Debian crasher
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 14-07-04 13:45

Hejsa,

Jeg har installeret Debian unstable for en ven, det gik sådan set også
fint nok. Problemet er blot at maskinen fryser fuldstændig ind i mellem.
Det er vist indtil videre kun sket ved afspilning af video (mplayer)
og opengl spil, men jeg tør ikke sige om det er generelt.

Det mystiske er, at det sker både med kerne 2.4.20 med XFree's ATI
drivere og med kerne 2.6.6 og ATI's egne lukkede drivere.

Da systemet blot fryser er der ingen "kernel panics" eller lignende at se
på, så mit spørgsmål er nok ganske generelt: Nogen der har et eller flere
gode forslag til hvordan man fejlfinder sådan et system?

Jeg synes at kunne huske noget om, at diverse boot options til kernen til
tider kunne afhjælpe "mystiske" fejl, noget man kan forsøge sig med der?

Endelig påstår han hårdnakket at Windows XP har kørt helt fint, så der er
næppe nogen hardwarefejl.

Systemet er et Pentium 4 system med et ATI Radeon 9000 og SIS chipsæt.

Nogen forslag?

På forhånd tak,
/Kasper

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-07-04 14:48

Due some reason Kasper Laudrup <laudrup@_Fjern_Dette_linuxfan.dk> happened to write:

> [...]
>
> Det mystiske er, at det sker både med kerne 2.4.20 med XFree's ATI
> drivere og med kerne 2.6.6 og ATI's egne lukkede drivere.

2.6.7 er ude og har været det noget tid; i kunne prøve den.

Er systemet helt opdateret?

Kan i reproducere problemet uden ATI's drivere? Jeg har ingen erfaring
med ATI's - men jeg kender til Nvidias, som med jævne mellemrum får
maskinen til at fryse totalt...

/Rasmus

Just install Windows. It will crash once a day, and your hardware
will no longer be the poblem.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-07-04 15:35

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Kan i reproducere problemet uden ATI's drivere? Jeg har ingen erfaring
> med ATI's - men jeg kender til Nvidias, som med jævne mellemrum får
> maskinen til at fryse totalt...

Det gør de nemli'.
Jeg har også mistænkt mit TV-kort for at kunne få maskinen til at fryse.
Hvis man ikke har jord-stik kan antennestikket og give nogle
uhensigsmæssige chock. Jeg har hørt fra andre med samme problem.

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-04 19:39

Den Wed, 14 Jul 2004 14:45:11 +0200 skrev Kasper Laudrup:
> [...]
>
> Endelig påstår han hårdnakket at Windows XP har kørt helt fint, så der er

Hvordan definerer han "kører helt fint"? At den crasher lige så tit som
windows nu engang gør, eller at den aldrig crasher?

Hvis det er det første, hvordan ved han så om det er Windows eller
hardwaren der er problemet?

Hvis det er det sidste, så er der helt sikkert noget galt. Måske
de instruktioner windows bruger til at crashe med er defekte?

Spøg til side, jeg ville helt klart starte med memtest86, dernæst
prøve med et andet grafikkort (når nu du allerede har prøvet andre
drivere.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 15-07-04 17:28

On Wed, 14 Jul 2004 18:38:52 +0000, Kent Friis wrote:

> [...]
> windows nu engang gør, eller at den aldrig crasher?
>
> Hvis det er det første, hvordan ved han så om det er Windows eller

"Kører helt fint" betyder at den kan køre flere dage uden at gå ned. I
øjeblikket kan maskinen fryse ved blot at stå et par timer uden at lave
noget. Om det betyder at den aldrig ville gå ned under Windows, er
naturligvis svært at sige. Kunne det fx. tænkes (om ikke andet teoretisk)
at forskellen på Windows' og Linux' hukommelshåndtering gjorde at noget
defekt ram i praksis aldrig blev rørt under Windows, men hurtigt gav
problemer i Linux?

> [...]
>
> Spøg til side, jeg ville helt klart starte med memtest86, dernæst
> prøve med et andet grafikkort (når nu du allerede har prøvet andre

Jeg har kørt memetest86, der ikke gav problemer, men det er nu noget tid
siden. Jeg vil prøve at køre det igen. Som nødløsning kan han vel låne mit
grafikkort. Hvor er jeg glad for, at jeg også har en bærbar!

Forløbig tak for hjælpen,
/Kasper

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-04 17:34

Den Thu, 15 Jul 2004 18:28:23 +0200 skrev Kasper Laudrup:

> [...]
> øjeblikket kan maskinen fryse ved blot at stå et par timer uden at lave
> noget. Om det betyder at den aldrig ville gå ned under Windows, er

Det lyder helt normalt.

> [...]
> at forskellen på Windows' og Linux' hukommelshåndtering gjorde at noget
> defekt ram i praksis aldrig blev rørt under Windows, men hurtigt gav

Det er set før.

> Jeg har kørt memetest86, der ikke gav problemer, men det er nu noget tid
> siden. Jeg vil prøve at køre det igen. Som nødløsning kan han vel låne mit
> grafikkort. Hvor er jeg glad for, at jeg også har en bærbar!

Du huskede naturligvis at køre memtest86 i 24 timer, og ikke bare en
lyntest?

Mvh
Kent

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 15-07-04 04:08

Kasper Laudrup skrev:

> [...]
> på, så mit spørgsmål er nok ganske generelt: Nogen der har et eller flere
> gode forslag til hvordan man fejlfinder sådan et system?

Først, er du sikker på at der er frosset og det ikke kun er X, der er død.
For det er jo meget nemmere hvis du kunne logge ind på den over netværket.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 15-07-04 17:35

On Thu, 15 Jul 2004 05:07:32 +0200, Niels Elgaard Larsen wrote:

> Først, er du sikker på at der er frosset og det ikke kun er X, der er
> død. For det er jo meget nemmere hvis du kunne logge ind på den over
> netværket.

Jeg installerede en del af systemet via min bærbare over SSH og mens han
sad og legede med X og jeg kompilerede kerne gik maskinen ned og jeg kunne
ikke længere få fat i den. Om det stadig er problemet er svært at sige, da
systemet på det tidspunkt ikke var helt opdateret, kørte en anden kerne
osv...

Det giver mig dog den ide, at jeg måske burde prøve at køre uden X og så
sætte den til at lave et eller andet intensivt. Måske cat /dev/urandom >
/dev/null? Eller en løkkke der kompilerer på livet løs?

Det tror jeg, jeg vil prøve og så memtest86 som Kent forslår.

Tak for hjælpen,
/Kasper

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-04 17:44

Den Thu, 15 Jul 2004 18:35:26 +0200 skrev Kasper Laudrup:

> [...]
> sætte den til at lave et eller andet intensivt. Måske cat /dev/urandom >
> /dev/null? Eller en løkkke der kompilerer på livet løs?

Det sidste. Compileren stresser hardwaren grundigt, både CPU, RAM og
til en vis grad også disken.

Mvh
Kent