Debian-installation
Fra : FePe

Dato : 09-08-04 18:17

Jeg har installeret Debian 3.0r1 og 3.0r2 (de første to cd-rommer var
3.0r1), og det gik fint, indtil systemet genstartes. Så får jeg en
kernel panic: VFS: Cannot mount root fs 03:02. Skriver jeg ved
lilo-prompten "Linux root=/dev/hda2", som er mit rodfilsystem, skriver
får jeg alligvel den samme kernel panic. Jeg havde ellers installeret
over 8000Mb, så det var lidt surt. Jeg kan ikke bruge en bootdiskette,
så den eneste løsning er måske bare at geninstallere det hele?

-- FePe.

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 09-08-04 21:12

FePe wrote:
> [...]
> over 8000Mb, så det var lidt surt. Jeg kan ikke bruge en bootdiskette,
> så den eneste løsning er måske bare at geninstallere det hele?
Du behøver ofte ikke at reinstallerer, da det "kun" er kernen der er
problemet !

Du kan bruge det rescue image der er på din CD, se hjælpe skærmene på
inst. diskene.

Jeg gætter på at du har installeret en ny kerne, og "glemt" at indsætte
en initrd i "/etc/lilo.conf". Dette kan du rette op op når den er bootet
på dit rescue image, ved at indsætte dette og gemme lilo.conf og skrive
lilo (og se om den brokker sig) for så at reboote.

Håber det hjælper.

/BL

Fra : FePe

Dato : 10-08-04 14:18

Bo Lorentsen wrote:

> [...]
> på dit rescue image, ved at indsætte dette og gemme lilo.conf og skrive
> lilo (og se om den brokker sig) for så at reboote.

Det gjorde det. Så tak for hjælpen..

-- FePe.