unmount af drev der ikke længere er til st~
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 24-07-04 15:34

På mit system med Suse 9.1 og kde 3.2 har jeg under min computer et ikon med
et drev (på en windows disk) som rent fysisk er slettet, hvordan fjerne jeg
henvisningen til dette drev/ikonet.
mvh tp

Fra : Christian Joergensen

Dato : 24-07-04 17:46

On Sat, 24 Jul 2004 16:34:10 +0200, Tonny Poulsen wrote:

> På mit system med Suse 9.1 og kde 3.2 har jeg under min computer et ikon med
> et drev (på en windows disk) som rent fysisk er slettet, hvordan fjerne jeg
> henvisningen til dette drev/ikonet.

Jeg kunne forestille mig at den måske læser /etc/fstab.

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 24-07-04 17:58

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 24 Jul 2004 16:34:10 +0200, Tonny Poulsen wrote:
>

> Jeg kunne forestille mig at den måske læser /etc/fstab.

Æeh det gør den sikkert, nogen ide til hvordan jeg ændrer dette, nb jeg er
rimelig grøn ud i linux.
mvh tp

Fra : Mikael Hansen

Dato : 24-07-04 18:20

Tonny Poulsen wrote:
> "Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse

> Æeh det gør den sikkert, nogen ide til hvordan jeg ændrer dette, nb jeg er
> rimelig grøn ud i linux.
> mvh tp

Hvis du kan åbne en tekstkonsol kan følgende komando vise dig indholdet
af filen:

#cat /etc/fstab

for evt. at rette i filen skal du nok skifte til root.

#su -
#(skriv roots password, der skrives intet på skærmen!)

#vi /etc/fstab

du har nu filen åben i en tekst-editor
insert tasten skifter mellem insæt / overskriv

for at afslutte og gæmme evt. ændringer, tast esc-tasten :wq (kolon W Q
enter)

for at afslutte of fortryde evt. ændringer, esc :q! (kolon Q udråbstegn)

for at afslutte root kan du nu skrive logout

# tegnet skal ikke indtastes i overstående, men skal symbolisere promten.

m.v.h. Mikael

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 25-07-04 11:46

Mikael Hansen wrote:

> Hvis du kan åbne en tekstkonsol kan følgende komando vise dig indholdet
> af filen:
>
> #cat /etc/fstab

Og det virkede sgu, så tak for svarene til jer begge.
mvh tp