Mini computere
Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 09:37

Hej!

Kører Linux godt på mini computere?

Fra : Martin Schultz

Dato : 05-07-04 09:42

Christian Brønnum-Hansen <bronnum-hansen@mail.dk> writes:

> Hej!
>
> Kører Linux godt på mini computere?

Jeg tror du må være mere specifik. Mini computere er mange ting.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 10:30

Martin Schultz wrote:

> Jeg tror du må være mere specifik. Mini computere er mange ting.
>
> Martin

Ja okay, det tænkte jeg nok.
Det er dem der bliver kaldt mini pc på www.foeniks-computer.dk og nogle
steder bliver de også kaldt for CubePC.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-07-04 10:48

Christian Brønnum-Hansen wrote:

> Ja okay, det tænkte jeg nok.
> Det er dem der bliver kaldt mini pc på www.foeniks-computer.dk og nogle
> steder bliver de også kaldt for CubePC.

Det er blot en alm. PC, der er mindre end gennemsnittet. Derudover er
der ikke noget synderligt specielt ved dem.

--
Steen Suder

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-07-04 13:23

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Det er blot en alm. PC, der er mindre end gennemsnittet. Derudover er
> der ikke noget synderligt specielt ved dem.

....bortset fra at tingesterne har det med at have alt muligt
integreret på bundkortet, så det gælder om at læse på lektien hvad
angår kompatibiliteten. Specielt skal man p.t. have øjnene åbne med
hensyn til SATA controllere; de kan godt drille.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-07-04 14:00

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
> angår kompatibiliteten. Specielt skal man p.t. have øjnene åbne med
> hensyn til SATA controllere; de kan godt drille.

Jeg ser det nu ikke som et specielt stort problem at tingene sidder på
bundkortet. De er jo typisk tilsluttet via PCI alligevel. Derfor er det
stadig kun et spørgsmål om hvilken chip, tilvejebringer den enkelte
funktion (lys, grafik etc.). Dette problem er ligeså stort hvis man ikke
er påpasselig med indkøbet af løse komponenter.

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 14:13

Steen Suder, privat wrote:

> [...]
> funktion (lys, grafik etc.). Dette problem er ligeså stort hvis man ikke
> er påpasselig med indkøbet af løse komponenter.

Jeg har fundet en uden SATA og med SiS651b som jeg har læst skulle
virke. Jeg husker det endda som om det var på enten SiS eller Shuttles
hjemmeside.
Computeren er en SS51G v. 2.0 fra Shuttle. Jeg har fundet processor, ram
og harddisk.

Processoren er en Intel Celeron 1,7 Ghz til Socket 487 med 400 Mhz fsb.
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10341&type=hardware

Rammen er Kingston 256 mb ddr-sdram pc2100 184 pins
http://www.bob.dk/index2.php?vareNummer=KVR266X64C25/256

Harddisken er en 40 gb Maxtor UDMA 133. 7200 rpm.
http://www.bjtrading.dk/dk/info.asp?varenr=HD-17-40S

Ser det ud til at være kompatibelt med motherboardet, hinanden og Linux?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-07-04 14:13

Christian Brønnum-Hansen wrote:

> Det er dem der bliver kaldt mini pc på www.foeniks-computer.dk og
> nogle steder bliver de også kaldt for CubePC.

Det har ikke noget med en mini-computer at gøre.

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Mini-computer

Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 14:31

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det har ikke noget med en mini-computer at gøre.
>
> http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Mini-computer

Nej. Okay.
Men ikke desto mindre bliver det kaldt for det på Foeniks-computer.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-07-04 16:16

Den Mon, 05 Jul 2004 15:30:38 +0200 skrev Christian Brønnum-Hansen:

> Nej. Okay.
> Men ikke desto mindre bliver det kaldt for det på Foeniks-computer.

Ovenfor skrev du ellers mini-PC, det er ikke det samme.

En mini-PC må være mindre end en PC.

Men: En PC er en micro-computer, og derfor mindre end en mini-computer.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 16:30

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> En mini-PC må være mindre end en PC.
>
> Men: En PC er en micro-computer, og derfor mindre end en mini-computer.

Okay, min fejl. Skyldes uvidenhed.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-07-04 17:04

Christian Brønnum-Hansen wrote:

> Men ikke desto mindre bliver det kaldt for det på Foeniks-computer.

Lidt insektsex - Føniks Computer kalder dem for Mini PC.
Men Linux _er_ set på visse mini computere.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 17:21

Jesper G. Poulsen wrote:

> Lidt insektsex - Føniks Computer kalder dem for Mini PC.
> Men Linux _er_ set på visse mini computere.

Ja, jeg kom til at blande det sammen.
Men nu vil jeg istedet lige gentage et af mine spørgsmål:

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 17:23

> [...]
> http://www.bjtrading.dk/dk/info.asp?varenr=HD-17-40S
>

> Ser det ud til at være kompatibelt med motherboardet, hinanden og Linux?

I får lige adressen på siden med SS51G specifikationer:
http://eu.shuttle.com/ss51g.htm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-07-04 18:13

Christian Brønnum-Hansen wrote:

> Processoren er en Intel Celeron 1,7 Ghz til Socket 487 med 400 Mhz

Det er synd at bruge en Celeron - de yder for dårligt.

Mit råd følger:
Duron 1.8 GHz er hurtigere og koster 316,-
Athlon XP 2400+ koster 439,- eller det samme som Celeron 1.7GHz.

Begge dele virker med Linux

Mht. disk og RAM, så er der ikke særlige krav. SK43G har VIA KM400/8235
- det burde heller ikke give problemer.

Tråden er ved at være Off-Topic, da det reelt hører til i
dk.edb.system.unix.hardware

Jesper G. Poulsen