06-04 13:46

On Mon, 14 Jun 2004 00:17:50 +0200, "Jasper Norman"
<Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote:

>Round-up.
>
>Jo mere jo bedre

Nej, forkert.
Det skal bruges i nøjagtig den koncentration der angives i
brugsvejledningen. Hverken mere eller mindre.
Mindre vil ikke give den ønskede virkning, mere vil ikke give en bedre
virkning.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars

Dato : 14-06-04 08:15

Hej Lars,

"lars" <lars.stade@get2net.dk> wrote in message

> har hør at man kan lave en suppe på brændenælle, til bekæmpning af ukrudt
> ,men kan ikke huske hvordan ´man gør er der evt nøgle der ved hvordan man
> gør så vil jeg blive glad da roundop ikke er min livret

Supper? Hmm!

Ukrudsbrænder er en mulighed.

Du kan gå i gang med håndkraft og rive.

Roundup virker fortrinligt (husk at købe hos grovvarehandlen = 1/4 af
prisen)

** Lars

Fra : bme

Dato : 14-06-04 16:00

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse

> Roundup virker fortrinligt (husk at købe hos grovvarehandlen = 1/4 af
> prisen)

Kan man det som privatperson, eller skal man være momsregistreret?

/bo

Fra : Lars

Dato : 14-06-04 19:18

Hejsa,

"bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote in message

> Kan man det som privatperson, eller skal man være momsregistreret?

Man kan sagtens handle som privatperson hos fx. DLG - det er fuldt lovligt
og meget billigere. Jeg spurgte dem ad:

"
Kære Lars Knudsen

Som privat person kan du godt købe Roundop hos DLG.

Vi har følgende produkter

Roundop Bio 1L (360 gram glyphosat) 174,30 kr/enhed
Roundop Bio 20 L (360 gram glyphosat) 900 kr/enhed

Ovenstående priser er exclusiv moms. Afhentet i vores afdeling i Bromme
eller Ringsted.
"

218 kr for 1L der er 3 gange koncentrationen af det 120 gr/L, der koster 375
i byggemarkedet.

** Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-06-04 19:48

On Mon, 14 Jun 2004 20:17:30 +0200, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

>218 kr for 1L der er 3 gange koncentrationen af det 120 gr/L, der koster 375
>i byggemarkedet.

Billigere, ja, men så er det heller ikke værre. Vi sælger på mit arbejde
samme middel (glyphosat) bare under et andet navn til 200 kr - i samme
koncentration.

Men mon ikke grovvaren kan komme længere ned hvis man går efter
indholdet i stedet for navnet?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars

Dato : 15-06-04 07:45

Hej Mads,

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Billigere, ja, men så er det heller ikke værre.

Det er da under 1/4 af prisen for det samme produkt.

> Men mon ikke grovvaren kan komme længere ned hvis man går efter
> indholdet i stedet for navnet?

Eller køber 20 liter. Så er prisen 56,25 kr/L. Men hvad skal man så lige med
20 L af stadset, men mindre man kan lave et sammenskudskøb.

** Lars

Fra : Andreas

Dato : 15-06-04 08:01

Hej
Det her kunne måske blive interessant...... Sammenskudskøb.... Det er
sikkert en idé.

Jeg har nu ikke selv brug for Glyphosat, men derimod bekæmpelsesmidler som
malathion er midler der er bedre. Havde egentlig planlagt at hente det
udenlands, da prisen her er langt langt under den danske (pga
miljøafgiften)..

Kan der findes en god pris og er der flere der er interesseret, kan vi godt
arbejde videre med denne idé. Det forudsætter dog formentlig at vi ikke er
spredt alt for meget geografisk. Så går det nok op i for meget bøvl. Bor
selv i Aalborg og mads bor i Hjørring.

mvh

Fra : Lars

Dato : 15-06-04 11:00

Hej Andreas,

"Andreas" <altomkrybdyrFJERNDETTE@mail.dk> wrote in message

> [...]
> malathion er midler der er bedre. Havde egentlig planlagt at hente det
> udenlands, da prisen her er langt langt under den danske (pga

Jeg vil ikke pege fingre, men blot gøre venligt opmærksom på at du skal
gemme det lidt når du kører over grænsen - da det er ulovligt selv at
importere bekæmpelsesmidler.

