MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
MD5 hash - hvor finder man den?
Fra : Mathias

Dato : 09-08-04 14:54

Hej alle [mest til dem der ved noget om MP5 Hashes :)],

Jeg har læst et indlæg om den kommende SP2 og om "ægtheden". Altså,
noget om MD5 hashes. Hvordan finder man den? Er der en liste over
forskellige programmers MD5 hashes?? Hvad er MD5-hashes????

Håber nogle (eller flere ;)) af jer kan besvare mit spørgsmål.

- Vi undskylder det overdrevne brug af udtrykket "MD5-hash" i dette indlæg -

:)

--
Mvh. Mathias

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-04 16:04

Mathias skrev:

> Jeg har læst et indlæg om den kommende SP2 og om "ægtheden".
> Altså, noget om MD5 hashes. Hvordan finder man den?

Der findes vist flere programmer, som kan kontrollere den.
MS har f.eks. et program ved navn Fciv.exe (File Checksum
Integrity Verifier). <http://support.microsoft.com/?kbid=841290>.

> Er der en liste over forskellige programmers MD5 hashes??

Jeg ved ikke om MS har sådan en liste liggende. Det har
de sikkert, men om den er tilgængelig for offentligheden,
ved jeg ikke.

> Hvad er MD5-hashes????

En checksum som udregnes med et program (Fciv.exe f.eks.).
Hvis en fil bliver ændret, vil checksummen også ændre sig
og på den måde kan man kontrollere, om der er pillet ved
den, men det kræver jo så også, at man kender den rigtige
checksum og har den fra en pålidelig kilde. Enhver kan
jo sige, at MD5: 59a98f181fe383907e520a391d75b5a7 er den
rigtige checksum for SP2 RTM, men hvis ikke man har fået
den checksum fra MS, kan man ikke stole på, at det er den
rigtige. Det er derfor jeg også helst vil have en digital
signatur at gå ud fra, så jeg kan kontrollere, hvor filen
kommer fra.

--
Hilsen
Madsen