Opstart i Textmode?
Fra : Steen

Dato : 09-08-04 19:01

Hej,

Jeg har Linux RedHat 9 installeret, men har midlertidigt skiftet skærm til
en lille skærm med lavere opløsning, der ikke kan klare hvad jeg har sat
min KDE opsætning til. Derfor ønsker jeg at starte op i ren textmode (for
herfra at rette min linux skærmopløsning, så min "nødskærm" kan køre Linux.
....men hvordan er det nu lige jeg gør det? Jeg bruger programmet "loadlin"
(kører multiboot med Win98/XP), men har også prøvet min linux
opstartsdiskette og prøvet mig frem med at skrive "linux text" i
kommandopromten når jeg booter op med denne diskette, dog uden held (det er
som om min KDE overtrumfer mine valg og bare VIL starte op i grafisk
mode!).

Jeg håber der er nogle venlige hoveder, der vil hjælpe mig.

På forhånd tak!

Mvh. Steen

Fra : Jesper Mouridsen

Dato : 09-08-04 20:02

Den Mon, 09 Aug 2004 18:01:18 +0000. skrev Steen:

> [...]
> mode!).
>
> Jeg håber der er nogle venlige hoveder, der vil hjælpe mig.

skriv 3 efter linux

Fra : Malene

Dato : 10-08-04 15:29

Jesper Mouridsen <jesper@altern.org> wrote in

> skriv 3 efter linux

Takker, det hjalp!

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 09-08-04 20:18

Steen wrote:

> [...]
> kommandopromten når jeg booter op med denne diskette, dog uden held (det er
> som om min KDE overtrumfer mine valg og bare VIL starte op i grafisk

Kan du ikke bare trykke ctrl-alt-F2 og så logge ind i tekstmode?
Hvis du kan det, vil du kunne skifte til run level 3 i inittab
(hvis du vil køre i text mode permanent) eller forsøge at ændre
skærmopløsningen for den grafiske brugerflade.

--
Mvh. Henrik