** Lars

Fra : Jacob

Dato : 15-06-04 13:59

> [...]
> 375
>
> Det er da under 1/4 af prisen for det samme produkt.

> Eller køber 20 liter. Så er prisen 56,25 kr/L.

Jeg købte 5 liter superkoncentreret af den lokale bondemand for 300 kr. Det
skal blandes i forholdet 1:160 så jeg har til noget tid, men selvfølgelig
også en gårdplads på 2-3000 m2!!

Fra : Lars

Dato : 15-06-04 20:40

Hejsa,

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg købte 5 liter superkoncentreret af den lokale bondemand for 300 kr.
Det
> skal blandes i forholdet 1:160 så jeg har til noget tid, men selvfølgelig
> også en gårdplads på 2-3000 m2!!

*shhhh* Det gjorde jeg jo også. Men de må jo ikke sådan sælge portioner uden
vejledning og etiket...

** Lars

Fra : Thïngmand

Dato : 14-06-04 09:12

Den supper laver en god gødning, så brug den i urtehaven/blomsterbedet i
stedet for at give næring til ukrudtet!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Lars

Dato : 14-06-04 09:29

Hejsa,

> [...]

> ,men kan ikke huske hvordan ´man gør er der evt nøgle der ved hvordan man
> gør så vil jeg blive glad da roundop ikke er min livret

Cacao.. I følge Berlingske i dag

http://www.berlingske.dk/kobenhavn/artikel:aid=451038/

** Lars

Fra : Henrik Hansen

Dato : 14-06-04 22:11

Hej,

lars skriver:

> har hør at man kan lave en suppe på brændenælle, til bekæmpning af ukrudt
> ,men kan ikke huske hvordan ´man gør er der evt nøgle der ved hvordan man
> gør så vil jeg blive glad da roundop ikke er min livret

Jeg havde også et kæmpe problem med ukrudt efter at en flisegang var
fjernet og jordstykket bare havde fået lov at ligge et par år.

Jeg var ikke rigtigt 'varm' på at bruge round-up, det er jo noget skidt
for miljøet, så jeg søgte efter en alternativ metode, som jeg også
fandt.

På jordstykket blev der udlagt et lag varmt skum, noget der hedder
'Waipuna', og allerede efter 1-2 dage var ukrudtet fuldstændigt vissent,
og lige til at fjerne. Hvordan virkningen er på længere tid, ved jeg
ikke noget om - men det viser sig.

/Henrik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-06-04 11:34

lars skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Bekæmpelse af ukrudt er vel så meget sagt - det bekæmper kun
brændenælderne

Ideen er at du skal bruge dem til suppe - stort set samme opskrift som
grønkålssuppe - og smagen skulle være helt OK - men jeg har ikke smagt
det.

På den måde får du udryddet brændenælderne.

Man skal nok tage den unge friske skud.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-06-04 17:00

Jan Vestergaard skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Her er i øvrigt et par opskrifter:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php?sog=brændenælde%20suppe

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jens G

Dato : 15-06-04 16:46

On Sun, 13 Jun 2004 22:40:53 +0200, "lars" <lars.stade@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>,men kan ikke huske hvordan ´man gør er der evt nøgle der ved hvordan man
>gør så vil jeg blive glad da roundop ikke er min livret

Så vidt jeg husker fra min barndom er den suppe til bekæmpelse af
bladlus, kålorme og andet utøj på planterne.

Brændenælder skal plukkes, lægges i en spand eller kar og overhældes
med vand. Nogle dage senere er de begyndt at gå i forrådnelse, og så
kan vandet sies fra og bruges til at sprøjte urtehaven med.

Det lugter ikke så godt, og effekten kan jeg ikke huske noget om.
Mon det i det hele taget er et godkendt sprøjtemiddel?

--
Hilsen/Best Regards
Jens G