Hvor meget ram?
Fra : Claus

Dato : 28-07-04 18:46

Hej!

Jeg står og skal lave mig en helt ny computer.
Det store spørgsmål er: hvor meget ram? - Skal jeg nøjes med 2x512MB
eller kan jeg få "valuta for pengene" ved at stoppe yderligere 2x512 i
den?

Jeg har googlet en hel del, men kan ikke finde noget fornuftigt om
hvad "nok" memory er.

Jeg vil gerne lege med tv/videoredigering, virtuelle maskiner (fx.
Bochs), lidt database, billedbehandling, webdesign. Ikke spil!

Hardware bliver nok noget i retning af:
Mainboard: Asus P4C800E-dlx
TV kort: Hauppauge PVR-350
Video: Asus nVidia FX5200 (m/tv out)
Disk: 2x 160GB Hitachi Deskstar (IDE)
Ram: 1 eller 2 GB?????

Distro: ligger ikke fast endnu - prøver mig nok frem...

/Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-07-04 20:01

On Wed, 28 Jul 2004 10:45:32 -0700, Claus wrote:

> [...]
> TV kort: Hauppauge PVR-350
> Video: Asus nVidia FX5200 (m/tv out)
> Disk: 2x 160GB Hitachi Deskstar (IDE) Ram: 1 eller 2 GB?????

Jeg ville mene, du skulle holde dig til 2x512 og så bruge de sparede
penge på en større processor, og ikke mindst: Køb et betydeligt bedre
videokort. Hvad jeg har hørt, er videokortet det væsentligste ved
tv/videoredigering. Måske du også skulle overveje et tv-kort med
hardware mpeg2 dekoder og enkoder.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
Modularise. Use subroutines.
- The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-07-04 20:22

On 2004-07-28, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Måske du også skulle overveje et tv-kort med
> hardware mpeg2 dekoder og enkoder.

/me pudser brillerne for Michael og siger "værsgo".

Thomas

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-07-04 05:59

Claus wrote:

> [...]
> Disk: 2x 160GB Hitachi Deskstar (IDE)
> Ram: 1 eller 2 GB?????
>
> Distro: ligger ikke fast endnu - prøver mig nok frem...

Hvilken Unix har support for PVR-350 kortet?

Men 1 gb RAM er sikkert rigeligt, mit gæt er at selv med 1 GB komemr
halvdelen aldrig til at fungere som andet end diskbuffer.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Claus

Dato : 29-07-04 09:35

Lasse Jensen wrote:

> Hvilken Unix har support for PVR-350 kortet?

Support og support - så vidt jeg kan læse mig til, skulle dette kort være
blandt de mest medgørlige(?)

> Men 1 gb RAM er sikkert rigeligt, mit gæt er at selv med 1 GB komemr
> halvdelen aldrig til at fungere som andet end diskbuffer.

Hvordan med grafikkortet?
Min opfattelse har altid været, at de dyre kort kun kan retfærdiggøres,
hvis man skal spille eller behandle fx. 3D grafik eller CAD. Er jeg helt på
vildspor her?

Btw: Processoren i opstillingen bliver en P4 3.0E.

/Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-07-04 16:53

Claus wrote:

> Support og support - så vidt jeg kan læse mig til, skulle dette kort være
> blandt de mest medgørlige(?)

Wow, det vidste jeg ikke, så skal det da være jeg skal have mig sådan et.

> Hvordan med grafikkortet?
> Min opfattelse har altid været, at de dyre kort kun kan retfærdiggøres,
> hvis man skal spille eller behandle fx. 3D grafik eller CAD. Er jeg helt
> på vildspor her?

Det lyder rigtigt nok. Men et kort med noget mesa understøttelse på er
meget godt.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Claus

Dato : 29-07-04 17:34

Lasse Jensen wrote:

> Det lyder rigtigt nok. Men et kort med noget mesa understøttelse på er
> meget godt.

Øhhh, mesa? - er det noget med: "and OpenGL1.4 support" (fra
http://uk.asus.com/products/vga/v9520td/overview.htm#)

/Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-07-04 16:39

Claus wrote:

> Øhhh, mesa? - er det noget med: "and OpenGL1.4 support" (fra
> http://uk.asus.com/products/vga/v9520td/overview.htm#)

Ja.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-07-04 17:23

Lasse Jensen wrote:
> Det lyder rigtigt nok. Men et kort med noget mesa understøttelse på er
> meget godt.

Til 3D spil, ja.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Jesper Toft

Dato : 29-07-04 10:06

Lasse Jensen wrote:

> Hvilken Unix har support for PVR-350 kortet?

Linux har meget god support for PVR-250 og 350.

Driver findes her: http://ivtv.sf.net/

--
/Jesper