Ændre størrelse på partition.
Fra : Martin Andersen

Dato : 02-08-04 15:48

Nu har jeg fået installeret en ny disk i min server,
tak til Kasper S Nielsen for denne:
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb

Så den nye disk består af en nøjagtig kopi af den gamle, dog
er den nye disk meget større så den ubrugte plads skulle gerne
aktiveres. Der blev anbefalet qtparted, men den vil desværre ikke
køre.

Er der nogen der kan fortælle hvordan parted eller andre programmer
kan løse opgaven, er lidt bange for at smadre disken.

Det jeg ønsker er at udvide root partitionen til at dække hele disken.
/ ligger sidst på disken, så det burde være nemt ?

/sbin/fdisk -l

Disk /dev/hda: 80.0 Gb, 80026361856 byte
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 9729 cylindre
Enheder = cylindre af 16065 * 512 = 8225280 byte

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/hda1 * 1 13 104391 83 Linux
/dev/hda2 14 77 514080 82 Linux swap
/dev/hda3 78 1229 9253440 83 Linux

Martin.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-08-04 16:56

Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:

> [...]
> 255 hoveder, 63 sektorer/spor, 9729 cylindre
> Enheder = cylindre af 16065 * 512 = 8225280 byte
>
> Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System

Du kan bruge kommandoen parted /dev/hda
Parted regner i megabytes i stedet for cylindre, så for at se hvilke
tal der skal bruges, brug kommandoen print. Den vil give dig den
nuværende geometry i megabytes. Derefter bruges kommandoen
resize 3 start end, hvor start er det samme som printkommandoen gav
som start på partitionen og slut er størrelsen på hele disken (bliver
også udskrevet med kommandoen print). Til sids skrives quit for at
slutte parted.

mvh
Karsten Jensen

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-08-04 20:02

Karsten Jensen wrote:

> [...]
> som start på partitionen og slut er størrelsen på hele disken (bliver
> også udskrevet med kommandoen print). Til sids skrives quit for at

Tak for den gode beskrivelse.
parted var dog ikke glad for filsystemet, så den ville ikke resize.
Måske skal filsystemet først umountes, så skal jeg vel lav en bootable
cd-rom med parted på.. Hmm.

Martin.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-08-04 08:18

Martin Andersen wrote:
> parted var dog ikke glad for filsystemet, så den ville ikke resize.
> Måske skal filsystemet først umountes, så skal jeg vel lav en bootable
> cd-rom med parted på.. Hmm.

http://freshmeat.net/projects/paud/

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-08-04 08:38

Hans Joergensen wrote:

> http://freshmeat.net/projects/paud/
>
> // Hans

Tak for hintet. Dog er der ikke floppy-drev i serveren (forældet,
er det ikke ?), så jeg er ved at hente en CD rescue i stedet

http://rescuecd.sourceforge.net/

Martin.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-08-04 08:17

Martin Andersen wrote:
> Nu har jeg fået installeret en ny disk i min server,
> tak til Kasper S Nielsen for denne:
> dd if=/dev/hda of=/dev/hdb

Hvis du havde brugt mit trick (med find . -xdev osv) kunne du bare
have oprettet de nye partitioner med den størrelse du ville have ;)

> aktiveres. Der blev anbefalet qtparted, men den vil desværre ikke
> køre.

Hvad med en normal parted ?

> [...]
> Det jeg ønsker er at udvide root partitionen til at dække hele disken.
> / ligger sidst på disken, så det burde være nemt ?

Hvad filsystem kører du ?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-08-04 08:43

Hans Joergensen wrote:

> Hvis du havde brugt mit trick (med find . -xdev osv) kunne du bare
> have oprettet de nye partitioner med den størrelse du ville have ;)
Og det sier du først nu ? Jeg forsøgte med den hurtigste måde, men
blev desværre ikke så hurtig alligevel.

> Hvad med en normal parted ?
Den ville heller ikke, men partitionen skal nok først umountes, så jeg
henter en rescue CD.

> Hvad filsystem kører du ?
ext3

> // Hans