linux og bridging
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 05-08-04 23:42

Har prøvet at opsætte min linux spand med 3 netkorts

netkort 1=wan
netkort 2+3=bridge=lan

lan har fået ip adrese...
de enheder som sidder på 2 kan gå på nettet
Det samme kan de enheder som sidder på 3.

Fra computer tilsluttet kort3 kan der ikke pinges enheder på kort 2 og
omvendt. Har ikke prøvet med IPX trafik om det virker.

Har også prøvet inkludere alle netkort som bridge uden succes

Fra serveren kan begge sider pinges ???

har loadet modulet bridge og bruger kerne 2.6.6 debian testing

Nogen som har efaringer med samme og fået det til at virke ?

Har prøvet med tcpdump og det ser ud til at ping når enheden får ikke
replyen tilbage. Det bliver tabt i serverens (mis)konfiguration.

Det er configureret således at det starter op med ifup br0 og automatisk
under opstart.

Hjææææææælp

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 06-08-04 09:41

Mikkel Bundgaard wrote:
> Har prøvet at opsætte min linux spand med 3 netkorts
>
> netkort 1=wan
> netkort 2+3=bridge=lan

Hmm...
Altså er det rigtigt forstået, at din bro forbinder to forskellige LAN?

> lan har fået ip adrese...

Hvis NIC2 og 3 er en bro, behøver de ikke have en IP.
Du kan roligt assigne 0.0.0.0 til dem.

> de enheder som sidder på 2 kan gå på nettet
> Det samme kan de enheder som sidder på 3.

Gennem hvad?
Er broen på NIC2+3 en bro mellem et LAN og nettet på NIC1?
(jeg er lidt forvirret her)

[snip]

> Nogen som har efaringer med samme og fået det til at virke ?

Jeg er ikke 100% klar over, hvordan dit setup er.
Kan du ikke prøve at tegne noget?

Jeg har før sat ethernet bro'er op i Linux. Også med Debian, men jeg kan
ikke lige umiddelbart overskue, hvad det er du forsøger at opnå.

> Har prøvet med tcpdump og det ser ud til at ping når enheden får ikke
> replyen tilbage. Det bliver tabt i serverens (mis)konfiguration.

Mener du, at ICMP-pakkerne kommer "halvvejs over broen" og så kommer de
ikke ud på den anden side?
Altså de kommer ind på det ene NIC (hvis du tcpdump'er på dette), men
ikke ud på det andet(hvis du tcpdump'er her). Er det rigtigt forstået?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 06-08-04 13:11

Hej,

Formålet med at broen er at jeg er løbet tør for ledige huller i min
switch(linksys switch med wireless wrt54g). For at kompensere for dette
har jeg derfor isat et ekstra netkort som er forbundet med min
grandstream 286H adaptor(telefon).

Broen br0 har så fået tildelt et en ipadresse således at at jeg med DHCP
kan tildele ipadresser til enheder som er tilsluttet br0.

br0 = netkort2+netkort3.

wan--(netkort1)#server#bridge[br0](netkort2)-----linksys w54g--computere

(netkort3)

|______________ telefonadaptor(grandstream286)

Serveren forbinder dermed 2 lan netværk og skal virke som en switch
imellem de 2 og som gateway til internettet for enheder på begge sider
af lan'et.

> Altså er det rigtigt forstået, at din bro forbinder to forskellige LAN?
Korrekt

> Hvis NIC2 og 3 er en bro, behøver de ikke have en IP.
> Du kan roligt assigne 0.0.0.0 til dem.

Br0 får en ip adresse således at enhederne tilsluttet broen også kan
komme på internettet.

> Gennem hvad?
> Er broen på NIC2+3 en bro mellem et LAN og nettet på NIC1?
> (jeg er lidt forvirret her)

br0 er sat op med en IP adresse således at den fungerer som gateway til
internettet. Og som bridge imellem de 2 lan netvæks.

er ikke helt sikker på dette længere...

Hilsen Mikkel