Print problemer i Suse 9.1 (Laserjet 4+)
Fra : Martin Andersen

Dato : 23-07-04 23:14

Har en HP laserjet 4+, problemet består i at
nogle udprint bliver temmelig dårlige, teksten er
næsten ikke læselig pga svagt tryk.

Mens andre sider bliver ok, f.eks. print fra Openoffice.

Problemet ses ved udprint af pdf filer fra Scientific american, men
også ved print af et kort hos krak.dk. Billeder og grafik bliver altså
også dårlige.

Nogen der har en sådan printer der fungerer godt i Suse 9.1 ?
Tidligere da jeg brugte Fedora Core, var der ingen problemer med
printeren. Toneren er helt ny.

Martin.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-07-04 00:19

Martin Andersen wrote:
> [...]
>
> Nogen der har en sådan printer der fungerer godt i Suse 9.1 ?
> Tidligere da jeg brugte Fedora Core, var der ingen problemer med

Hvilken driver bruger du? For HP Laserjet 4 plus er der understøttet en
lang række forskellige drivers, hvor nogle har visse egenskaber og andre
har andre. Prøv af se på:
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-LaserJet_4_Plus

Desværre har jeg ikke selv oplevet det samme. - Jeg har en ældre HP
Laserjet 6MP og hvis jeg støder på udskriftsproblemer fra et eller andet
program under SuSE 9.1, plejer jeg bare at sende udskriften igennem
programmet ghostscript (dette kan ske automatisk fra fx. Mozilla)... Men
mig bekendt er HP Laserjet 4 plus ikke en postscript-printer og dette
råd er dermed særdeles overflødigt.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-04 00:28

Den Sat, 24 Jul 2004 01:19:18 +0200 skrev Jacob Tranholm:

> [...]
> programmet ghostscript (dette kan ske automatisk fra fx. Mozilla)... Men
> mig bekendt er HP Laserjet 4 plus ikke en postscript-printer og dette

Ghostscript bruger man da netop til ikke-postscript-printere.

Mvh
Kent

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-07-04 00:40

Kent Friis wrote:

> Ghostscript bruger man da netop til ikke-postscript-printere.

Undskyld!!! Du har helt ret i at ghostscript kan bruges af ikke
postscript printere, det er selvfølgelig fordi jeg altid selv bruger
DEVICE=pswrite på min egen printer... En tanketorsk!!! Men for flere
programmer bliver printouts væsentligt pænere på min computer når de
smides igennem ghostscript.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-04 09:26

Den Sat, 24 Jul 2004 01:40:26 +0200 skrev Jacob Tranholm:

> [...]
> DEVICE=pswrite på min egen printer... En tanketorsk!!! Men for flere
> programmer bliver printouts væsentligt pænere på min computer når de

Interessant. Gad vide hvad ghostscript gør når den får postscript ind,
og postscript ud, siden det bliver pænere...

Mvh
Kent

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-07-04 12:34

Kent Friis skrev:

> Interessant. Gad vide hvad ghostscript gør når den får postscript ind,
> og postscript ud, siden det bliver pænere...
>
> Mvh
> Kent

Jeg har to gæt, men ikke sikre informationer:

Ghostscript konverterer postscript-koden så den er optimeret for
postscript level 2. Min printer understøtter ikke postscript level 3 og
disse koder skal formentligt konverteres.

Ghostscript konverterer de ikke printer-understøttede fonts til
bitmap-billeder (eller vektor-grafik), så printeren ikke er nødt til at
anvende en substitueret font.

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-07-04 01:39

Jacob Tranholm wrote:

> Hvilken driver bruger du? For HP Laserjet 4 plus er der understøttet en
> lang række forskellige drivers, hvor nogle har visse egenskaber og andre
> [...]

Smukt, meget smukt !
Jeg brugte driveren SUSE gav mig ved installation (hpijs).
Jeg prøvede også en anden driver (manufacturer...) uden bedre
resultat. Så læser jeg siden du gav mig, og forsøger med ljet4.
Bang! Printeren er meget hurtigere og resultatet 10 gange bedre, som
jeg husker det fra Fedora..

