Ændre store bogstaver til små
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 18:48

Hej!

Jeg har i en mappe en masse filer som er en blanding af store og små
bogstaver - de sorteres derfor forskelligt.

Er der en kommando/script som kan ændre alle de store bogstaver til små
SAMT sætte '_' istedet for mellemrum?

På forhånd tak

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Leo Laursen

Dato : 25-07-04 19:12

On 2004-07-25, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:
> [...]
> bogstaver - de sorteres derfor forskelligt.
>
> Er der en kommando/script som kan ændre alle de store bogstaver til små
#v+
#!/bin/sh
for f in *; do
nytnavn=$(echo $f | tr "a-z " "A-Z_")
if [ ! -e $nytnavn ]; then
mv $f $nytnavn
fi
done
#v-

Leo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 19:15

Leo Laursen skrev:

> [...]
> #!/bin/sh
> for f in *; do
> nytnavn=$(echo $f | tr "a-z " "A-Z_") if [ ! -e $nytnavn ]; then

Dvs. ind i et script med den og så:

$ ./script.sh

i den mappe hvorpå alle filerne ligger?

Fra : Leo Laursen

Dato : 25-07-04 19:29

On 2004-07-25, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> Dvs. ind i et script med den og så:
>
> $ ./script.sh
>
> i den mappe hvorpå alle filerne ligger?

Ja; men scriptet behøver ikke ligge i samme dir.

scriptet antages at være /home/mj/script.sh

cd "directory"
sh /home/mj/script.sh

Jeg ser lige at jeg fik byttet om på argunenterne til tr

det skulle være tr "A-Z " "a-z_"

Prøv at køre det med echo istedet for mv, så du kan se om det ser
rigtigt ud

Leo

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 25-07-04 19:16

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> bogstaver - de sorteres derfor forskelligt.
>
> Er der en kommando/script som kan ændre alle de store bogstaver til små

Du kan oversætte små bogstaver til store med f.eks. "tr".
Jeg vil tro, at dette script opfylder dit behov:

#!/bin/sh
IFS='
'
for file in `ls`
do
NEWFILE=`echo $file | tr '[a-z]' '[A-Z]' | tr '[ ]' '[_]'`
echo $NEWFILE
mv $file $NEWFILE
done

--
Mvh. Henrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 19:16

Henrik S. Pedersen skrev:

> [...]
> for file in `ls`
> do
> NEWFILE=`echo $file | tr '[a-z]' '[A-Z]' | tr '[ ]' '[_]'` echo

Laver den alle store bogstaver om til små?

Vil nødig fyre noget forkert af

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 25-07-04 19:32

Martin Johansen [6000] wrote:

> Laver den alle store bogstaver om til små?
>
> Vil nødig fyre noget forkert af

Prøv på et temporært katalog, inden du prøver på de
rigtige filer. Det virker her hos mig:

[hsp@0x50a451dd tmp]$ ls -l
totalt 0
-rw-rw-r-- 1 hsp hsp 0 jul 25 20:26 abc
-rw-rw-r-- 1 hsp hsp 0 jul 25 20:26 def
-rw-rw-r-- 1 hsp hsp 0 jul 25 20:27 g h i
-rw-rw-r-- 1 hsp hsp 0 jul 25 20:27 j k l
[hsp@0x50a451dd tmp]$ ../movefiles.sh
ABC
DEF
G_H_I
J_K_L

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 25-07-04 19:21

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> bogstaver - de sorteres derfor forskelligt.
>
> Er der en kommando/script som kan ændre alle de store bogstaver til små

Jeg har lige siddet og leget lidt med et script, jeg kan dog ikke selv
helt forstå, hvorfor det er nødvendigt at anvende kommandoen 'n=${n%_}'
midt i scriptet, men det kort sagt får dette det til at fungere. - Det
er ikke kønt, men det fungerer:

--------------
#! /bin/bash
#

for filename in *
do n=`echo "$filename/" | tr '[:upper:]' '[:lower:]' | tr '[:space:]' '_'`
n=${n%_}
n=${n%/}
[[ $filename == $n ]] || mv "$filename" "$n"
done

exit 0
--------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 19:26

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> helt forstå, hvorfor det er nødvendigt at anvende kommandoen 'n=${n%_}'
> midt i scriptet, men det kort sagt får dette det til at fungere. - Det er

Kønt eller ej det virker *perfekt*!

> #! /bin/bash
> #
>
> for filename in *
> do n=`echo "$filename/" | tr '[:upper:]' '[:lower:]' | tr '[:space:]' '_'`
> n=${n%_}
> n=${n%/}
> [[ $filename == $n ]] || mv "$filename" "$n"
> done
>
> exit 0

Takker mange gange for dette script!

Jeg fik desværre ikke de to andre til at virke..

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 25-07-04 20:58

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kønt eller ej det virker *perfekt*!

