Installation af libpng på SuSE
Fra : Povl

Dato : 08-07-04 11:00

Jeg vil installere Lbreakout (lbreakout2-2.5beta-8.tar.gz) på SuSE 9.1. Når
jeg kører ./configure får jeg følgende meddelelse:

(...)
checking for main in -lpng... no
configure: error: libpng is needed

Jeg installerer derfor libpng (libpng-1.2.5-182.i586.rpm)

Jeg verficerer, at pakken er installeret ved at skrive:
rpm -q libpng

Konsollen svarer:
libpng-1.2.5-182

MEN når jeg kører ./configure igen får jeg stadig samme fejlmeddelelse som
før (configure: error: libpng is needed).

Hvad gør jeg galt?

Venlig hilsen: Povl

Fra : Christian Laursen

Dato : 08-07-04 12:39

Povl <no@spam.dk> writes:

> [...]
> checking for main in -lpng... no
> configure: error: libpng is needed
>
> Jeg installerer derfor libpng (libpng-1.2.5-182.i586.rpm)

Du skal ogsaa installere libpng-devel, som indeholder de dele, der skal bruges
for at kunne kompilere programmer, der benytter libpng.

--
Christian Laursen

Fra : Povl

Dato : 08-07-04 13:29

Hej Christian

Christian Laursen wrote:
> Du skal ogsaa installere libpng-devel, som indeholder de dele, der skal
> bruges for at kunne kompilere programmer, der benytter libpng.

Jeg fandt en RPM-fil www.rpmfind.net (lbreakout-2.4.1-247.i586.rpm) på, som
virkede uden problemer.

Men jeg prøvede alligevel at installere libpng-devel, som du sagde og det
løste problemet med den afhængighed (libpng).

Det er også rart at vide til næste gang jeg skal compilere et program, at
man også skal installere "-devel" pakken.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen: Povl