Debian 3.0 eller RedHat enterprise AS
Fra : Martin Schultz

Dato : 20-07-04 11:01

Hejsa

Jeg overvejer at leje en VPS hos en amerikansk udbyder. Der kan jeg
vælge mellem at få installeret Debian 3.0 eller RedHat enterprise AS
som os.

Hvad er fordelende og ulemperne? Hvad ville du vælge og hvorfor?

Personligt hælder jeg mest til Debian pga. apt-get. Jeg har ikke brugt
debian eller RedHat så meget. Mine egne maskiner kører gentoo og
mandrake.

Fra : ST

Dato : 21-07-04 20:16

On Tue, 20 Jul 2004 10:00:52 +0200, Martin Schultz wrote:
> [...]
>
> Personligt hælder jeg mest til Debian pga. apt-get. Jeg har ikke brugt
> debian eller RedHat så meget. Mine egne maskiner kører gentoo og

Som jeg ser det.

Debian (stable) er gratis hvor man normalt skal betale for RedHat
Enterprise.

Der er mere kommercielt produkt support til RedHat fremfor Debian, eks.
Oracle database.

RedHat Enterprise er nok længere fremme i software end Debian er, til
gengæld går Debian for at være den mest stabile Linux til server brug
netop pga at software testes bedre inden det kommer på.

Debian er mere hardcore at konfigurere fremfor RedHat Enterprise.

Debian bruger apt der fungerer bedre end RedHat rpm.

Debian opgraderes løbende via Internettet, og kommer ikke hvert halve
år i ny udgave på CD.

Jeg har over de sidste par haft meget positive erfaringer med
Debian/stable som server og Debian/unstable som desktop. Som server kan
jeg anbefale Debian/stable.

Mvh
Torben