Hvad er det SUSE har gang i, at bruge sådan en crappy driver ?

Tak for hjælpen.

Martin.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-07-04 15:01

Martin Andersen <martin@al-data.dk> wrote in message news:<4101af7a$0$294$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> jeg husker det fra Fedora..
>
> Hvad er det SUSE har gang i, at bruge sådan en crappy driver ?

Personligt vil jeg ikke anklage SuSE for at vælge 'hpijs' driveren.
Som du kan læse af teksten på siden er det ikke nødvendigvis afgjort
på forhånd, at 'ljet4'-driveren er bedre til alle opgaver. - For nogle
programmer kan det sagtens tænkes, at 'hpijs'-driveren gør et bedre
arbejde. - Du kunne jo eventuelt overveje at installere begge drivere
under forskellige navne og så i programmerne vælge, hvilke driver du
ønsker at bruge. Det positive i Linux er jo netop, at vi har det frie
valg til at vælge det, som vi synes om...

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-07-04 15:23

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> ønsker at bruge. Det positive i Linux er jo netop, at vi har det frie
> valg til at vælge det, som vi synes om...

ljet4 er klart hurtigere i Firefox og Acrobat reader, og udprintet er
meget bedre. Det samme er gældende i Konqueror. Jeg vil tro at de
fleste printer mest fra nettet og pdf-filer. Så vil de stange hovedet
i muren, som jeg gjorde, hvis de ikke har særlig forstand på printer
drivere.

Det er meget godt at vi har frie valg, men jeg er personligt ligeglad
med hvilken driver printeren bruger, så længe resultatet bliver godt.
Siden hpijs driveren er dårlig til Firefox og acrobat reader, så kunne
man spørge om hvornår hpijs virkelig viser sin styrke.

Såvidt jeg ved så er Suse 9.1 personal rettet mod den almindelige bruger
der installerer den derhjemme. Ud fra det så burde ljet4 være default
driver.

Martin.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-07-04 19:53

Martin Andersen <martin@al-data.dk> wrote in message news:<4102709a$0$245$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
>
> Såvidt jeg ved så er Suse 9.1 personal rettet mod den almindelige bruger
> der installerer den derhjemme. Ud fra det så burde ljet4 være default

Helt aktuelt i SuSE-verdenen går Novell med nogle tanker om at udvikle
en desktop-version af SuSE-Linux, hvor det store udvalg af pakker
bliver reduceret, så der fx. kun kommer én browser (formentligt en
mozilla-variant), et e-mail program (formentligt evolution) osv. -
Målet med dette er kort sagt at gøre det nemmere for deres
support-team at rådgive; og at gøre det nemmere for virksomheder at
installere desktop-versionen på medarbejdernes computere uden alt for
mange spørgsmål om de mange forskellige programmer, der er
tilgængelige. - Jeg kan meget vel se fornuften i dette, men personligt
ville jeg aldrig nogensinde anvende en sådanne distribution. - Som jeg
ser vores senmoderne (eller postmoderne) tid i øjeblikket, er der et
helt centralt krav om et frit valg fra brugerne (også på
arbejdspladserne), hvor det er op til den enkelte at bestemme, hvilket
program (eller driver i din situation) der passer den enkelte bedst.
På dette punkt er Linux væsentligt bedre end Windows og jeg ser
egentligt Novells skridt som et skridt i den forkerte retning, hvor
man undertrykker det mest centrale i Linux, nemlig det frie valg, og
bevæger sig hen imod Windows...

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-07-04 16:40

Due some reason Martin Andersen <martin@al-data.dk> happened to write:

> Siden hpijs driveren er dårlig til Firefox og acrobat reader, så kunne
> man spørge om hvornår hpijs virkelig viser sin styrke.

hpijs er vist oprindeligt lavet til HP's DeskJet-printere, der hverken
kan PCL eller postscript. Til mange af de printere er den, så vidt jeg
husker, eneste fungerende driver.

Det retfærdiggørt vel dens eksistens (samt det tidligere nævnte med at
have valgmuligheden).

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.