Adgang til Mandrake fra XP på WAN
Fra : stopspam@stopstamsto~

Dato : 03-08-04 08:51

Hej

Jeg har derhjemme en Mandrake(10.0)-maskine, hvis filer jeg af og til
har brug for at tilgå fra arbejde. På arbejde bruger jeg WinXP. Min
udbyder derhjemme er TDC kabel.

Jeg forestiller mig noget med en VPN-forbindelse til min router
(Linksys WRT54G med nyeste firmware), men hvordan sætter jeg sagerne
op på min Mandrake? Og er der smartere alternativer til VPN?
Skær det gerne ud i pap til en linux-nybegynder!

MVH Peter Jacobsen

Fra : Thomas

Dato : 03-08-04 09:09

Du kan bruge ssh!
Det kræver:
1) en ssh server på din Mandrake
2) en ssh klient til windows
3) at din router tillader traffik på port 22 (ssh)

Ad 1:
Tjek at det er installeret: Mandrake Control Center -> System ->
Services. Der skulle gerne stå 'sshd' på listen over services. Ellers må
du lige installere den først.

Ad 2:
En liste over ssh klienter til windows kan findes
her:http://www.openssh.com/windows.html, men jeg foretrækker SSH Secure
Shell
(http://www.ssh.com/support/downloads/secureshellwks/non-commercial.html)
som er gratis til ikke-komercielle formål.
Den har en sftp klient, som er lige så let at bruge, som alle andre ftp
klienter.

Ad 3:
Prøv først uden at ændre din routerkonfiguration! Hvis det ikke virker,
kan du sikkert konfigurere routeren til at tillade al trafik på port 22.

/Thomas

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 03-08-04 09:40

Hej Thomas

Er ssh sikrere end VPN?

/Peter Jacobsen

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 03-08-04 09:45

Hej Thomas

Jeg formoder, at jeg skal angive hvilke drev jeg vil dele til hvilke
brugere... Hvordan gør jeg det?

Fra : Thomas

Dato : 03-08-04 10:32

Peter Jacobsen wrote:
> Hej Thomas
>
> Jeg formoder, at jeg skal angive hvilke drev jeg vil dele til hvilke
> brugere... Hvordan gør jeg det?
>
> /Peter Jacobsen

Når du bruger en ssh klient fra f.eks. windows skal du typisk angive:
- host (din Mandrake)
- brugernavn (en konto på din Mandrake)
- password
- evt. port (22)

Du 'havner' i hjemmekataloget for den bruger du er logget ind som - og
har adgang til alle de filer, som brugeren normalt har.

/Thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-08-04 09:47

Peter Jacobsen <stopspam@stopstamstopspam.dk> writes:

> Er ssh sikrere end VPN?

Det spørgsmål giver ingen mening. VPN er en abstrakt ide, mens ssh er
en konkret løsning.

VPN kan være lige så sikre som ssh, men de kan også være mindre
sikre. ssh kan også anvendes på en meget usikker måde, men bruger man
det rigtigt stoler jeg forholdsvis meget på sikkerheden.

Men det er to helt forskllige ting. Med VPN vil jeg forstå noget så
det fra computeren ser ud som om jeg sidder på samme lokalnet som de
andre computere, altså noget der er fuldstændigt transperant på
applikationsniveau.

ssh er anderledes. Man kan lave noget port-forwarding, men det bliver
ikke fuldstændigt transperant. Men kan lave noget VPN hvor sikkerheden
er baseret på ssh, for eksempel PPP over SSH, med det giver vist nok
nogle tekniske problemer, specielt med timeouts.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 03-08-04 15:47

Thomas <taj@it.dk> wrote in message news:<cenh2i$tvo$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> Prøv først uden at ændre din routerkonfiguration! Hvis det ikke virker,
> kan du sikkert konfigurere routeren til at tillade al trafik på port 22.

Det afhænger også af netværksopsætningen på dit arbejde, hvorvidt du
overhovedet kan anvende SSH. Hvis adgangen til internettet er
begrænset af en alt for restriktiv firewall (eller proxy-server), har
du muligvis ikke adgang til anvendelse af SSH. - En anden mulighed er
Webmin, hvor du anvender Webmin i SSL-mode
(http://www.webmin.com/ssl.html) pga. sikkerheden, her har du adgang
til filerne på din computer igennem din web-browser.

Her skal der naturligvis også åbnes for Webmin-porten i din router
(normalt port 10000)...