Hvis det første script virker, vil det senere script også fungere. Jeg
skulle bare tilføje et '-n' på echo-kommandoen og så kunne jeg slette
den linie, der virkede overflødig. Hvis du gerne vil have et output på
skærmen, der viser hvilke filer, der bliver omdøbt, kan du i stedet gøre
noget i stil med:

----------------
#! /bin/bash
#

for filename in *
do n=`echo -n "$filename/" | tr '[:upper:]' '[:lower:]' | tr '[:space:]'
'_'`
n=${n%/}
if [[ "$filename" != "$n" ]]
then
echo $filename -\> $n
mv "$filename" "$n"
fi
done

exit 0
----------------

Dette script har også den fordel frem for Leos og Henriks, at det kan
konvertere Æ, Ø og Å til æ, ø og å.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 22:15

Jacob Tranholm skrev:

> #! /bin/bash
> #
>
> for filename in *
> do n=`echo -n "$filename/" | tr '[:upper:]' '[:lower:]' | tr '[:space:]'
> '_'`
> n=${n%/}
> if [[ "$filename" != "$n" ]]
> then
> echo $filename -\> $n
> mv "$filename" "$n"
> fi
> done
>
> exit 0

Takker igen - den prøver jeg lige ved lejlighed. Gemt er den

Fra : Leo Laursen

Dato : 25-07-04 23:38

On 2004-07-25, Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

> Dette script har også den fordel frem for Leos og Henriks, at det kan
> konvertere Æ, Ø og Å til æ, ø og å.

Absolut en væsentlig pointe. Jeg har simplificeret scriptet lidt.

#v+
#!/bin/sh
for filename in *; do
n=$(echo "$filename" | tr '[:upper:][:blank:]' '[:lower:]_')
if [ "$filename" != "$n" ]; then
echo $filename -\> $n
mv "$filename" "$n"
fi
done
#v-

Leo

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 25-07-04 19:33

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> n=${n%_}
> n=${n%/}
> [[ $filename == $n ]] || mv "$filename" "$n"

Jeg har selv lige fundet fejlen i mit script og gjort det lidt pænere
(begge fungerer, men det sidste er helt sikkert det bedste):

---------------
#! /bin/bash
#

Fra : Kent Friis

Dato : 26-07-04 10:20

Den Sun, 25 Jul 2004 20:33:16 +0200 skrev Jacob Tranholm:

> [...]
> '_'`
> n=${n%/}
> [[ $filename == $n ]] || mv "$filename" "$n"

Hvad er pointen i at putte en / bagpå og så fjerne den igen?

Mvh
Kent

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 26-07-04 15:33

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in message news:<4104cca2$0$66471$14726298@news.sunsite.dk>...

> Hvad er pointen i at putte en / bagpå og så fjerne den igen?
>
> Mvh
> Kent

Hvis jeg skal være helt ærlig, så aner jeg det ikke...
Jeg har hugget grundstrukturen til scriptet fra
http://www.tldp.org/LDP/abs/html/textproc.html#LOWERCASE
og her skrives: "Slash added so that trailing newlines are not removed
by command substitution."

Fra : Leo Laursen

Dato : 25-07-04 19:40

On 2004-07-25, Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:
> [...]
> n=${n%_}
> n=${n%/}
> [[ $filename == $n ]] || mv "$filename" "$n"

Prøv med echo -n (ingen newline), så tror jeg ikke du behøver "n%_"

Leo

Fra : Christian Laursen

Dato : 25-07-04 19:52

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> writes:

> [...]
> bogstaver - de sorteres derfor forskelligt.
>
> Er der en kommando/script som kan ændre alle de store bogstaver til små

mmv kan ihvertfald.

Ellers kan man sikkert hurtigt gøre det med et lille stykke perl eller
shell-script.

--
Christian Laursen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 20:37

Christian Laursen skrev:

> Ellers kan man sikkert hurtigt gøre det med et lille stykke perl eller
> shell-script.

Jeps - har fået løst problemet vha de andre indlæg i tråden

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-07-04 22:23

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> writes:

> Er der en kommando/script som kan ændre alle de store bogstaver til små
> SAMT sætte '_' istedet for mellemrum?

Rename kan - i Debian følger den med perl-pakken.

Fra man rename:
To translate uppercase names to lower, you'd use

rename 'y/A-Z/a-z/' *

....sidstnævnte kan gøres med:
# rename 'y/ /_/' *

Måske det kan kombineres i én kommando.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 25-07-04 22:54

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> writes:

> Rename kan - i Debian følger den med perl-pakken.
>
> Fra man rename:
> To translate uppercase names to lower, you'd use

> [...]

rename 'y/A-Z /a-z_/' *

..Henrik

--
Hvad har din bedstemor mon lettest ved at forstå? At din computer er
dørvogter på din forbindelse til internettet? Eller at den er firewall

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-07-04 08:08

> Rename kan - i Debian følger den med perl-pakken.

Desvære bruger de fleste andre linuxdistributioner et rename-program
der kommer fra util-linux. Dette program er desvære ikke særlig godt
hvis man vil noget mere advanceret end at ændre *.htm til *.html.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-07-04 20:00

Fra : Kim Emax

Dato : 27-07-04 23:10

Michael Knudsen wrote:

> Eksempelvis:
>
> luggage$ for i in 1 2 3
> 8
> 8
> 9
> 9
> 0
> 0
>
> Det kan naturligvis ogsaa skrives som oneliner:
>
> $ for i in 1 2 3 ; do read a; echo a; done

Nu blev jeg nysgerrig og ville lige prøve, der sker nada... den står bare og
"hænger". Smider jeg et $ foran a:

for i in 1 2 3 ; do read a; echo $a; done

Sker der stadig ingenting. Hvad gør "for i in 1 2 3", hvad er 1 2 3 en
henvisning til?

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-04 18:22

Den Wed, 28 Jul 2004 00:10:03 +0200 skrev Kim Emax:

> [...]
>
> for i in 1 2 3 ; do read a; echo $a; done
>
> Sker der stadig ingenting. Hvad gør "for i in 1 2 3", hvad er 1 2 3 en

den tæller 1 2 3...

read a læser en linie fra tastaturet over i a (intil du trykker enter).

echo $a skriver så den linie ud på skærmen.

Mvh
Kent

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-07-04 12:06