MS Windows
briani 27239
Dualboot spørgsmål i XP
Fra : Egon

Dato : 22-07-04 03:30

Jeg har to harddiske med hver sin version af windows XP home. Hvordan får
jeg
inden opstart lov til at vælge mellem hvilken af de to systemer jeg vil
starte op på.
Den ene harddisk er sat som master og den anden er sat som slave. Når jeg
starter
op er det automatisk på masterdisken. Skal begge harddiske sættes til at
være
masterdisk. Jeg har været inde i Windows på masterdisken for at stille på
Dualboot funktionen og der var allerede default tjekket af i de bokse hvor
jeg kan
vælge om hvor længe jeg vil have mulighed for at vælge immellem de
tilstedeværende systemer. Men under opstart bliver jeg ikke præsenteret
for muligheden af at vælge mellem de to installerede systemer
Den starter automatisk op på Windows på masterdisken.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-07-04 01:34

Egon skrev:

> Jeg har to harddiske med hver sin version af windows XP home.
> Hvordan får jeg inden opstart lov til at vælge mellem hvilken
> af de to systemer jeg vil starte op på.

Mon ikke du kan bruge bootcfg-kommandoen til at rette op på det?
Læs evt.: <http://support.microsoft.com/?kbid=307061>.

PS. Uret i din computer, går vist også lidt for hurtigt. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 22-07-04 04:43

Egon skrev:

> Den starter automatisk op på Windows på masterdisken.

Hvordan ser din boot.ini ud på master disken.

Den burde se sådan ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP 1" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP 2" /fastdetect

--
Mvh Edmund

Fra : Egon

Dato : 22-07-04 08:13

Mange tak til jer begge to.

5 minutter efter at jeg havde læst jeres svar
fik jeg det til at virke.

Men jeg har lige et lille tillægsspørgsmål.
er det kun på masterdisken at jeg skal taste nedenstående ind
eller skal det også tastes ind på slavedisken?
Hvad sker der egentlig rent teknisk under opstarten?
Er det Windows på primærdisken som starter op og
så ser at den skal give en valgmulighed imellem 2 systemer,
eller er det noget andet der sker?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-07-04 00:17

Egon skrev:

> er det kun på masterdisken at jeg skal taste nedenstående ind
> eller skal det også tastes ind på slavedisken?

Kun masterdisken.

Prøv et kig på: <http://www.compphix.com/xpbootprocess.html>.

--
Hilsen