Hvordan laver jeg en FAT32 på Linux?
Fra : Jimmy

Dato : 23-07-04 09:59

Hej

Jeg forsøger at formatere en ekstern USB2.0 disk på 160 gb og lægge et FAT32
filsystem på igennem RH 9.0.

[root@FW root]# mkfs -t vfat /dev/sdc
mkfs.vfat 2.8 (28 Feb 2001)
mkfs.vfat: Will not try to make filesystem on '/dev/sdc'

[root@FW root]# mkfs -t vfat /dev/sdc1
mkfs.vfat 2.8 (28 Feb 2001)
mkfs.vfat: Attempting to create a too large file system

Jeg har også forsøgt med fdisk, men der kan jeg vist kun oprette
ext3-partitioner?

Nogen der kan hjælpe mig videre?

mvh
Jimmy

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-07-04 10:00

Jimmy wrote:
> [...]
> mkfs.vfat: Attempting to create a too large file system
>

> Jeg har også forsøgt med fdisk, men der kan jeg vist kun oprette

Jeg gætter på at partitionen er for stor til FAT32 *med den
klyngestørrelse*, der er valgt (default).

Derfor angiver du en lidt større klyngestørrelse med "-s X", hvor
X={1|2|4|8|16|32|64|128}.

Årsagen er at der kun kan eksistere et givent antal klynger på en
FAT32-part.

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-07-04 11:36

Steen Suder, privat wrote:
> [...]

<KLIP>

> [...]
> X={1|2|4|8|16|32|64|128}.
>
> Årsagen er at der kun kan eksistere et givent antal klynger på en

Derfor kan det også være en mulighed at se på F-parameteret, der angiver
størrelsen af FAT-tabellen.

--
Steen Suder

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-07-04 10:56

"Steen Suder, privat" wrote:

> Jeg gætter på at partitionen er for stor til FAT32 *med den
> klyngestørrelse*, der er valgt (default).

Burde grænsen ikke ligge omkring 2^31 klynger på
hver 4KB? Det ville i så fald betyde 8TB.

I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-04 10:57

Den Sat, 24 Jul 2004 11:55:30 +0200 skrev Kasper Dupont:

> Burde grænsen ikke ligge omkring 2^31 klynger på
> hver 4KB? Det ville i så fald betyde 8TB.

Mig bekendt hedder FAT32 kun 32 af navn. SVJH er der reelt kun tale
om 24 bit.

Mvh
Kent

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-07-04 13:58

Due some reason Kent Friis <nospam@nospam.invalid> happened to write:

> Mig bekendt hedder FAT32 kun 32 af navn. SVJH er der reelt kun tale
> om 24 bit.

Jeg mener, at 32 kommer fra det faktum, at FAT32 kan klare
klyngestørrelser på op til 32kb - men jeg er ikke 100% sikker her.

/Rasmus

I would never kill somebody
- unless they pissed me off!
-- Eric Cartman

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-07-04 14:15

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Due some reason Kent Friis <nospam@nospam.invalid> happened to write:

Der er afsat 32 bit til hver indgang i FAT tabellen.
Så jeg ved ikke hvor det med de 24 bits kommer fra.

> Jeg mener, at 32 kommer fra det faktum, at FAT32 kan klare
> klyngestørrelser på op til 32kb - men jeg er ikke 100% sikker her.

FAT16 kunne bruge klynger på op til 32KB. Og havde du
en partition på mere end 1GB var du faktisk tvunget
til at bruge klynger på 32KB. Det førte til stort
spild af diskplads. Jeg har faktisk set tilfælde hvor
30% af displadsen gik til spilde.

I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-07-04 10:14

,----[ Fra mkfs.vfat(8) ]
| -F FAT-size
| Specifies the type of file allocation tables used (12, 16 or 32
| bit). If nothing is specified, mkdosfs will automatically
| select between 12 and 16 bit, whatever fits better for the
| filesystem size. 32 bit FAT (FAT32 format) must (still) be
| selected explicitly if you want it.
`----

Så hvis du bruger -F 32, så virker det nok, omend jeg bruger mkfs.vfat
2.10, men mon ikke det er det samme på dit system.

--
Jacob - www.bunk.cc
I can resist anything but temptation.

Fra : Jimmy

Dato : 23-07-04 10:37

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> ,----[ Fra mkfs.vfat(8) ]
> `----
>
> Så hvis du bruger -F 32, så virker det nok, omend jeg bruger mkfs.vfat
> 2.10, men mon ikke det er det samme på dit system.

Bestemt - Det virkede perfekt

Tak for hjælpen,
Jimmy